10 דברים שרציתם לדעת על ועידת ואנזה • דוד גדנקן

    דוד גדנקן | צילום: ויקיפדיה 1 Comment on 10 דברים שרציתם לדעת על ועידת ואנזה • דוד גדנקן
    15:15
    02.05.24
    קובי פינקלר No Comments on ברוח חיובית: משלחת חמאס תגיע להשלמת הדיונים בקהיר | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כשאתה רואה את הקורה לאחינו היהודים באירופה, התגובה המידית היא פתגמו של שלמה המלך "אין חדש תחת השמש". דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על ועידת ואנזה.

    א.  וילה ואנזה הממוקמת ברחוב "אם גרוסן ואנזה", בפרבר ידוע של העיר ברלין, הייתה מקום של התכנסות גורלית לגורלם של יהדות אירופה. להתכנסות קראו "ועידת ואנזה" שהחלה ב-20 בינואר 1942 (השבוע לפני 73 שנים).

    ב.  השמדת יהודים ע"י הנאצים החלה כבר בתחילת שנות ה-40 של המאה הקודמת. יחידות נאציות ששמן היו "האינזצגרופן", כפופות למשרד לביטחון הרייך, הן אלה שביצעו רצח המוני זה ברשות ריינהרד היידריך.

    ג. בסוף חודש יולי 1941 הורה סגנו של היטלר ימ"ש, הרמן גרינג, להיידריך להכין תכנית מקיפה לפתרון סופי של הבעיה היהודית. במלים אחרות תכנית להשמדת כל יהודי אירופה. היידריך הוא שמונה אחראי לביצוע התכנית.

    ד.  עותק התכתבותו של היידריך עם גרינג, נשלח לכל ראשי היחידות של האס.אס, וכן למפקדים נאצים בכירים. במסמך מיוחד הזמינם היידריך לכינוס בווילה ואנזה, ההזמנה הייתה ליום שלישי ה-20 בינואר 1942.

    ה. 14 פקידים בכירים, התכנסו בווילה ואנזה כשהנושא הראשי שהוצג להם לדיון: "הפתרון הסופי לבעיית היהודים". שמונה ממשתפי הכינוס היו קצינים משכילים בעלי תואר דוקטור. למשתתפים הוגש חומר רקע לדיון. חומר זה הוכן ע"י "ראש הלשכה המרכזית לגירוש היהודים" קצין נאצי בשם אדולף אייכמן.

    ו.  היידריך נשא נאום ארוך בו הסביר כי בעבר המפלגה הנאצית דגלה בגירוש יהודי גרמניה ואוסטריה לאי מדגסקר או לחילופין לפולין. המדיניות השתנתה וכיום היטלר רוצה ודורש אמצעים להשמדה המונית של כל היהודים.

    ז. למתכנסים בווילה ואנזה הסביר היידריך כי הוא אישית יעמוד בראש הפעולות לחיסול יהודי אירופה. בתחילת התהליך יש להטיל על היהודים עבודות פרך, שתפוקתם תועיל לשלטון הנאצי. רצוי עבודות שהמאמץ בהם כל כך קשה שיגרמו למותם של רבים. נושא נוסף שהעולה לדיון הוא גורלם של "בני תערובת" אנשים שהורה אחד הוא יהודי והורה שני אינו יהודי. הפתרון לבעיה זו נדחה ולא התקבלה החלטה.

    ח. הקיצוני ביותר בין המתכנסים היה הנאצי ששמו היינריך הימלר. הימלר היה ראש הגסטפו ומפקד האגף לטיפול ביהודים. הימלר דירבן המתכנסים  בקריאה לחיסול מקיף ויסודי של כל היהודים. דבריו זכו להסכמה של רבים ממשתתפי הועידה.

    ט.  בחומר הרקע שהכין אדולף אייכמן לקראת הדיונים הייתה טבלה מפורטת של מספר היהודים בכל מדינה באירופה, אלה המועמדים להשמדה. המספר הכולל שהוצג בכינוס היה כ-11 מיליון יהודים. רצון ההשמדה היה כה קיצוני ו"יסודי" שהועלה הצורך בחיסול כ-4000 יהודי אירלנד, 18000 יהודי שוויץ ואפילו כ200 יהודים באלבניה.

    י. כמנהגם של הנאצים נכתב בכינוס פרוטוקול מדוייק של כל מה שנאמר והוצע בכינוס. הפרוטוקול ציין אפילו את משלח ידם של היהודים בברית המועצות שמיועדים להשמדה. כותב הפרוטוקול היה לא אחר מאשר אדולף אייכמן. הנאצים הדפיסו 20 עותקים בלבד של הפרוטוקול. נציין כאן כי רק עותק אחד שרד אחרי השואה האיומה, עותק זה הובא לעדות במשפטי נירנברג והביאו תנא דמסייע לבית המשפט להוציא את מנהיגי הנאצים להורג. לימים הוצג העותק גם בפני בית המשפט בירושלים במשפט אייכמן. לאחר המלחמה החליטו שלטונות גרמניה להפוך את וילת ואנזה לאכסניית נוער. רק בלחץ בינלאומי הפכה לפני כ20 שנים, וילה ואנזה לאתר זיכרון ולימוד על תולדות מעללי הנאצים. כדאי שסיפור היסטורי זה, ייחשף גם לקוראינו ברחבי אירופה, בתקווה ותפילה שתפקחנה עיניהם ויפה שעה אחת קודם.



    1 תגובות

    מיין תגובות