הרב מיכה הלוי, הרה"ר של פ"ת: "רוב רובם של הרבנים הציוניים אינם בקיאים בגיור"

    דוד לזר No Comments on הרב מיכה הלוי, הרה"ר של פ"ת: "רוב רובם של הרבנים הציוניים אינם בקיאים בגיור"
    8:31
    26.04.24
    קובי פינקלר No Comments on חיזבאללה שיגר נ"ט להר דב, צה"ל תקף בתגובה | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בראיון הבוקר (שלישי) ב'מדברים אקטואליה' עם בצלאל קאהן ודוד חכם ב'קול חי' תקף רבה הראשי של העיר פ"ת הרב מיכה הלוי ואמר כי "המתנגדים למה שנעשה היום בחוק הגיור – טוענים לכל אורך הדרך שהיום יושבים ברבנות הראשית רבנים חרדיים שרוצים להחמיר בגיור ולהחמיר על עם ישראל וכו'. כל מה שאני רוצה להגיד זה שהדברים לא נכונים מיסודם. היה פה מאבק כדי להוריד את חוק שטרן לגמרי, היה פה מאבק של פריצה נוראית בענייני הגיור במדינת ישראל. כך צריך להגדיר את זה. יתרה מזאת, במשך השנים שקדמו לחוק שטרן, במה שהולך לחזור עכשיו תחת מערך הגיור של הרבנות הראשית שמנחה אותו ומלווה אותו. לפי החלטת הממשלה המוצעת לא הרבנות הראשית מלווה או מנחה את הקריטריונים לגיור אלא אותה ועדת רבנים שהזכרתי (…).

     היו גיורים שנעשו לפי החוק החדש?

    "שום גיור לא נעשה לא לפי הקריאה הראשונה ולא לפי החלטת הממשלה. בגלל הועדה שהוקמה מטעם הרבנות לבחינת הדברים, מערך הגיור עמד בקשר עם הועדה באופן רצוף ולא נעשה שום גיור בעניין הזה".

    אנו רואים בכירים בציונות הדתית, גם רבנים וגם פוליטיקאים , שכן מדדים באופן נחרץ באותה גישה של ח"כ שטרן, שבכלל נמנה על מפלגה אחרת ולא מפלגה דתית כמו הבית היהודי. מה זה אומר?

    "לדעתי, רוב רובם של הרבנים הציוניים אינם בקיאים בסוגיה. לכן היה חשוב לי להבהיר את הדברים. חלקם ניזון מזה שיש פה ויכוח בין 'חומרא בגיור לבין קולא בגיור'.  ואז הוא אומר 'אם זה ככה צריך להקל עד כמה שאפשר להקל על פי ההלכה'. מי שבקיא בסוגיה ונכנס עם הסוגיה לעומק, אני רוצה רגע להסביר היטב היטב בעניין של קולא וחומרא: בתוך הרבנים שהיו יכולים לגייר על פי החלטת הממשלה, ואני לא מדבר על סיכום הרפורמיים, יש רבנים שהתווכחו עם הרבנים הראשיים לישראל שאפשר לגייר קטינים שאמא שלהם נשארה גויה ולא באה להתגייר והם, כיוון שגיור קטנים על פי ההלכה מתגיירים על דעת בית הדין ואין להם דעת לקבל מצוות לכן יש קולא בגיור קטנים מתחת לגיל מצוות. בואו ניזום לפנות ביוזמה לעשרות אלפים בני גויה שמתחנכים בחינוך הממלכתי במדינת ישראל, נזמין אותם לבית דין, נגייר אותם בבת אחת בעשרות אלפים ונמנע בעיה של התבוללות.

    השאלה אם זה תקף הלכתית הפטנט הזה..

    "זו קולא שלא התקבלה על רוב רובם של הפוסקים והרבנות לא מאפשרת את זה. לא יתכן שיקומו רבנים, עם כל מה שדעתם חשובה, ויכפו לעשות קולא הלכתית שעד… רוב רובם של הרבנים וכמעט כולם לא קיבלו את זה, מסורת הרבנות לא לקבל את זה. אני אסביר גם למה:  מכיוון שלא ייתכן, כל מה שמדובר בגיור קטינים בהלכה, מדובר שהוא בא בלי אמא ואבא. כמו למשל ילדים מאומצים מארצות הניכר שגדלים בבית של יהודי אבל כאשר אתה מביא אותם לאמא הגויה שלא רוצה להתגייר ולא באה להתגייר, אתה מאכיל אותו ייסורים, שבת וכשרות ביודעין. לכן לגיור הזה אין תוקף וזו קולא שרצו לבצע אותה על מנת להרבות ביהדות ולמנוע התבוללות.

