סערת תקציבי הכוללים • מורי הוראה: "זאת שאלה של התייחסות הלכתית"

ארי וידר No Comments on סערת תקציבי הכוללים • מורי הוראה: "זאת שאלה של התייחסות הלכתית"
21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ההחזר הרטרואקטיבי שהעבירה המדינה לכוללים לאברכים בימים האחרונים מעורר דיון נרחב בקרב מרבית בעלי הכוללים, וכפי שדיווחנו היום, בכוללים רבים הוחלט שלא להעביר את אלפי השקלים לאברכים עצמם אלא לקופה הכללית של הכולל.

האברכים מתלוננים: "קיצצו מאיתנו שנתיים ואת ההחזר לא נותנים לנו"

בתגובה אמר לנו אחד מחברי הכנסת החרדיים כי "את הכסף הזה דאגנו עבור האברכים", אבל הדגיש כי "אין דרך חוקית להעביר זאת ישירות לאברכים אלא זה חייב לעבור באמצעות העמותה, ולכן אין לנו דרך לפקח על זה. אבל ברור שמוסרית, כוללים שקיצצו בגלל הקיצוץ הממשלתי מחויבים להעביר את הכסף במלואו לאברכים".

עם זאת מבדיקת אתר 'קול חי' עולה כי גם בקרב הרבנים ומוראי ההוראה בישראל הדעות חלוקות.

מורה הוראה מוביל בתחום הממונות התייחס בשיחה לאתר 'קול חי' לסוגיה ואמר: "אין כאן עמדה הלכתית חד משמעית, וזאת שאלה של פרשנות הלכתית. השאלה איך אתה מתייחס הלכתית לגזברי הכוללים ולאברכים".

הרב יצחק מאיר ליברמן, מורה הוראה מוכר בבני ברק התייחס אף הוא לסוגיה ואמר לאתר 'קול חי': "מעיקר הדין ועל פי פשוטו, לא חייבים בעלי הכוללים לתת לאברכים את הכסף הזה, מאחר שבד"כ אברך מתקבל לכולל על סמך ההבנה כי יקבל מלגה חודשית כפי שיחליט ראש הכולל ולא שכר קבוע בהכרח".

הרב מוסיף ומדגיש כי "במידה שיש הסכם, גם אם לא כתוב, בין ראשי הכולל לאברך מה יהיה הסכום הקבוע, ובעקבות קיצוצי הממשלה, קוצץ הסכום, הרי שיש כאן לכאורה כן חיוב לשלם לאברך את הסכום שמגיע לו רטרואקטיבי כשהממשלה העבירה את הסכום".

הרב ליברמן מוסיף ומסביר כי "לכוללים יש גם הוצאות נלוות וזה לא רק שכר האברכים ולכן הדבר מורכב. בכל מקרה פרטני כדי לשאול ולהתייעץ לכל מקרה לגופו עם מורה הוראה".

בלשכתו של סגן שר החינוך מאיר פרוש, התייחסו הערב לסוגיה, ואמרו ל'קול חי': "הכסף מיועד כדי להיטיב עם לומדי התורה, אך אי אפשר להקיש ממנהל כולל אחד למשנהו.
"יש מנהלי כוללים שלאורך כל השנים משלמים הרבה יותר מהערך שמשרד החינוך נותן, יש כוללים שמשלמים הרבה יותר מערך שמשרד החינוך נתן אי פעם. ויש מנהלי כוללים שנותנים לפי הערך שמשרד החינוך מעביר  כל חודש ולא יותר.
"מכאן, כל קבוצת אברכים, בוודאי יש להם את השיג והשיח עם ראש הכולל, ומורה הדרך של הכולל".


0 תגובות