הגביר, פייגלין ובן דהן • טורו של אברהם רוזן

    אברהם רוזן יום ליום No Comments on הגביר, פייגלין ובן דהן • טורו של אברהם רוזן
    14:56
    23.05.24
    מנחם טוקר No Comments on יאשרו את הפארנצ'עס? דובר ראש העיר: "מאמין שיפתר"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לפני מספר שבועות נפלה ההחלטה בביתו של גביר אמריקאי. הגביר דרש אחדות בין המפלגות החרדיות. הוא לא הסתפק במתן עצות הוא גם היה מוכן להוזיל מכספו למען הרעיון אם תרצו מעין מיזם 'סטרט אפ' פוליטי. לצורך כך הוא שכר מספר אנשי תקשורת מתוך המגזר החרדי על מנת שיקדמו את יוזמת השלום בתוך המגזר החרדי.

    היוזמה להקמת גוש חרדי – חזית דתית תמיד עלה וקם בכל מערכת בחירות הרצון להגדיל את הכוח החרדי בכנסת. גוש שכזה שימנה כ-20 מנדטים יוכל לשמש לשון מאזניים בכל הקמת ממשלה שתהיה כאן בין שמאל ובין ימין. אז למה לא? מה רע בהקמת חזית דתית? האמת שזה רעיון נפלא רעיון מצוין אבל רק ברמה התיאורטית. אם נבדוק את התנהלות של המפלגות החרדיות בכנסת ה-19 נגלה שש"ס ויהדות התורה פעלו כמקשה אחת בכנסת ה-19 בכל דבר ועניין בוועדות הכנסת במליאת הכנסת וקידום נושאים שונים הקשורים למגזר החרדי כמעט בכל ההצבעות (99%) חברי הכנסת של ש"ס ויהדות התורה הצביעו אותו דבר. גם אם היו חילוקי דעות בין חברי הכנסת החרדים הם נעשו בחדרי חדרים מאחורי דלת סגורה. באם זה היה נושא כבד משקל הם טרחו להציג את הנושא בפני המועצות השונות חכמי התורה של ש"ס וגדולי התורה החסידית והליטאית של אגודת ישראל ודגל התורה. גדולי ישראל קיבלו החלטה וחברי הכנסת הצביעו לפני החלטת גדולי ישראל. וכל זאת גם כשהמפלגות לא רצו ביחד לכנסת. בניגוד ליוזמת השלום המדומה. החרדים רצו בנפרד בבחירות ופעלו באחדות מלאה ביום שאחרי. מה רע בזה?

    בכדי להבין עד כמה יוזמת השלום המדומה נשארה רק בשיח התקשורתי של אותם לבלרים שנשכרו לצורך העניין ניתן להבין כאשר מדברים עם חברי הכנסת מש"ס ויהדות התורה. כל אחד מהם מסביר לי בשפתו כי הנושא כלל לא עלה לדיון "אנחנו לא נמצאים אפילו בשלב של מי יעמוד בראש ואיך תהיה שיטת החלוקה" מסביר לי אחד מחברי הכנסת של יהדות התורה.

    לכל מפלגה יש את קהל המצביעים הקשיח שלה ואת המיוחדות שלה. קהל המצביעים הקשיח של ש"ס יתמוך בש"ס בין אם היא תרוץ כחזית דתית ובין אם תרוץ כמפלגה עצמאית. הוא הדין לגבי אגודת ישראל ובניגוד לכל מיני סקרים גם ש"ס וגם יהדות התורה יבאו את קהל המצביעים שלה ביום פקודה ויזכו לנציגות נכבדת בכנסת.

    הבעיה המרכזית היא לא בקהל המצבעים הקשיח אלא באותם תומכים המגיעים מהפריפריה אלו אותם מצביעים שהיו תומכים בעבר בליכוד כי בגין מייצג את המזרחים ומשנת 1988 הבינו שש"ס היא הבית הטבעי שלהם. גם אם בחיי היום יום הם אינם לבושים שחור לבן ותורתם אינם אומנותם. אבל הם מבינים שש"ס היא המפלגה המחזירה עטרה ליושנה היא זו שהרימה בגאווה את קרנה של יהדות ספרד. שאודות למפעליה של ש"ס יש להם בדימונה וקרית שמונה. בחצור הגלילית ובירוחם בתי ספר המלמדים תורה ודרך ארץ ברוח יהדות המזרח. לאותם אנשים העירוב חצרות הזה זר להם.