    אני חייב לשאול, מי שמנסה להוביל את גיור הקטינים במדינת ישראל זה ארגון רבני צוהר שמדבר על כך בשנים האחרונות?

    "אני לא יודע להגיד לך תשובה על זה. לא שמעתי ולא היה לי איתם קשר בנושא הזה. אני כן יודע שהיו רבנים מטעם רבני צוהר שהתווכחו עם הרבנים הראשיים בנושא הזה ולכן עצם זה שיש פיקוח של הרבנות הראשית שגם הוא הלך מאד לכוח של היתרא בנושא הגיור, בזה שהוא סומך כל הזמן על תשובת אחיעזר בסימן כ"ד שגם גיור שנראה מראש שלא תמיד ישמרו תורה ומצוות לעתיד לבוא, גם הוא אפשר להקל עם הקבלה בשעת מעשה היא קבלה אמיתית, איך עושים ובוחנים את הקבלה לא ניכנס, אבל הרבנות הלכה עד קצה הגבול בהקלה בגיור, לפרוץ את הגבולות הללו זה דבר מאד חמוד", אמר רבה של פ"ת.

    לדבריו, "יש דבר מאד מהותי בעיני: בסופו של דבר, אם לא תהיה מערכת אחת של רבנות, הציבור הכללי והרחב, שיש בו סכנה של נישואי תערובת, הוא מה שנקרא, מה הוא רואה? מה הוא שומע היום? שיש רבנים שמתווכחים עם הרבנות הראשית ויש אלטרנטיבה מקלה בגיור וזה מערער את סמכותה של הרבנות, זה חמור מאד, יותר חמור מזה, אז בחורים טובים ויהודים טובים, שנוסעים היום לסיבוב בעולם של שנה שנתיים ושם מכירים בחורה והם יודעים שיש אלטרנטיבה רבנים במדינת ישראל לגייר אותה, הם נוסעים בלי מעצורים, הם נוסעים באופן שאף אחד לא עוצר אותה מלהביא אותה, כבר לא מדובר מאבא יהודי, להביא אותה ארצה שיהיו נישואי בוסר או יחיו יחד לפני כן כי יש אלטרנטיבה. אותו דבר קורה בנושא כשרות. בעל עסק שומע ברדיו 'עוד מעט תהיה אלטרנטיבה של כשרות מקלה'. של ארגון רבנים כזה או אחר ולא הרבנות. אז כל יום הוא בא לומר לך 'אתם הרבנים מחמירים', אנחנו הולכים עד איפה שאפשר ללכת מכוח ההלכה, אבל הם יודעים שאנחנו מחמירים כי יש אלטרנטיבה בתקשורת שעוד מעט תיתן כשרות. זו קריסה של המערכת הרבנית שיכולה להנהיג את עם ישראל על פי ההלכה".

    מה שהרב אומר בעצם שאותם רבנים, הזכרנו מקודם רבני צוהר ואחרים, שמנהלים ויכוחים עם הרבנות הראשית – הכותרת של הדברים שהם מחלישים את דמותה היהודית ההלכתית של מדינת ישראל.

    "נכון מאד (…). אנחנו כמה וכמה רבנים ששייכים לציונות הדתית, עוברים ממקום למקום, מנסים להסביר את הדברים האלה לציבור, מנסים גם לבוא בדברים עם אותם רבנים שמנסים לחלוק על הרבנות הראשית.. הם לא כל כך רוצים לשמוע אותנו, הם טוענים שאנחנו סגורים ומסוגרים אבל אנחנו מנסים להסביר בדרכי נועם את הגישה הזאת שמי שרוצה לבוא ולהרים את יהדותה של מדינת ישראל בכוח מחלוקת על הרבנות הראשית הוא רק גורם להיפך".

    האזינו לראיון המלא:



    0 תגובות