גיוס בחורי ישיבות? דיון הלכתי בנושא הפוליטי הבוער • צפו

אתר קול חי 6 Comment on גיוס בחורי ישיבות? דיון הלכתי בנושא הפוליטי הבוער • צפו

מדי יום רביעי מארח אבי מימרן באולפן את הרב חיים זעפראני, ראש פרויקט חברותא ללימוד תורה מיוחד, סביב עיסוק אקטואלי ומרתק מענייני השעה ורוח הזמן. והשבוע בשידור וידאו חי: האם לומד תורה פטור מהצבא, האם מלחמה בימינו נחשבת מלחמת מצווה ומדוע לא לגייס בחורים שנפלטו מהישיבה? | ובהם נהגה יומם ולילה

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות



6 תגובות

מיין תגובות
  1. 6

    הקשבתי קשב רב לתכנית של השעתיים עם אבי מימרן והרב זעפראני בנושא גיוס. ואו. לרגע חשבתי שאני בפורים. איזה אוסף של ציטוטים מופרכים וחשיבה עקומה. מדהים. הלחימה ב7 באוקטובר היא מלחמת מצוה אבל מה8 כבר לא.. עיוות מוחלט של דברי הרמבם לגבי שבט לוי. הנחה כביכול מובנת מאליה שהציבור החרדי הוא שבט לוי. פסיקת הלכה מתוך גמרות שהוצאו מהקשרן ומתוך ציטוטים חלקיים. והדובדבן שבקצפת – הבאת מקור שאין לו שום קשר לנושא כדי להראות שגם מי שלא לומד תורה אסור לו להתגייס. בזיון גדול. הפכתם את התורה לא רק לקרדום לחפור בו אלא ללעג וקלס. זה היה יכול להיות מצחיק אם זה לא היה עצוב. אם קול דמי אחינו הנופלים שרבים מהם היו תלמידי חכמים גדולים לא היו זועקים מהאדמה.

    1. אם הקשבת, בקשב רב – כנראה שהדברים נגעו בנקודה!
      לאוסף של שטויות!
      לא מקשיבים – מנתקים!
      אלא מה?
      זה פגע רגשית?
      אני בטוחה שלזה, הם לא התכוונו.
      חג שמח ומאחד!

    2. אם הקשבת, בקשב רב – כנראה שהדברים נגעו בנקודה!
      לאוסף של שטויות!
      לא מקשיבים – מנתקים!
      אלא מה?!
      זה פגע רגשית?
      אני בטוחה שלזה, הם לא התכוונו.
      חג שמח ומאחד!

  2. 4

    ישר כח עצום על הדברים. הדברים מאירים כמו בזמן נתינתם מסיני ברוך השם. רק רציתי להעיר בפרט אחד קטן ממה שהזכרתם ש שבטי גד וראובן לא היו בני תורה [ודווקא הרב זעפראני אמר שאינו יודע אם הדבר נכון] , בלקוטי שיחות חלק ח' שיחה ב' לפרשת מטות כותב שבני גד וראובן[וחצי שבט מנשה] היו בעלי תורה ורצו להישאר בעבר הירדן כדי להיות רועי צאן ובכך לזכות להיות פנויים לרוחניות ולימוד התורה וכו'.וזה מקצת לשונו-"מבואר בתורת החסידות שבני גד ובני ראובן רצו להישאר בעבר הירדן ולעסוק במקנה כי עבודתם של רועי צאן אינה כרוכה בטרדות רבות וגם בהיותם אנשי מקנה יוכלו להיות קשורים תמיד לקדוש ברוך הוא"[ומקור דבריו הוא מהמובא שם בהערה 18 ע"ש].לכאורה הדברים יכולים גם להקשות קצת על נושא גיוס בני ישיבות ,אך יש ליישב הדברים בפשיטות ואין כאן מקום להאריך

  3. 3

    כתוב במלכים א כ"ב,ד גבי אחאב:

    "ויאמר אל יהושפט התלך אתי למלחמה רמות גלעד ויאמר יהושפט אל מלך ישראל כמוני כמוך כעמי כעמך כסוסי כסוסך"

    היינו, יהושפט בא לשומרון להפגש עם אחאב, בדבריו מעורר אחאב את כבוש רמות גלעד בידי ארם שעדיין נמצאת בידי הגויים,

    וזו היא מלחמת מצווה לפי דברי הרמב"ן בהשלמה לספר המצוות על הרמב"ם, מצוה ד: ולא נעזבה ביד זולתנו מן האומות… אבל הארץ לא נניח אותה בידם, ולא ביד זולתם מן האומות, בדור מן הדורות. ואף לדברי בעל 'מגלת אסתר' החולק על רמב"ן, גם היה נחשב בזמנם קודם הגלות למלחמת מצווה דכתב :מצות ירושת הארץ וישיבתה לא נהגה רק בימי משה ויהושע ודוד וכל זמן שלא גלו מארצם.

    ובתוספתא סוטה פי"ב ה"ב וסד"ע פי"ז נכתב: כיון שהלך יהושפט מלך יהודה עם אחאב מלך ישראל למלחמה ברמות גלעד נגזרה גזירה על יהושפט ליהרג שנאמר ויהי כראות שרי הרכב את יהושפט וגו' (ויזעק יהושפט וה' עזרו) ראוי ליהרג באותה שעה אלא מלמד שבשכר זעקה שזעק תלה לו הכתוב שבע שנים והיו מונין לבנו.

    מכאן נמצאנו למדים דאפילו במלחמת מצוה (הינו מלחמת יהושפט ולא מלחמת אחאב) נדחית מפני התחברות לרשע.