חוק המשילות יוצא לדרך: המפלגות החרדיות לא יוכלו להתפצל

    שלמה בן יוסף No Comments on חוק המשילות יוצא לדרך: המפלגות החרדיות לא יוכלו להתפצל
    23:12
    01.06.24
    מוטי הלפרין No Comments on לאחר האיום של גפני: המשבר נפתר והמשכורות נכנסו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום פורסמו פירוט סעיפי חוקי המשילות, סעיפים שאושרו בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית, עליהם תצביע מליאת הכנסת ביום שלישי בבוקר.

    אחוז החסימה, החוק הנוכחי קובע כי מפלגה שלא זכתה ב 2% מסך הקולות, לא תזכה לייצוג בכנסת. יצוין, כי הצעת החוק המקורית, ביקשה להעלות את אחוז החסימה ל- 4%. אולם במהלך הדיונים, סוכם על דעת מרכיבי הקואליציה, להעמיד את אחוז החסימה על סך 3.25%.

    אי אמון, עפ"י ההצעה, ההצעה להביע אי אמון בממשלה, תהיה הצעה קונסטרוקטיבית. הצעה שתוגש למליאת הכנסת להביע אי אמון בממשלה, תחייב את מציע ההצעה, להגיש הצעה לממשלה חלופית. ההצעה תנקוב בשם חבר הכנסת שיכהן בתפקיד ראש הממשלה, שמות השרים חברי הממשלה, וכן את קווי היסוד של הממשלה המוצעת. הממשלה החדשה, תיכון מיד עם תמיכת מליאת הכנסת, בהצעת האי אמון ובממשלה החלופית. כלשון המציעים. אם על ההצעה יחתמו 61 חברי כנסת, ההצעה תידון לא יאוחר משבוע, מיום הגשת ההצעה.

    מימון מפלגות, ההצעה קובעת כי מימון המפלגות השנתי, יועבר רק למפלגה שתמנה לפחות שני חברי כנסת. מתוך מטרה לייצר תמריץ שלילי בפני חברי הכנסת, שימנעו להתפלג מסיעתם. ואולם, הסנקציה הכלכלית המוצעת, לא תושט על מפלגות שיתמזגו לצורך ריצה משותפת בבחירות, מתוך כוונה להתפצל לאחר הבחירות.
    ממשלה, החוק הנוכחי, לא מגביל את מספר שרי הממשלה, ומאפשר למנות שר בלי תיק. ההצעה קובעת, כי מספר שרי הממשלה כולל ראש הממשלה, יוגבל ל – 19, תבוטל האפשרות למנות שר ללא תיק ויוגבל מספר סגני השרים לארבעה. ואולם, הממשלה תוכל לבקש את תמיכת הכנסת למינוי שרים נוספים, אם 70 חברי כנסת יתמכו בהצעה.

    פיצול סיעות, החוק הנוכחי מאפשר לשליש סיעה או למינימום שבעה חברי כנסת, להתפצל לשתי סיעות. הצעת החוק מבקשת לבטל את האפשרות לשבעה ח"כ להתפצל מסיעתם. עוד נקבע בהצעה, כי חבר כנסת יוכל להתפצל מסיעתו, אם סיעתו החליטה להתמזג עם סיעה אחרת. ח"כ שיתנגד למיזוג, יוכל להתפצל מסיעתו. ואולם, מפלגות שיתמודדו יחדיו לכנסת, יוכלו להתפלג לאחר הבחירות ללא סנקציות כספיות.

    תקציב המדינה, הצעת החוק מבקשת לקבע בחוק את ההיתר שניתן לממשלה, להוציא כספים בתקופה בה הממשלה פועלת ללא תקציב מאושר, 1/12 מהתקציב בפועל, לרבות השינויים שבוצעו בתקציב במהלך השנה שעברה. ולא להוציא כספים, לפי התקציב שאושר בחוק התקציב האחרון שאושר. עפ"י ההצעה, משרד האוצר יפרסם את הוצאות הממשלה בתקופה בה הממשלה פועלת ללא תקציב מאושר. עוד הוחלט, להעניק לממשלה חדשה, 100 ימים לאשר תקציב חדש במקום 45 יום הניתנים עפ"י החוק הנוכחי.



    0 תגובות