מגלים עולם • מדריך מצולם לחופשה שלכם בפראג // מיוחד

    דוד גדנקן | צילום: עפר גדנקן 1 Comment on מגלים עולם • מדריך מצולם לחופשה שלכם בפראג // מיוחד
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פראג היא העיר הגדולה והמרכזית וכמובן בירת צ'כיה (בשפה הצ'כית פרהה). העיר ממוקמת במרכז החבל המערבי של צ'כיה – בוהמיה. פראג הוקמה במאה ה9 (לפני כ1200 שנים) על גדות נהר הוולטאבה. פראג הינה המרכז המינהלי,התרבותי, המסחרי וכמובן המדיני של צ'כיה. לשיא פריחתה הגיעה פראג במאה ה14, תקופה בה שלט בה המלך קארל הרביעי.

    ביקורנו בעיר פראג יתמקד ב-4 אזורי תיור עיקריים וכן המלצותינו לטיולים מחוץ לעיר.

    "סטארה מייסטו" (STARE MESTO) – העיר העתיקה

    העיר העתיקה של פראג. צילום: עפר גדנקן

    האזור העתיק של פראג. שילוב נפלא של בניינים ישנים בעיצוב בארוקי מחד ושל אזור מסחרי של חנויות מודרניות מאידך. נתחיל את סיורנו בכיכר העיר העתיקה (STAROMESTSKE NAESTI), הכיכר היפה ביותר בעיר. הכיכר סגור לתנועת כלי רכב והשלווה שרויה בסביבתו. בעברו הייה הכיכר שוק העיר וכיום אזור טיול ובילוי (מרובה בבתי קפה נעימים). האתרים הבולטים הם: בית העירייה הישן (נוסד בשנת 1338) ועליו השעון האסטרונומי, שעון המהווה אטרקציה לתיירים. ממרומי מגדל השעון ניתן לצפות בנופי פראג. על קיר המגדל טבלת זיכרון צנועה לזכר החיילים הצ'כים והרוסים שנהרגו בקרב לשחרור צ'כיה מעול הנאצים ימ"ש (1944). במרכז הכיכר אנדרטה מרשימה לזכרו של יאן הוס, מהפכן צ'כי במאה ה15 שנלחם בעיקר כנגד הכנסיה הקתולית, שהעלתה אותו על המוקד ב-6 ביוני 1415. יום זה נחוג עד היום כחג לאומי בצ'כיה.

    העיר העתיקה של פראג בלילה. צילום: עפר גדנקן

    העיר העתיקה של פראג בלילה. צילום: עפר גדנקן

    "מאלה סטראנה" (MALA STRANA)- הרובע הקטן

    גשר קארל. צילום: עפר גדנקן

    מהעיר העתיקה נמשיך סיורנו אל גשר קארל שעל נהר הוולטאבה.גשר שנבנה בימי הביניים ומהווה אחת האטרקציות המרכזיות לתיירים ומקום טיול ובילוי לתושבי פראג. בניית הגשר החלה בשנת 1357 בציוויו של המלך קארל הרביעי. הגשר נמתח מעל נהר הוולטאבה החוצה את העיר פראג. לאורכו הציבו המעצבים סדרה של פסלים בסגנון גותי חלקם עם דמויות של בית המלוכה ושועי עם. חלק מהקישוטים הוצבו בשנת 1683 וחלקם מאוחר יותר בשנת 1714. גשר קארל מקשר בין העיר העתיקה והרובע הקטן מעברו השני של הנהר. החוויה למטייל היא לעצור במרכז הגשר כנקודת תצפית על נוף נהר הוולטאבה.

    נהר הוולטאבה. צילום: עפר גדנקן

    נהר הוולטאבה. צילום: עפר גדנקן

    השם וולטאבה מוכר לחלק מכם. רבים מכירים היצירה המוזיקלית הנפלאה "הוולטאבה"(המולדבה) שהלחין הקומפוזיטור הצ'כי בדז'יך סמטנה ואשר המלודיה שלה הביאה לחיבור המנגינה של "התקווה" הימנונה של ישראל ע"י שמואל כהן. הדרך הטובה ביותר להכיר את הרובע הקטן הוא לשוטט בו ללא תכנית מובנית. הרימו עיניכם וצפו בבניינים המיוחדים רבים מהם היו בעבר ארמונות כדוגמת ארמון ליכטנשטיין וארמון ולנשטיין. ההנאה העיקרית היא הטיול בגנים המעוצבים הצמודים לארמונות. בחלקו המערבי של הרובע (יש שלטי הכוונה) תגיעו לתחנה של רכבל המטפס אל פסגתו של הר פטז'ין שגובהו 318 מ'. מפה תצפית נהדרת על יופיה של פראג. לחובבי מדע האסטרונומיה או לסקרנים, אפשרות לביקור במצפה הכוכבים שבמקום המאפשר למבקרים צפייה בטלסקופים המכוונים אל גרמי השמים הידועים.

