מאמר ב"הצופה" לפני 52 שנה • רק הישיבות יקיימו את העם

    הרב שלמה שטנצל No Comments on מאמר ב"הצופה" לפני 52 שנה • רק הישיבות יקיימו את העם
    21:40
    11.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on בישראל מעריכים: בבית הלבן מנסים 'לרדת מהעץ'

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הרב שלמה שטנצל היה מראשי הנאבקים של היהדות החרדית בחמישים השנים האחרונות. בתקופה שהחילוניות שלטה בארץ, והייתה התנכלות ברחוב לכל חובש כיפה ושומר מצוות הוא יצא למאבקים על צביונה היהודי של המדינה.
    בהעברת השמד של ילדי העולים בשנות החמישים והשישים הוא נלחם דרך ארגון "הפעילים", הוא נלחם בביטול גזירת "גיוס בנות", מכירת "דבר אחר" בשוק הכרמל בתל אביב ועסק רבות בהקמת החוף הנפרד של שרתון בתל אביב, ביחד עם הרב יהושע צביון.

    זכורה גם מלחמתו ביחד עם הרב דוד שמידל והרב יונתן לוין בחילולי הקברים בבית העלמין העתיק בטבריה בבניית מלון "גני חמת" ובבית העלמין ביפו ברחוב יפת. הוא היה מעורב בגיוס משמרות של יהודים חרדים נגד ניתוחי מתים בבתי החולים לאחר פטירתם ביחד עם הרב רפאל סולובייצ'יק זצ"ל והרב ישראל מאיר יוטקובסקי זצ"ל, ולא הזכרנו את מלחמתו נגד ההפלות, פרסומי תועבה בשלטי החוצות של חברת פוסטר מדיה ועוד.

    לקראת החוק של גיוס תלמידי הישיבות שעבר בכנסת, מצא בנו, יונתן שטנצל, מאמר שאביו פרסם בעיתון הצופה לפני 52 שנים.

    ב"ה, כ"ד תמוז, תשכ"ב

    לאחרונה נוכחתי בדיון על נושא במחשבת הדת, לפתע קם אחד והתריס: למה תלמידי הישיבות אינם הולכים לצבא". לחילונות העממית ישנן 304 שאלות לדתיים, מזה כבר 14 שנה, והן כמעט שאינן משתנות, ובזה הם פותרים עצמם מדיון רציני בחיי הנצח והשעה.

    הנה התשובה לשאלת תלמידי הישיבות והצבא היא כה פשוטה, ומעניין שחלק מהצבור הדתי אינו יודע להשיב להשואלים, הנה בני הישיבות פטורים בשנות לימודיהם מהצבא לא בישראל בלבד אלא בכל הארצות הדמוקרטיות שבהן קיימות ישיבות, כגון ארה"ב, אנגליה וצרפת שנמצאים בהם אלפי תלמידי ישיבות בגיל הצבא, או בבלגיה, קנדה, שוויץ, דרום אפריקה, ואוסטרליה, ולא עוד אלא גם בארצות קומוניסטיות האנטי-דתיות קיים הסדר זה. פורסם לפני זמן על ישיבה בהונגריה המונה 150 תלמיד, וגילאי הגיוס פטורים מהשירות הצבאי.

    להבדיל, מדוע על שחרור תלמידי המנזרים הכמרים מהצבא בכל הארצות המערביות המוסלמיות וברוב הארצות הקומוניסטיות, מקומות אלו מכילים מאות אלפי צעירים המתחנכים לדתות השונות ומשונות, וישנן ארצות הפוטרות מהצבא אף את עובדי הניקיון, המטבח והשירותים של הכנסיות והמנזרים, גם בהיותם במצב מלחמה עם שכנות או עם גוש מתחרה, ולא נשמעים שם כל דברי קטרוג וערעור מצד מישהו על הסדרים ממלכתיים אלו.

    אם במדינות הנ"ל שאין הדתות קשורות לעם ולאום קיים הסדר זה, במדינת ישראל שדת ישראל היא המאחדת את העם שמרה על העם בכל הדורות, והיא הביאתנו מהגולה לארץ ישראל, בודאי שיש לשחרר את תלמידי הישיבות מהצבא, ולעודד מסגרת זו, וכידוע לאחר שצעיר מסיים את הצבא מאבד בוא בדרך כלל את הכושר להתרכז בלימודים עינויים ולהסתגל למשמעת ולדפוסים הקבועים של הישיבות.

    עוד יש להטעים, ממבט נוסף, בארצנו הקטנטונת המוקפת אויבים, ישנם אלפי צעירים העוסקים בהוראה בבתי ספר במושבי עולים, ואינם הולכים לצבא, 4 שנות הוראה כזו נחשבת להם לשרות צבאי של שנתיים וחצי. הרי ששרות רוחני לא רק שפוטר מהצבא אלא מהווה כשרות צבאי, הקלה שאין לבני הישיבות.

    ועתה, התפקידים ההנהגתיים ההיסטוריים המוטלים על שכמי תלמידי הישיבות, המספקים את רבני ישראל לכל העולם, החיוניים להחזקת וליכוד העם, ישנם אלפי רבנים באלפי הקהילות והערים בעולם ובישראל, ורבבות קהילות שעומדות על סף הכיליון היהודי עקב ספחת הטמיעה וההתבוללות משוועת לרבבות רבנים שיחזקו את העם היהודי, בארצות הסקנדינביות 80% מתבוללים עקב המחסור ברבנים, הישיבות יצרו את הפנה לתחייה הדתית של הדור הצעיר כאן בישראל, בארצות הברית ובשאר תפוצות ישראל בהוציאן ראשי ישיבות שהפיחו את לב הנוער הנוהר באלפיו לישיבות הגבוהות ולישיבות התיכוניות, הוציאו עשרות ומאות גאונים ודיינים מחנכים ומנהיגים.

    שום תחליף לא קיים ולא יקיים את העם אלא הישיבות בלבד, ברוסיה אין ישיבות, לכן כ 4 מיליון יהודים עומדים להתחסל ח"ו במשך 45 שנה לבושתנו הממשלה מקציבה 2700 לירות לתלמיד הטכניון לעומת 60 ל"י לתלמיד ישיבה המתעתד להיות ???????15 אגורות לבן ישיבה לעומת 8 ל"י לסטודנט ליום, אפלי' זו ודאי אחד מהשורשים ליחס רע של ההמונים לישיבות.



    0 תגובות