הקמפיינרים מדברים • למי תפנה יהדות התורה, איך תתמודד ש"ס מול ישי

    ארי וידר No Comments on הקמפיינרים מדברים • למי תפנה יהדות התורה, איך תתמודד ש"ס מול ישי
    20:39
    23.05.24
    איתי גדסי ויוסי צלניקר No Comments on סערה בקבינט: "גיוס חרדים? הצבא משחרר לוחמי מילואים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לרגל הקמפיינים של המפלגות החרדיות שמתחילים אט אט לצוץ פנינו לשניים מיועצי התקשורת הבכירים שניהלו לא מעט קמפיינים פוליטיים וביקשנו לשמוע מהם, מה היו מייעצים למפלגות החרדיות, לו הם היו מנהלים להם את הקמפיין.

    דומה שאת יועצי התקשורת זאב ינאי וטל אלכסנדרוביץ' אין צורך להציג.

    בעוד ינאי עובד בימים אלו עם מועמדים לפריימריז, בליכוד בעבודה ובבית היהודי, אלכסנדרוביץ' שעבדה בעבר עם מפלגת העבודה ועוד, בחרה שלא להשתתף הפעם בקמפיינים.

    איך לדעתכם צריכה ש"ס להתנהל מול אלי ישי?
    טל אלכסנדרוביץ': "הכי טוב לש"ס הוא לייצר סדר יום משלה. הקו שכרגע ממצב את ש"ס מול אלי ישי ממש לא טוב לש"ס. בתקשורת הכללית מה שכיום מדברים על ש"ס הוא בעיקר במובן של המשבר של ש"ס לאלי ישי וזה לא טוב להם.

    הם לא מצליחים כיום לייצר אג'נדה משלהם, למרות שבעבר הם בהחלט הצליחו. גם הצבת משה כחלון ואלי ישי מולם בצד החברתי פוגע בהם, ולכן הם חייבים לייצר סדר יום ובידול".

    זאב ינאי: "המצב נכון לעכשיו הוא שיש ארגון גדול ומבוסס עם אמוציה כלפיו. אמנם מרן הרב עובדיה זכר צדיק לברכה ירדה מהבמה אבל הוא עדיין ברקע כל הזמן.

    זאב ינאי. צילום: איציק שוקל

    זאב ינאי. צילום: איציק שוקל

    לאור זאת שעל פי הסקרים יש קהל מתוך ש"ס שהולך עם ישי, האינסטינקט הטבעי הוא הוא להגיד לאריה דרעי, אל תלחם נגד אלי ישי כי אתה עלול להציל אותו ולהפך אותו לגדול, וזו גם בדרך כלל העצה הראשונה של יועץ תקשורת, אל תלך מכות עם המועמד השני כי אתה מוריד מעצמך.

    אבל במקרה של ש"ס הסיפור שונה, מכיוון שיש דליפה של מצביעים לעבר ישי, יש שם הליכה אחריו סביב מרן וכמי שכביכול מייצג גם את הקו המדיני של ש"ס ויש כאן חשש אמיתי, ולכן הפתרון לדרעי הוא כן לייצר חיכוך מאחר שכשנוצר מאבק בקהל שכזה, הוא מרגיש מאוים ויש לו נטייה טבעית לחפש להתלכד.

    איום מלכד את השורות, ולכן יתגודדו להגן על הבית הטבעי שלא יישרף, אז כן כדי לייצר מאבק אבל בצורה שלא ייראה תוקפני מידי".

    ומה לדעתכם צריך להיות המסר של ישי?
    טל אלכסנדרוביץ': "כל זמן שמצביעי ש"ס מתלבטים בינו לבין ש"ס זה טוב למפלגתו של אלי ישי. הוא צריך לחדד את הימניות שלו וליצור בידול, וגם ליצור רושם שהוא ש"ס המקורית והאמיתית.

    במסרים שלו הוא צריך להתמקד גם במרן וחשוב לו מאד לייצר תמיכה חיצונית של דמויות מרכזיות ורבנים נוספים. חשוב גם לראות מי יהיו האנשים הנוספים במפלגה שיכולים להיות מכפילי כח".

