19 שנים לפטירתו • 10 דברים שלא ידעתם על זבולון המר

דוד גדנקן | צילום: אתר הכנסת 2 Comment on 19 שנים לפטירתו • 10 דברים שלא ידעתם על זבולון המר

מנהיג צעירי המפד"ל שצמח ועלה לדרגת מנהיג המפלגה הדתית לאומית. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על זבולון המר ז"ל. א. זבולון המר נולד בט' בסיון תרצ"ו (1936) בעיר חיפה. ב. למד בתיכון הדתי "יבנה" שבחיפה, היה חבר, מדריך ופעיל בסניף החיפאי של תנועת הנער הדתית "בני עקיבא". ג. את שירותו הצבאי עשה במסגרת …

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מנהיג צעירי המפד"ל שצמח ועלה לדרגת מנהיג המפלגה הדתית לאומית. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על זבולון המר ז"ל.

א. זבולון המר נולד בט' בסיון תרצ"ו (1936) בעיר חיפה.

ב. למד בתיכון הדתי "יבנה" שבחיפה, היה חבר, מדריך ופעיל בסניף החיפאי של תנועת הנער הדתית "בני עקיבא".

ג. את שירותו הצבאי עשה במסגרת גרעין "בני עקיבא" בנח"ל. את שירות המילואים שלו עשה כלוחם בפלוגת חיל רגלים משוריין, עמם לחם במלחמות ישראל.

ד. כמדריך ב"בני עקיבא" התמנה להיות קומונר בסניף הדול, סניף מרכז תל אביב וכן הדריך את שבט "יבנה" באותו סניף.

ה. זבולון למד לימודי יהדות ותנ"ך באוניברסיטת "בר אילן". במהלך לימודיו השתלם בחינוך כיתות גבוהות בבתי ספר תיכונים לצורך קבלת תעודת הוראה. (חלק מהשתלמות זו עשה בכיתתי שבתיכון דתי עירוני ב' ת"א – צייטלין).

ו. במהלך לימודיו כסטודנט באוניברסיטת בר אילן, החל בפעילות ציבורית במהלכה נבחר לתפקיד יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה. תוך כדי הבחינות לקבלת תואר ראשון, הצטרף לקבוצת פעילים של צעירי הפועל המזרחי שלימים הפכה לתנועת צעירי המפד"ל.

ז. כפעיל פוליטי צעיר, למד זבולון במכללה לביטחון לאומי וסיים כבוגרה במחזור השלישי לקיומה . כפעיל נמרץ של צעירי המפד"ל, יחד עם עמיתיו ד"ר יהודה בן מאיר, דניאל ורמוס ואחרים (יבדלו לחיים ארוכים), קראו תיגר כנגד מנהיגותם של המנהיגים הוותיקים ד"ר יוסף בורג, ד"ר זרח ורהפטיג ועוד. היה זה מאבק קשה וותיקי המפד"ל לא פירגנו (בלשון המעטה), לשילובם של הצעירים בהנהגה.

ח. בבחירות לכנסת השישית הוצב זבולון המר במקום ה15 ברשימת המפד"ל ולא צלחה דרכו אז. נכנס לכנסת ישראל בכנסת השביעית (1969) ומאז היה חבר כנסת, סגן שר ושר בממשלת ישראל עד ליום פטירתו.

ט. בשנים 1973-1974 כיהן בתפקיד סגן שר החינוך. בשנים 1975 עד 1976 כיהן בממשלתו של יצחק רבין כשר הסעד (החליף את השר מיכאל חזני ז"ל). בדצמבר 1976 נחתו מטוסי קרב חדשים לאחר כניסת השב . המפלגות החרדיות הגישו הצעת אי אמון בממשלה. חברי הכנסת של המפד"ל, שהיו חברים בקואליציה נמנעו בהצבעה. יצחק רבין פיטר ממשלתו את שרי המפד"ל (22 בדצמבר 1976). חבריו של רבין ראו בפעולתו "תרגיל מבריק". זבולון וחבריו ראו בכך סיום "הברית ההיסטורית" בין מפלגת העבודה (המערך) למפד"ל.

י. לאחר המהפך ובחירתו של מנחם בגין כראש הממשלה מונה זבולון המר כשר החינוך והתרבות, בתפקיד זה כיהן עד שנת 1984. פעל נמרצות להנהיג לימודים תיכוניים במימון ממשלתי וכן לימודי גני ילדים (טרום חובה) בחינם. פעל להעמקת לימודי יהדות בבתי ספר חילוניים וכן לימודים על תקופת השואה. פעולה נמרצת שלו כשר החינוך הייתה צמצום פערי השכלה בין העדות השונות והרחבת ההשכלה בכפרי הדרוזים והערבים.

בשנים 1986 עד 1990 כיהן כשר לעניני דתות וחזר לתפקיד שר החינוך והתרבות בשנים 1990 עד 1992. לממשלת רבין הבאה המפד"ל לא הצטרפה. בשנת 1996 שב והיה שר החינוך וכעבור שנה הוסיף לתפקידיו גם את המשרה של שר הדתות וסגן ראש הממשלה. בתפקידים אלה כיהן עד לפטירתו בכ"ב טבת תשנ"ח (היום לפני 17 שנים).

יהי זכרו ברוך



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    אין לי שום דבר נגדו – אך למה מציינים את זה באתר חרדי?????

  2. 1

    מדוע לא פרסמתם את התגובה של שאולי לא צריך לציין את יום השנה שלו באתר חרדי????