פרשנות • ברקת לא מבין איך סיפור המרכולים מתהפך עליו

מני גירא שוורץ No Comments on פרשנות • ברקת לא מבין איך סיפור המרכולים מתהפך עליו
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל צפויה לעסוק בסוגיה שהסעירה את הציבור בשבוע האחרון – סוגיית הרישום האזורי לסמינרים.

המועצת, שתתכנס השבוע ביום רביעי תעסוק גם בעניין חילולי השבת בישראל, גשר מעריב, חדרה, ביג אשדוד וכמובן גם בירושלים, וכן במתן אישור לסגן השר ליצמן להתמנות כשר, זאת לאור קביעת בג"ץ כי סגן שר במעמד שר הוא מעמד לא תקין. לא ברור האם המועצת תעסוק בעניין החוק הנורווגי והתפטרות איש 'אגודת ישראל' מאיר פרוש לטובת איש 'דגל' יעקב אשר.

אי אפשר לחמוק מהמסקנה, כי עצם זה שסוגיית ה'אזורי' מגיעה אל שולחנם של גדולי האדמורי"ם היא עוד הוכחה, כי פרשיית אלעד שהתגלגלה לבית המשפט, בשל ניסיון של סמינר אחד לכפות סגירה על סמינר שני, הפכה מסיפור מקומי לסוגייה ארצית משמעותית. יצויין כי בש"ס מבהירים כי הם ימשיכו לקדם את החקיקה לרישום אזורי, שם גם טוענים כי מועצת החכמים אישרה את הדברים. יהדות התורה כולה, בהתאם להוראת גדולי התורה אלו הליטאים שכבר חתמו, ואלו החסידיים הצפויים להצטרף, צפויה להתנגד למהלך.

סגן השר – בינתיים, ליצמן, ישב בלשכתו של דרעי הערב בעת שהידיעה על החלטת בג"ץ התפרסמה. את המידע הראשוני על הכיוון אליו מכוונים שופטי בג"צ קיבל ליצמן כבר לפני כמה ימים, על אף שכבר מהדיון הראשון היה נראה ברור כי עמדת השופטים לא נוחה מהמצב הקיים. יצויין כי מי שהביא בפועל למצב הנוכחי בו ליצמן עומד להתמנות לראשונה לשר הוא לא אחר מהפוליטיקאי היחיד שליצמן לא מדבר עימו בכנסת – יאיר לפיד יו"ר יש עתיד, שמפלגתו הגישה את העתירה המדוברת לבג"צ. רק לפני ארבעה חודשים לגלג ליצמן במהדורה המרכזית עם אבי מימרן, על הגשת העתירה, "לפיד רוצה שארוויח עוד כמה אלפי שקלים בחודש? בבקשה".

פרשת התשלום לפעילי הבחירות – שלב הבשורות הטובות. לאחר שמשה שיפמן הנציג הבכיר של דגל הודיע כי הוא לקח חופשה מטיפול בעניין, בשל הקפאת הליכים לטענתו מצד מזכ"ל אגודת ישראל חנוך זייברט, נפגש אמש (א') יו"ר דגל התורה וועדת הכספים ח"כ גפני עם ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט. השניים הגיעו להבנות בסוגיות שבמחלוקת, וכך חזר שיפמן אל הזירה, נפגש אף הוא היום, עם זייברט, ובתוך שעה קצרה הגיעו לסיכום, כי סכום של מיליון וחצי שקלים ש'אגודה' צריכה להעביר אל הקופה המשותפת של יהדות התורה, יועבר, ובכך להגיע לסכום המלא של תקציב הבחירות, 11 מיליון שקלים, כשדגל משלימה חצי מיליון שעדיין לא העבירה. הבשורה הטובה היא, כי בתוך שבועות ספורים, ובכל אופן לפני החגים, הפעילים יקבלו משכורתם.

הזכרנו קודם את פגישת ליצמן ודרעי, לא ניקח הימור מיוחד אם נעריך שהשניים עסקו בין היתר בסערה המטלטלת את ירושלים – הצטרפות ליאון (שכפי הנראה תואמה עם השניים, ברקת שומר על יחסי אמון קרובים עם הפוליטיקאים החרדים הבכירים) ומשבר ברקת עם החרדים.

צריך לומר כי ברקת בסה"כ בהלם מכך שהסיפור של המרכולים מתהפך עליו – הנציגות החרדית, הוא מרגיש הצליחה לבצע לו תרגיל. במכתבי התרעה בנוגע למרכולים הפועלים בשבת, הנציגים דרשו ספציפית על מרכז העיר, והנה כשהוא מביא את האכיפה לכדי מעשה, הם מתהפכים עליו. אך מנגד טענת הנציגים החרדים עומדת בכוחות עצמה. כן, נכון שביקשנו את מרכז העיר, הם אומרים, אבל לא חשבנו שהתוצאה תהיה חוות דעת משפטית – שתקבע משפטית תקדים של אזורים שונים בעיר, בהם מותר לחלל את השבת גם למרכולים. ביקשנו אכיפה קודם כל במרכז העיר, כי זה מה שבעיקר מציק לכבודה של בירת העם היהודי ואלפי הצועדים לכותל המערבי, אך לא ייחלנו שבקשה זו תביא להיתר למקומות אחרים.



0 תגובות