רש"ת: הפסקת הטיסות הייתה על רקע מקצועי ולא פוליטי

    יוסי אשר No Comments on רש"ת: הפסקת הטיסות הייתה על רקע מקצועי ולא פוליטי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של ח"כ אבישי ברוורמן דנה היום בביצוע של העתקת הפעילות של נמל התעופה בן גוריון לשדה התעופה בעובדה בשבוע שעבר, זאת לאחר שכמה חברות תעופה זרות הודיעו על הפסקה זמנית של המראותיהן מנתב"ג ונחיתותיהן בו עקב נפילת רקטה ביהוד, סמוך לנתב"ג.

    מנכ"ל רשות התעופה האזרחית גיורא רום אמר בדיון שפריסת סוללת כיפת ברזל בגוש דן "יוצרת מצב מאוד מורכב מבחינת היכולות לקיים את הטיסות (האזרחיות), כיוון שאי אפשר לערבב את אזור ההגנה של כיפת ברזל לטיסה של מטוסים אזרחיים. הקמתי צוות של רשות התעופה האזרחית יחד עם אנשי רשות שדות התעופה וחיל-האוויר במטרה למצוא איזשהו "מודוס ויונד" לתעופה אזרחית במצב של כיפת ברזל. אני חושב שהגענו למבצע – כמובן שלא ידענו שהוא יקרה – די מוכנים, די מבינים את עולם התוכן, את הפונקציות המתמטיות העיקריות שמשפיעות על התנועה האווירית, בנוסף לנהלים ש'מחברים, בין חיל האוויר ורשות שדות התעופה, כי יש פה תפעול אזרחי-צבאי קריטי, עם לוחות זמנים של שניות, ובאנו די ערוכים."

    "אם אני בודק את זה לפי התוצאות, אז בשבועיים הראשונים (של המבצע בעזה) אף אחד לא הפסיק את פעולתו," רום אמר. ככל שהמבצע נמשך, אנחנו הלכנו והרחבנו את כושר הביצוע של התעופה, כי היה ברור שהזרימה של התעופה תיפגע, כי הזרימה של התעופה נשענת, בין השאר, על לוחות זמנים מאוד קשוחים. ככל שחלפו הימים, אנחנו שיפרנו את הביצועים."

    רום ציין שבמהלך המבצע היו כ-200 נחיתות ו-200 המראות בכל יום, בממוצע. לגבי פגיעת הרקטה ביהוד, שבעקבותיה אסרה רשות התעופה האמריקאית (FAA) על חברות תעופה אמריקאיות לטוס לישראל וממנה, וגרמה להשעיית טיסותיהן לישראל של חברות אירופיות רבות, מנכ"ל רשות התעופה האזרחית אמר "פה הייתה עבודה מאוד מאומצת שיצא לי להוביל אותה בניסיון של יצירת איזשהו 'סיבוב פרסה', גם בארה"ב וגם באירופה. לקח בערך שלושה ימים עד שהשלמנו את ה'סיבוב פרסה' הזה. לעניות דעתי (חברות התעופה הזרות) חשו הרבה כבוד לארגוני התעופה בארץ ולדרך שבה אנו מציגים ומנתחים את הדברים."

    רום הדגיש שגורמים ב-FAA אמרו לא שההחלטה על ביטול הטיסות לא הייתה פוליטית, אלא מקצועית. הוא ציין גם שחיל האוויר מוודא שיירוטים של רקטות "לא יתבצעו במקום שיגרום לשברים ורסיסים ליפול בנתב"ג, עד כמה שאפשר."

    מנכ"ל נתב"ג שמואל זכאי אמר בדיון כי 27 חברות תעופה זרות המשיכו לטוס לנתב"ג גם לאחר הנפילה ביהוד. "אל מול הכוונה של חמאס להשבית את נתב"ג באמצעות ירי של עשרות רקטות לכיוונו, שדה התעופה לא הפסיק את התעופה הבין-לאומית למדינת ישראל אפילו לא לרגע," הוא אמר לוועדת הכלכלה.

    בהתייחסו לשאלת ח"כ ברוורמן על העברת הפעילות של נתב"ג לשדה התעופה בעובדה ועל העיכובים והצפיפות שנוצרו שם, זכאי אמר שחלק מחברות התעופה הזרות שביטלו את טיסותיהן לנתב"ג ביקשו שדה תעופה חלופי. "היעד שלנו היה להחזיר את הישראלים שנתקעו בחו"ל הביתה. הוא ציין שכ-1,800 נוסעים הגיעו לעובדה בטיסות של חברות זרות, וחלק מהחברות הללו ביקשו להטיס נופשים ישראלים לצפון איטליה. הנוסעים שהועברו באוטובוסים מנתב"ג לעובדה הגיעו באיחור, זכאי אמר, "ונוצר עומס ששדה התעופה לא יכול לעמוד בו. זה היה צפוי, וזה אכן קרה. אולי יצאנו מנקודת הנחה שלמרות אי הנוחות ועיכובים של בין שעתיים ל-12 שעות, אלה שרכשו כרטיסים עדיין ירצו לנסוע. רק 30 נוסעים (מתוך אלה שהמתינו בעובדה) בחרו לבטל את טיסותיהם. שאר 1,300 הנוסעים טסו."

    "הלקח המרכזי הוא שהפקנו מהאירוע הזה הוא שאנחנו צריכים להתאים את לוח הזמנים של הגעת המטוסים לעובדה ליכולת של השדה ושל הצוות שנמצא שם לטפל בהם, ולא להעמיס עליו יותר ממה שהוא יכול להכיל," זכאי אמר.

    זכאי ציין שנוהל החירום להעברת פעילות נתב"ג לשדה התעופה בעובדה ("כנפי כסף") נועד למקרים שבהם נתב"ג מושבת לחלוטין. "נתב"ג לא היה מושבת אפילו לרגע אחד," אמר, והוסיף שישראל חייבת לפתוח שדה תעופה בין-לאומי נוסף.



    0 תגובות