    "הראדצ'ני" = הטירה

    הראדצ'ני - הטירה של פראג. צילום: עפר גדנקן

    הטירה של פראג. צילום: עפר גדנקן

    על אחת הגבעות הצופות על נהר הוולטאבה, נמצאת הטירה של פראג. בעבר היוותה מעונם של שליטי בוהמיה. כיום הטירה הינה מעונו הרשמי של נשיא צ'כיה. בניני הטירה חלקם משמשים גם היום משרדי ממשלה של שרים חשובים. הביקור המומלץ באזור הטירה הוא שיטוט בין בניני הפאר שבעברם היו ארמונות כדוגמת "הארמון המלכותי", "ארמון שוורצנברג" ו"ארמון שטרנברג".

    הגנים של פראג. צילום: עפר גדנקן

    הגנים. צילום: עפר גדנקן

    האטרקציה בביקור בהם היא הליכה בגנים המעוצבים להפליא והצמודים לארמונות. לחובבי האמנות חלק מהמבנים המפוארים מהווים מוזיאונים לאמנות העתיקה של בוהמיה כמו גם לאוסף מרתק של אמנות צרפתית מהמאות ה-19 וה-20.

    "יוזפוב"- הרובע היהודי

    כמובן פיסגת ביקורנו בפראג תהא הביקור ברובע היהודי. יוזפוב- על שם מי? כמה מדריכים נבערים מספרים לתיירים כי מדובר ברובע יהודי ולכן הוא נקרא ע"ש יוסף בנו של יעקב אבינו. לא מיניה ולא מיקצתיה. הרובע קרוי על שמו של הקיסר יוזף השני, השליט שהעניק במאה ה-18 מידה של חופש ליהודי פראג, לאחר שסבלו במשך מאות שנים מדיכוי, אפליה ושאר מרעין בישין.

    היכל בית הכנסת הספרדי של פראג. צילום: עפר גדנקן

    היכל בית הכנסת הספרדי של פראג. צילום: עפר גדנקן

     

    נתחיל ונבקר בראש וראשונה בבית הכנסת "אלט נוי שול" (STARONOVA SYNAGOGA) בית הכנסת הישן-חדש. בנייתו החלה בשנת 1270 והוא שופץ כעבור כמאה שנים. עזרת הנשים הנמצאת ביציע של האולם הראשי נבנתה במאה ה-18. בצמוד לארון הקודש ניצב כיסאו של הרב כשמעל מעוצב על הקיר מגן דוד קטן. על כסא זה ישב רבי יהודה בן בצלאל ליווא, הוא המהר"ל מפראג, מנהיגה הרוחני והדתי של הקהילה היהודית בסוף המאה ה-16 ותחילת המאה ה-17.

    בית הכנסת "אלט נוי שול". צילום: עפר גדנקן

    בית הכנסת "אלט נוי שול". צילום: עפר גדנקן

    ידועה האגדה על הגולם שיצר המהר"ל, גולם שהיה "פעיל" בכל ימות החול של השבוע ולקראת שבת היה המהר"ל משביתו. האגדה מספרת כי פעם שכח המהר"ל להשביתו לקראת שבת קודש, הגולם "מרד" והמהר"ל השביתו לעד. האגדה מספרת כי הגולם נמצא עד היום בעליית הגג של בית הכנסת… "אלט נוי שול" מהווה אטרקציה לתיירים מכל רחבי תבל, יהודים ושאינם בני ברית.

    ממול בית הכנסת "בית העיריה היהודית" (zidovska radnice) מבנה משנת 1570 ששופץ ושונה במאה ה-18. במקום "שעון יהודי" המעוטר באותיות עבריות. קיימים ברובע היהודי כמה בתי כנסת המומלצים לביקור והם "בית הכנסת מייזל" (MAIZELOVA SYNAGOGA) קרוי על שמו של מרדכי מייזל שר האוצר במימשלו של רודולף השני שכיהן גם כראש עיריית היהודים. בית הכנסת המקורי נבנה בסוף המאה ה-16, ונשרף, עם מבנים רבים ברובע היהודי, בשנת 1689. בבית הכנסת תצוגה מרשימה על יהדות פראג, הכוללת מצבה עתיקה מבית הקברות היהודי משנת 1439 מצבתו של אביגדור קארו ז"ל. חשיבותו של מרדכי מייזל בתולדות היהודים מוכחת כי קברו נמצא ליד הציון של המהר"ל. בית הכנסת "פנקס" (PINKASOVA SYNAGOGA), בנין הנמצא בסמוך לבית הקברות העתיק. ביה"כ נבנה בשנת 1479. בתוך בית הכנסת שלט עליו חקוקים כל יהודי צ'כיה שניספו בשואה.