    וחלילה שלא יהיה משמע כי אותם אנשים מטילים דופי בעבודתם המבורכת והרבה של חברי הכנסת של יהדות התורה שרבים מהם מסייעים להם הן בפעילות פרלמנטרית והן בפעילות חוץ פרלמנטרית. חלק מדפוסי ההצבעה של אותו גרעין הנמצא בפריפריה הוא על בסיס עדתי בהעדר הבסיס הזה הם ילכו לכחלון ולמפלגות בלון אחרות ואז היהדות החרדית תאבד לפחות ארבעה מנדטים וחבל.

    אבל הדבר שבאמת מטריד אותי ביוזמת השלום הפוליטית המגיעה מבתיהם של אנשי ממון וכסף היא הרצון שלהם להכתיב לנו את עמדתם. הסכנה היא שהיום מדובר ביוזמה פוליטית לאחדות ומחר תהיה זאת יוזמה אחרת המבקשת לעצב מחדש את פניה של החברה החרדית. צריך לומר בקול ברור וחד חברי הכנסת החרדים בש"ס וביהדות התורה –דגל התורה פועלים מכוחם של גדולי שיראל והם כפופים אך ורק להם ולדעתם. יוזמת כאלו צריכות לצאת רק מפיהם. באם יוזמה שכזאת גם אם היא נראת כדבר מבורך יוצאת מפיו של גביר מעוררת חשד וחייבת להגביר את החשד של כל אדם שהרי אנשים עסקים מבקשים לקבל תמורה בעד כספם אני מניח שאיש מהם לא הולך על מהלך שכזה מבלי שיש מאחורי המהלך איזה אינטרס כלשהו ולכן רק אם גדולי ישראל יחליטו שהדבר טוב יש ללכת על המהלך הזה כל עוד וגדולי שיראל לא קיבלו החלטה והעניין לא נמצא כלל על השולחן ייהנו אותם עיתונאים מהגביר הנכבד בקידום יוזמת שלום מהסוג הזה.

    הוא לא פורש
    בתום ספירת הקלפיות בליכוד ולאחר ספירה מחודשת מתברר כי ההערכה שלי שפייגלין וחוטובלי לא יכנסו לרשימת הליכוד לכנסת ה-20 הייתה נכונה. בשנתיים האחרונות כתבתי מספר פעמים כי מצבו של פייגלין בתוך הליכוד בעייתי לאחר שכתבי את הדברים קיבלתי לא מעט תגובות חלקם מאנשי מנהיגות יהודית אנשיו של פייגלין שטענו שאני טועה ומטעה :"בסוף אתה תאכל את הכובע לאחר שתראה שפייגלין יהיה בעשירייה הראשונה של הליכוד.

    המציאות חזקה יותר מכל דמיון פייגלין מצא את עצמו בחוץ יותר מהר מכפי שחשב :"המחסל חוסל" אמר יו"ר הכנסת ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין ביום שאחרי. כהונתו של פייגלין בכנסת ה-19 לוותה במגוון טעיות "הוא לא דילג על שום טעות והם הוא דילג עליה הוא פשוט חזר רוורס" אמר לי חבר כנסת בליכוד שמעדיף שלא אזכיר את שמו. ואני מבין למנהיגות יהודיית יש עדיין מתפקדים רבים בתוך הליכוד. ככתב כנסת יצא לי לעקוב אחר פעילותו של פייגלין. הכרתי אותו ואת פעילותו לפני שנכנס לכנסת ואחרי זה לא אותו פייגלין.

    היהדות החרדית לא איבדה ידיד כי פייגלין פעל כחבר כנסת מטעם סיעת הליכוד ויישר קו בכל הצבעה. הוא תמך בגיוס בני ישיבות והצביע בעד הטלת סנקציות פליליות כנגד לומדי התורה. הגיש את הצעת החוק לרב ראשי אחד. והיה לפה עבור אלו המבקשים להכניס לארץ חומרים מסוכנים. גם עמדתו בעניין העלייה להר הבית בניגוד לעמדתם של גדולי ישראל הייתה ידועה.

    אבל פייגלין לא מוותר הוא כינס השבוע את תומכיו ואמר כי הוא לא מתכנן לפרוש מהחיים הפוליטיים. מהליכוד הוא ייקח איתו את ארסנל המילים :"נשמה, אחי, כפרה, מותק, חיים שלי". והוא הדגיש כי הוא מודה לנתניהו האיש ששינה את כללי המשחק באמצע המשחק. לטענתו של פייגלין משקיפים בקלפיות נדרשו לצאת משם. ובכך רמז כי הוא לא מאמין שאלו אכן התוצאות אולם בניגוד לסגנית שר התחבורה הגב' ציפי חוטובלי שמתכוונת לעתור לבית המשפט כנגד התוצאות. פייגלין הודיע כי הוא ייצא לדרך חדשה ולא בתוך הליכוד. האיש שמשנתו הפוליטית הכל כך סדורה טענה כי השינוי יכול להגיע דווקא מתוך ממפלגת שלטון משנה פאזה ועוד מודה על כך לנתניהו. אז מי אמר שפייגלין הוא איש של עקרונות גם הוא מבין שהדרך אל הכנסת לא חייבת לעבור דווקא בתוך מפלגת שלטון. השאלה הגדולה שנותרה פתוחה באיזה מסגרת הוא ירוץ האם במסגרת פוליטית קיימת או במפלגה עצמאית.

