חודש טוב • 10 דברים שלא ידעתם על חודש כסליו

    דוד גדנקן No Comments on חודש טוב • 10 דברים שלא ידעתם על חודש כסליו

    מה מקור השם כסלו ? יש אומרים כי השם מקורו מהמילה כסל שפירושה הינו תקווה או תוחלת. תקווה למה? כמובן אנו מייחלים לגשמי ברכה בחודש • ידעתם שבשפה האכדית העתיקה המילה הידועה הינה "כיסלמו"?

    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אנו נמצאים בחודש כסלו, השלישי מתחילת השנה. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על חודש כסלו.

    א. בספר זכריה ( פרק ז' פסוק א ) נאמר: "ןיהי בשנת ארבע לדריוש המלך,היה דבר ה' אל זכריה בארבעה לחודש התשיעי בכסלו".

    ב. בספר נחמיה (פרק א' פסוק א) נאמר: " דברי נחמיה בן חכליה ויהי בחודש כסלו שנת עשרים ואני הייתי בשושן הבירה". משני הפסוקים דלעיל אנו למדים כי שם החוש כסלו הינו מהתקופה המקראית וכתובים ב"כתובים".

    ג. השאלה אם כן מה מקור השם כסלו ? יש אומרים כי השם מקורו מהמילה כסל שפירושה הינו תקווה או תוחלת. תקווה למה? כמובן אנו מייחלים לגשמי ברכה בחודש

    ד. בשפה האכדית העתיקה המילה הידועה הינה "כיסלמו" פירושה העברי הינו: שמן או עבה. עבה? אנו חוזרים לתקווה כי החודש יהיה מעובה בגשמים.

    ה. בכתב היתדות האשורי נקרא החודש בשם: "חודש עבי מטר" ושוב נסביר כי כוונת השם לחודש מרובה בגשמים.

    ו. בספרות החסידית קושרים את שמו של חודש כסלו עם חג החנוכה שחל בו . מתוך ידיעה על הניסים הרבים שחווינו בחודש כסלו. ניצחון המכבים ,נס פך השמן בבית מקדשנו. השם כסלו מביע אמונה וביטחון ביטחון מניין? נאמר בספר איוב (פרק ל"א פסוק כ"ד) "אם שמתי זהב כסלי ולכתם אמרתי מבטחי". כסלי ! פירש המלבי"ם זהו כסלי כתם מבטחי ,כסלי הביטחון מן הרע.

    ז. קבוצת הכוכבים הנראית בבהירות רבה בשמיםן בחוד זה,נקראית "אוריון" ,שמה העברי של קבוצת כוכבים זו היא "כסיל",יתכן וזהו השורש לשם החודש כסלו.

    ח. לפי קביעת ראשי החודשים, ראש חודש כסלו לעולם לא יחול ביום שבת קודש. א' כסלו יכול לחול בכל יום אחר של השבוע. הנפקא מינה כמובן קביעת מועד בו יחול זמן הדלקת נר ראשון של חנוכה.

    ט. בעבר הרחוק ג' כסלו היה יום טוב לישראל והסיבה : בכסלו גזרו הסלווקים את גזירות אנטיוכוס על עמנו. אז הרימו החשמונאים את נס המרד וניצחו את היוונים וקבעו את ג' כסלו כיום טוב ליהודים.

    י. במסורת ישראל ההיסטורית –הרחוקה וכן בימינו אנו קרו לעמנו הרבה אירועים משמחים ( בנוסף ומלבד הנס שלכבודו אנו חוגגים החנוכה) בכ"ד כסלו ג' ת"ח (3408 לבריאת העולם) הוקם בית המקדש השני על הר הבית בירושלים. בי"ט כסלו תקנ"ט (1798) שוחרר הרבי שנאור זלמן מלאדי, מייסד תנועת חב"ד ומחבר ספר "התניא" מבית הכלא הרוסי. בכ"ד כסלו תרע"ח (1919) שוחררה ירושלים ע"י הצבא הבריטי מידי השלטון העותומני=התורכי. בי"ז כסלו תש"ח ( כ"ט בנובמבר 1947) החליטה עצרת האו"ם על זכותו של העם היהודי לכונן מדינה עצמאית בארץ ישראל. בכ"ב כסלו תש"ז (1949) החליטה ממשלת ישראל כי ירושלים תהא בירת מדינת ישראל.

    נתפלל שיזכנו הקב"ה בחודש כסלו השתא בחודש של גשמי ברכה ובשורות טובות.



    0 תגובות