    בית הקברות העתיק. צילום: עפר גדנקן
    ,

    עפר גדנקן

    "בית הקברות העתיק" בכניסה לביה"ק ממוקם בית ההלוויות עליו השלט: "חברה קדישא גומלי חסדים" . נבנה בשנת 1906. כיום מוצגת במבנה תערוכה מאד ייחודית של ציורי ילדים שהיו בגיטו טרייזנשטאט. בית העלמין העתיק הוקם בתחילת המאה ה-15 והיה פעיל עד שנת 1787. האתר מכיל כיום למעלה מ-20000 מצבות חלקן מגובבות זו ליד זו. הבקיעים בתולדות בית הקברות העתיק מסבירים כי נקברו בו למעלה ממאה אלף יהודים, חלקם בקברים של 8 מפלסים ויותר. מצוקת מקומות הקבורה הייתה עקב סירוב השלטונות להרחיב שטח בית העלמין. חלק מהמצבות מעוטרות, כמנהג הימים דאז, בסמלים המרמזים מי הנפטר. סמל של מספריים למצבה של חייט, סמל של סכין על מצבה של קצב, ציור של דגים על מצבתה של משפחת פישר ועוד ועוד. כמובן שהמצבה המושכת אלפי מבקרים ביום הינה ציונו של המהר"ל מפראג. ליד מצבתו קבורים מרדכי מייזל (1601), האסטרונום וההיסטוריון הידוע דוד גנז (1613) רבי דוד אופנהיימר (1736) שהיה מגדולי חכמי התלמוד במאה ה18 ועוד.

    טיולים מחוץ לפראג

    בתחומה של צ'כיה יש הנוסעים לביקור בעיירת הנופש והמעיינות הרפואיות, שהייתה חביבה בעבר על גדולי הרבנים באירופה – קרלובי וארי, הידועה השמה הגרמני כקארלסבאד. ישנם הנוסעים לעיירה טרייזין ולאתר מחנה הריכוז והגטו "טרייזנשטאט". לאלה שבאפשרותם להתנייד ברכב שכור, עם או בלי מדריך, האפשרויות לנסוע לסלובקיה לביקור בבירתה ברטיסלבה, לטייל להרי הטאטרים ועוד. מתוך נסיוני ניתן לאתר נהגים – מדריכים המנוסים בהבאת מבקרים מישראל לעיירות הולדת בני משפחתם או למקום קבורתם של קרובים או רבנים גדולי ישראל.

    פראג. צילום: עפר גדנקן

    פראג. צילום: עפר גדנקן

    מקום לינה ואוכל כשר

    בפראג קיים מלון כשר (מהדרין) ושמו "קינג דיוויד".
    למשפחות גדולות (עם ילדים) אמליץ להשתמש בחברות בינלאומיות ואמינות, למציאת דירה מרוהטת להשכרה לזמן קצוב. יש לבדוק המיקום (קרוב לאתרי הסיורים) וכן לציוד החשמלי שבמטבח (מקרר, תנור גז, וכד'). כמובן נביא איתנו את כלי הבישול והאכילה .

    מסעדות כשרות בעיר פראג: (יש לבדוק את ההכשרים השונים ותקפותם). 1) "מסעדת שלנו" הכוללת שתי מסעדות חלבית+ פיצה וכן מסעדת גריל בשרית. המסעדות בניהול בית חב"ד המקומי. 2) מסעדת "קינג סלמון" (ברובע היהודי) . 3) מסעדת "דיניץ". 4) מסעדת "שלום" הנמצאת בבניין הקהילה היהודית ונענית לפניה של קבוצות. רוב המסעדות מאפשרות הזמנה מוקדמת של ארוחות לשבת.

    לסיכום המלצה שהיא חובה!! נסיעה לפראג דורשת הכנה מדוקדקת של לימוד מוקדם בדגש על ההיסטוריה היהודית. מתוך נסיון אישי אמליץ כי אם נסיעתכם היא עם ילדים גדולים, הטילו עליהם נושאים להכנה, אותם יעבירו לבני המשפחה בעת הסיורים. שיתוף שכזה יביא ברכה והנאה כפולה. סעו לשלום וחזרו לשלום והנאה בטיול.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      לא כזה פשוט לצאת מהארץ