    לגבי חוטובלי גם כאן הסיפור היה צפוי וגם לגביה כתבתי כי היא עשוייה למצוא עצמה מחוץ לרשימה דבר שהוכח כנכון. בפעם הקודמת היא נכנסה לתוך רשימת הליכוד הודות לעזרתו הרבה של ראש הממשלה. נתניהו חשש כי ברשימת הליכוד יעדרו דתיים וחוטובלי מילאה מספר פונקציות: אישה, דתייה, מתנחלת, מזרחית.

    הפעם נתניהו לא היה זקוק לה ואפשר שנתניהו ילך על מהלך מדיני שטוב לו שימצאו בסביבתו כמה שפחות ימניים קולניים. אז נכון שעוד הוא צפוי לכאבי ראש מדני דנון מירי רגב ויריב לוין. אבל כאב הראש האמיתי ששמו פייגלין נמצא מאחריו.

    בדרך ללשכת השר
    לגביה של ח"כ מירי רגב יו"ר וועדת הפנים של הכנסת כתבתי כי היא תשובץ בעשירייה הראשונה ואכן רגב הפתיעה ושובצה בחמישה הראשונה בליכוד. רגב עמלה קשה בשנתיים האחרונות היא פעלה נכון מול מתפקדי הליכוד וחברי המרכז חייבים להודות שלהישג הזה יש שותף מאוד מרכזי איתן כהן העוזר הפוליטי של מירי רגב שידע לעבוד נכון מול אותם מתפקדים וחברי מרכז.

    אבל עכשיו מתחיל הקרב האמיתי על תפקיד השרה. רגב היא האישה הראשונה בליכוד. נתניהו מעוניין להכניס את ראש עיריית נתניה הגב' מרים פייברג איכר. ולמנות אותה לתפקיד שרה. מירי רגב לא תשב בשקט כבר עכשיו לאחר סיום הפריימריז היא פתחה בקמפיין למנות אותה לשרה אולם היא מבינה את מגבלת הכוח ללכת נגד ראש הממשלה זה לא משתלם אחד הנפגעים המרכזיים מהעימותים הבלתי פוסקים עם ראש הממשלה הוא דני דנון. חברי ליכוד רבים איתם שוחחתי לא בחרו בדנון בפריימריז בשל העימותים הבלתי פוסקים שלו עם נתניהו. רגב ידעה להתעמת עם ראש הממשלה עד גבול מסוים אפשר שגם בנושא הזה היא תעצור בשלב בו תבין כי העימות הזה מזיק לה.

    הסתה במימון ממשלתי
    נראה לכם שמדינת ישראל הייתה ממנת מכיסה תערוכה המציגה באופן אומנותי את ארגון המדינה האסלאמית 'דעש'. מתברר שמכללת ספיר מציגה מוצגים אומנותיים פרי יצירתם של הסטודנטים הלומדים במכללה. במכתב שנשלח לחברי הכנסת פנה אחד מהסטודנטים וכך הוא כתב :"אני יודע שמדובר בימים לפני בחירות אך ברצוני להסיט את תשומת ליבכם ל"מוצג אומנותי" שנערך בימים אלה במכללה האקדמית ספיר שבשער הנגב. מדובר בתצוגה שבה בין היתר מוצגים מיצגים כדוגמת התמונה המצורפת חמסות" עם כיתוב "איטבח אל יהוד", "בדם ואש נפדה את פלסטין", "דאעש". מדובר במכללה ציבורית, מתוקצבת מקופת המדינה ושלומדים בה סטודנטים יהודים רבים אשר נפגעו קשות מהמיצגים שהמכללה מעודדת. אני מבקש מכם לנסות ולדבר עם גורמי המכללה או לנסות ולהשפיע בכל דרך אחרת כנציגי העם ולפעול למען הסרת המוצגים שמסיתים לטרור ולאלימות ופוגעים ברגשות סטודנטים יהודים. לא ייתכן ומכללה אקדמית במדינת ישראל שלומדים בה סטודנטים יהודים ומתוקצבת מתקציב המדינה תיתן גיבוי למיצג שכזה".

