הכי דומה לשדה הקרב: הצצה לאימונים החדשים בצה"ל

    אתר קול חי No Comments on הכי דומה לשדה הקרב: הצצה לאימונים החדשים בצה"ל
    17:55
    05.05.24
    צבי טסלר No Comments on יותר מעשור אחרי ההחלטה: תצא לדרך הקמת בית חולים חדש בנגב

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אימון של אלפי לוחמים בזמן קצר, תרגול ריאליסטי "דו צדדי" בין הכוחות, וחיסכון של כ-137,000 כדורי תחמושת – הם רק חלק מהיתרונות של הסימולטור החדשני "המגנט", שנכנס לאחרונה לשימוש בצה"ל.

    בשבועות האחרונים עוברים מדריכים בין שטחי הכינוס והבסיסים השונים. בעזרת מחסניות חכמות שיורות לייזר, חיישנים מיוחדים ומכשיר קטן ששולט באימון כולו – הם מתרגלים את הלוחמים, מול עצמם, לרגע האמת.

    "המגנט" הוא מאמן מסוג live simulator (סימולטור לאימון חי), שכדי להתאמן בו נדרשים אמצעים המורכבים על הנשק ועל קסדת הלוחם. הוא מאפשר אימונים בכל שטח ובכל מקום, כלומר שהוא לא תלוי בשטחי אש או שטחי אימונים ייעודיים. הוא גם לא מחייב שימוש בתחמושת, אפילו לא בכדורי הח"ק (חסרי קליע) שנדרשו במערכות המיושנות יותר.

    את המערכת קל להרכיב, היא לא מוסיפה לחייל ציוד או משקל רב, וניתן לשנע אותה לכל מקום ולהתאמן באמצעותה – בלי לוגיסטיקה מיותרת. הלוחמים לוקחים את הנשק האמיתי איתו ייכנסו לשדה הקרב, ועליו מלבישים את המחסניות החכמות.

    בפועל, הלוחם המתרגל מקבל שלושה חלקים: המחסנית החכמה, שנכנסת לנשק ממש כמו מחסנית רגילה, אך במקום כדורים – היא יורה קרני לייזר; ושני חיישנים – אחד לקסדה ואחד לנשק, שקולטים את קרני הלייזר ומזהים פגיעות.

    על המחסנית ישנו גם רמקול קטן, המדמה את רעשי היריות ושריקות הכדורים. חשוב מכך – הוא מודיע ללוחמים אם נפגעו ומהי חומרת הפציעה שלהם, כך שהחובש של הכוח צריך לגשת ולטפל בהם בהתאם במהירות ו"תחת אש". בנוסף, הוא מעדכן את הלוחמים במידה שנגמרה להם ה"תחמושת".

    לצידו נמצא גם GPS, המאפשר למדריכים לשלוט בכל התרגיל – מהמכשיר הנייד שלהם. בעזרתו הם יכולים לבצע תחקיר ולראות את כל האימון בסימולציה תלת מימדית.

    "כשיש תקשורת השמיים הם הגבול", מדגיש גל תמיר מ"בגירה", החברה שפיתחה את הסימולטור, "אני יכול להחליט שבנקודה מסוימת בשטח נפלה ארטילריה, שבית קרס או שיש מטענים ומוקשים. אני אודיע לחיילים דרך הרמקול, והם יצטרכו למצוא דרכים יצירתיות להתנהל בהתאם תוך כדי לחימה".

    ולא רק זה: המדריך יכול להגדיר במערכת גם נקודות לוגיסטיקה, שרק בהן החיילים יכולים "להצטייד" בתחמושת, באוכל או בציוד רפואי. הכוחות יצטרכו להגיע לנקודות הללו תחת אש ולפני שהאספקה שלהם נגמרת על מנת לחדש אותה, ממש כמו שיקרה בלחימה ברצועה.

    בזכות קרני הלייזר, הכוחות יכולים לתרגל אחד מול השני באימון דו צדדי. מחלקה מול מחלקה, פלוגה מול פלוגה, וכן הלאה – עד לרמות סד"כ גבוהות בהרבה. "זה לא ירי חי, אבל גם לא רק צעקות "אש אש אש" שלא מרגישות מציאותיות. יש כאן שתי קבוצות שמתמרנות, חושבות, מתכננות את עצמן ומהוות איום של ממש אחת על השנייה במסגרת האימון", מסביר גל.

    "היכולת להתאמן מול אויב חי ולדמות ירי ופגיעות, הופכת את התרגילים לריאליסטיים ודומים יותר לשדה הקרב בעזה", ממשיך גל, "כשבצד השני יש מטרת קרטון, אתה מנצח מראש. בתרגיל מהסוג שלנו אתה לא בהכרח מנצח. אתה צריך לירות לכמה כיוונים, לחפש מחסה, ולהתנהל באופן דינאמי ובהתאם לתנאי השטח והתנהגות האויב כדי להימנע מפגיעה".

    במהלך התרגיל, הלוחמים צריכים להקפיד על תיאום ותקשורת, להתנהל כצוות ולשתף פעולה. זה מאפשר להם ולמילואימניקים שטרם היו בשדה קרב להבין, לעיתים לראשונה, כמה הדברים הם רגעיים. אויב שהיה במקום אחד יכול לתקוף מכיוון אחר לגמרי, ותחמושת שעד עכשיו הגנה על הלוחם עלולה בין רגע להיגמר.

    עד כה, כ-75 פלוגות משלל יחידות צה"ל כבר התאמנו ב"מגנט" מפרוץ המלחמה, יותר ממיליון וחצי כדורים סימולטיביים נורו, אלפי מילואימניקים זכו לאימון ריאליסטי מאי פעם – ונכנסו לשדה הקרב מוכנים יותר.

    "אנחנו מקבלים פידבקים מעולים מהדרג הפיקודי", מסכם גל, "האימונים שלנו מעלים את המוכנות והכשירות של החיילים לקרב, ואנחנו נמשיך להשתתף במאמץ המלחמתי ולהכין את החיילים בכל זמן ובכל מקום שנידרש".



    0 תגובות