היועמ"שית הפתיעה את ועדת השרים להילולת הרשב"י: "אין לכם סמכות"

    אבי יעקב No Comments on היועמ"שית הפתיעה את ועדת השרים להילולת הרשב"י: "אין לכם סמכות"

    ועדת השרים בנושא מירון החלה היום את ישיבתה הראשונה, אלא שאז הפתיע הייעוץ המשפטי לממשלה והודיע לשרים: אין לכם סמכות ולא נשתף פעולה עם החלטותיכם

    צילום: Chaim Goldberg/Flash90
    21:21
    18.05.24
    איתי גדסי No Comments on עם דד ליין: גנץ הציב לנתניהו תנאים להישארותו בממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הייעוץ המשפטי לממשלה מודיע כי צוות השרים ליישום המלצות ועדת מירון, נעדר כל תוקף חוקי וכי המלצות ועדת החקירה אינן מיושמות בהתאם לדין ולפיכך הייעוץ המשפטי לא ישתף פעולה עם הצוות. זאת, תוך כדי התכנסותה של ועדת השרים שהתכנסה לראשונה הבוקר.

    במכתבו למזכיר הממשלה, כתב המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון: "תקנון עבודת הממשלה מקנה לראש הממשלה סמכות לאשר דיון בממשלה בנושא שלא הועמד על סדר יומה או להרשות חריגה מהוראות התקנון העוסקות בקביעת סדר יומה של הממשלה. ואולם, מדובר בסמכויות חריגות, שיש להפעילן רק במקרים של דחיפות מיוחדת ומטעמים מיוחדים, אין מקום לעשות בסמכויות אלו שימוש תדיר, כפי שנעשה בעת האחרונה, למטרה של עקיפת דרכי העבודה התקינות של הממשלה והתחמקות מהצורך בעבודת ההכנה המקצועית והמשפטית הנדרשת. באופן דומה, אף אין מקום להגדיר החלטת ממשלה כהנחיה במטרה לעקוף את הצורך בהבאת הצעת מחליטים סדורה.

    "על הממשלה מוטלת החובה לדון בממצאי ובהמלצות ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, לתת להמלצות את המשקל הראוי ולקבוע האם וכיצד ליישמן. הקמת צוות ייעודי, שידון בנושא ושיביא את המלצותיו בפני הממשלה – היא דרך ראויה ומתאימה, כך נעשה
    במקרי עבר וכך גם היה מוסכם שיעשה במקרה זה. עם זאת, מעבר לקשיים שנפלו בהליך קבלת ההנחיה, גם תוכן ההנחיה שניתנה בסופו של יום לוקה בחסר, שכן היא מקיפה רק חלק מההמלצות בדו"ח ועדת החקירה הנוגעות לממשלה, ואשר חלה על הממשלה חובה לדון בהן. לא ברור מי יבחן את יתר ההמלצות המקצועיות שנכללות בדוח ועדת החקירה.

    "נוכח כל האמור לעיל, קיימת מניעה ליישם את ההנחיה במתכונתה הנוכחית, כפי שצוין במכתבי שבסימוכין, על מנת לרפא את הפגמים המשפטיים שנפלו בהנחיה, ולהבטיח שהממשלה תיישם כנדרש את חובתה על-פי דין לדון בדוח ועדת החקירה, נדרש כי השר לשירותי דת יובש הצעת מחליטים כפי שסוכם, בהליך סדור ובהתאם לתקנון עבודת הממשלה, וכי הצעה זו תובא לדיון בממשלה. בהתחשב בעובדה שעיקר העבודה על הצעת המחליטים כבר נעשתה, מדובר בהליך שניתן ליישמו באופן פשוט ומהיר.

    "עוד אבקש למסור, כי בהתאם להנחיית היועצת המשפטית לממשלה, לנוכח הפגמים המשפטיים שנפלו בהנחיה, לא נוכל ליטול חלק בעבודת צוות השרים, עד לאישורה של החלטת ממשלה סדורה בהליך תקין כאמור, גם מטעם זה, נדרש להסדיר את הנושא בהחלטת ממשלה מתאימה, לאור חשיבות מעורבותנו בעבודת צוות השרים, בדגש על היבטים בדוח ועדת החקירה שעסקנו בהם בהרחבה בעבר, למשל סוגיית הפקעת הבעלות באתר היבטים שיש לנו בהם מומחיות, כמו שאלת האישיות המשפטית של הגוף שיוקם, והיבטים שדוח ועדת החקירה קבע לגביהם במפורש כי נדרשת מעורבות היועצת המשפטית לממשלה ביישומם או בהסדרתם. לסיכום הדברים, נבקש להדגיש – ועדת חקירה ממלכתית היא כלי מרכזי לבחינה בלתי תלויה של עניינים בעלי חשיבות ציבורית, לרבות בדיקת האחריות של הדרג המדיני והמקצועי בהקשרים שונים. מדובר באמצעי חשוב ומשמעותי לשם שמירת שלטון החוק, ויש בו כדי להבטיח בין היתר עמידה של מדינת ישראל בסטנדרטים בינלאומיים של בדיקה וחקירה. מכאן, גם החשיבות היתרה בכך שהטיפול הממשלתי במסקנות הוועדה ובהמלצותיה יעשה באופן שתואם את הדין, על-פי הייעוץ המשפטי שניתן לממשלה, ותוך שמירה על תקינות עבודתה של הממשלה. אנו כתמיד עומדים לרשותכם לשם כך".



    0 תגובות