    מתברר כי במקום מוצגים גם תמונות ששמו ללעג וקלס תשמישי קדושה. והתמונות אותם קיבלתי גורמים לכל יהודי לזעזוע. אני לא האמנתי שבמדינת ישראל במכללה הממומנת ומתוקצבת על ידי משרד החינוך נראה תמונות המזכירות ימים אפלים בהיסטוריה היהודית.

    ממכלת ספיר נמסר :"שמדובר בביטוי אמנותי למגוון הדעות בחברה הישראלית ומציגים בה מיטב האמנים. מטבע הדברים חלק מהמצגים אינן נעימים לעין מי שחושב באופן שונה אך זה טיבו של חופש המחשבה והביטוי".
    תגובת המכללה מעידה יותר מכל על אטימות וטיפשות.

    בן דהן לא מסוגל
    רבים שואלים אותי תגיד לי מה יש לך מאלי בן דהן. האמת אין לי כלום. וזה ממש לא בגלל שאני כותב בעיתון של ש"ס ובן דהן יושב במשרד הדתות עליו הייתה מופקדת ש"ס במשך שנים. הביקורת שלי כנגד בן דהן היא עניינית. במשך השנתיים האחרונות אני מקפיד פעם אחר פעם לחשוף עבור הציבור את המוגבלות שלו בכל תחום ועניין. היכולת שלו למנות רבנים או לחדש הרכבים של מועצות דתיות שאופת לאפס.

    הנה לכם דוגמא במועצה המקומית בישוב בית אל שיגרו לאחרונה מכתב תקיף למשרד האוצר ולמשרד לשירותי דת בעקבות סירובם להקים מועצה דתית בישוב בית אל כמתחייב בחוק.

    היועץ המשפטי של המועצה כתב במכתבו לשר נפתלי בנט ולשר המפוטר יאיר לפיד כי בכוונתו להגיש עתירה לבג"ץ אם תמשיך המדינה בסירובה להקמת המועצה.

    במכתב צויין כי בהתאם לחוק שירותי הדת היהודיים התשל"א – 1971 השר לשירותי דת רשאי להקים מועצה דתית בכל רשות מקומית שאין בה מועצה דתית. בחוק נאמר כי מועצה דתית הינה גוף שהוקם בהתאם לחוק ותפקידו לספק שירותי דת יהודיים לתושבי הרשות המקומית שבאזור.

    "הישוב הינו ישוב בעל צביון דתי תורני. נוצר מצב שהישוב אינו מסוגל לספק, מהסיבות אשר פורטו לעיל, שירותי דת תקינים. למעשה תושב של הישוב בית אל המבקש להנות משרותי דת, מופלה לרעה בשירותים שיכול לקבל, ביחס לכל תושב אחר באזור, הנהנה משרותי מועצות דתיות קיימות. כמו כן המועצה המספקת שירותי דת באופן חלקי מופלת לרעה בהעדר תקצוב ממשלתי עבור השירותים הניתנים לתושבים".

    במכתב מצויין כי המועצה המקומית בית אל, המונה כ-6500 נפשות, פנתה מספר רב של פעמים בבקשה כי השר נפתלי בנט יפעיל את הסמכות המוקנית לו על פי דין לצורך הקמת מועצה דתית בישוב. בנט ציין כי לאור המדיניות של צמצום מספר המועצות הדתיות בכוונתו להקים מועצה דתית בבית אל אך לאחדה עם מועצה אזורית מטה בנימין. המועצה המקומית הסכימה לכך אך בפועל גם בקשה זו נדחתה.

    "מדוע תושב האזור אשר התמזל מזלו להיות תושב רשות מקומית אחרת באזור, זכאי לקבל שירותי דת ואילו מתושב הרשות נמנעת זכות אלמנטרית זאת בגין מדינות שרירותית ללא נימוק והסבר?", נשאלים במכתב בנט ולפיד.

    בלשכתו של בן דהן הסבירו :"משרד לשירותי דת פעל מול כלל הגורמים הרלוונטיים ובייחוד פנה מספר פעמים אל משרד האוצר בבקשה להקים מועצה דתית בבית אל ומשרד האוצר לא השיב. ככל שאין מקור תקציבי להקמת מועצה דתית, השר אינו יכול לממש את סמכותו ולהקים מועצה דתית. מכל מקרה, על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, בתקופה זו לא ניתן להרכיב מועצה דתית".

    טורו של אברהם רוזן מתפרסם בעיתון יום ליום



    0 תגובות