    זאב ינאי: "לכאורה יש לאלי ישי אינטרס להוביל מאבק, אבל הוא עושה את הדבר הנכון כשהוא מתעלם מההצתה של המלחמה ומכוון עצמו לקהל חדש. ציר פוליטי חברתי ימני מאד והוא מחבר חיבורים שקטים עם הקהל החרד"לי.

    יש פה משהו מעניין וחדש, מפלגה חרדית ימנית שעוסקת בסוגיות סביב מסתננים, שמירה על חלקי ארץ והתורה ולכן החיבור הזה חזק, והוא כמובן במקביל צריך לשמר לעצמו את החרדים הספרדים מהבית".

    האם המסר של ש"ס עם סל המוצרים ללא מע"מ נכון? או שעדיף לה להתמקד במסורת?
    טל אלכסנדרוביץ': "יש להם שני קהלים ולכן המסר צריך להיות במקביל גם על הצד החברתי וגם על המסורת. הם צריכים להדגיש לבוחריהם שאם הם רוצים להמשיך במפעל החיים של מרן הם חייבים להצביע להם.

    הם צריכים להפיל את האחריות על הבוחרים. במקביל לכך הם צריכים גם להעביר מסרים חברתיים שהם טובים לש"ס ולהגיד לדוגמה תנו לנו כח כדי שנוכל לדרוש את התיק הזה והזה ולסייע לכם".

    זאב ינאי: "זה ציר נוסף וזה בסדר גמור אבל שאסור שהוא יהיה הציר המרכזי. בפועל, אנשים מקבלים החלטה מהאמוציה, הרציונל רק מצטרף להחלה הרגשית ואת ההחלטה האמוציונאלית הם יקבלו מהבטן ולכן הדגש צריך להיות מההיבט הדתי".

    איך הייתם מייעצים ליהדות התורה לפנות לקהל החילוני?
    טל אלכסנדרוביץ': "המפלגות החרדיות האשכנזיות נשענות בעיקר על הגידול הטבעי, ואני לא חושבת שיש להם הרבה בשר בצד החילוני. לא יהיה להם טוב לרכך את המסר החרדי ולהתחפש למה שהם לא, הם צריכים את מה שהקהל שלהם רוצה. למפלגות החרדיות טוב עימות על רקע דתי זה רק נותן להם כח".

    זאב ינאי: "יהדות התורה היא מפלגה חרדית ביותר וכל השינויים נותנים לה רק את הכח והבידול החרדי הבולט. ש"ס תיחלש ותדמם לכיוון אלי ישי ומי שיכולה להרוויח זו יהדות התורה, שיהיו להם אולי הרבה יותר מצביעים מהצד החרדי הספרדי.

    מצד שני יש גם סיכוי שהמלחמות בין המפלגות יצרו מצב שיהיו אנשים שיתייאשו ולא ירצו כלל להצביע, או שידממו לכיוון מפלגות אחרות כמו הבית היהודי והליכוד וזה יהיה האתגר".

    ועד בקלפיות ערבי בחירות

    בחירות: אילוסטרציה

    האם על המפלגות החרדיות להצהיר במי יתמכו לראשות הממשלה?
    טל אלכסנדרוביץ': "מבחינה אלקטוראלית ברור שעדיף להם למשוך ימינה מבחינה מדינית, זה טוב להם. מצד שני הם צריכים לשמור על עמימות כי מה שהכי טוב להם זה להיות לשון מאזניים בכל ממשלה".

    זאב ינאי: "מסקרי עומק שרואים בימים האחרונים 75 אחוז מהחרדים מעדיפים את נתניהו בראשות הממשלה והנטייה החרדית מאז שנות ה-90 היא ימנית.

    עם זאת, הבטחות מסוג אלו הם פוליטיות, וכנראה שגם יש רקיחה עם נתניהו והחתן והכלה כבר מחכים להיכנס לחופה ורק מחכים לאירוסין.

    מבחינת משא ומתן כמובן שאם אין עדיין דברים סגורים באמת, עדיף להם שלא להצהיר ולשמור את הקלפים קרוב לחזה. אלו יהיו בחירות אישיות, אמוציונאליות ואלימות והדבר החיובי הוא שהן יהיו יצירתיות שיוציאו החוצה קריאטיב מאד מעניין ויביאו את היכולת של משרדי הפרסום למכור מוצר. ולכן גם המסרים יהיו שטחיים לצערי רב".



    0 תגובות