בתום ישיבה דרמטית: הממשלה אישרה את עסקת החטופים

    חדשות קול חי 1 Comment on בתום ישיבה דרמטית: הממשלה אישרה את עסקת החטופים

    לאחר כמעט 6 שעות של דיונים בקריה בתל אביב אושרה עסקת החטופים בישיבת הממשלה. באופן מפתיע הצביעו שרי הציונות הדתית בעד העסקה. שרי עוצמה יהודית התנגדו כפי שהצהירו מלכתחילה. ביום חמישי הקרוב צפויים ראשוני החטופים לשוב לביתם

    7:24
    19.05.24
    הרב בנימין מילצקי No Comments on הצטרפו לאלפי הלומדים: בבא מציעא דף פ"א

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בתום דיון קשה ארוך ומתיש שנמשך קרוב לשש שעות, אישרה הלילה הממשלה את עסקת שיחרור החטופים, כשהקבוצה הראשונה צפויה להשתחרר מהשבי בעזה, כבר מחר. שרי הציונות הדתית שהתנגדו תחילה לעסקה, הצביעו בסופו של דבר בעד, ובכך, שלושים וחמישה שרים הצביעו בעד, לעומת שלושת שרי עוצמה יהודית שהצביעו נגד.

    על פי המתווה, חמישים חטופים הכוללים שלושים ילדים, שמונה אימהות, ושתים עשרה נשים מבוגרות, ישוחררו בארבע פעימות במהלך ארבעה ימים כשבהם יהיה הפוגה באש. מנגד ישראל תשחרר מאה וחמישים מחבלות ובני נוער, שלא הורשעו ברצח, כאשר חלק מהם אינם מזוהים עם החמאס.

    עוד סוכם, כי שיחרור של כל עשרה חטופים נוספים מעבר לחמישים, יביא ליום הפוגה נוסף, ושחרור של כל חטוף ישראלי נוסף, יביא לשחרורם של שלושה אסירים פלסטינים.

    כדי לוודא שחמאס לא ימשוך את הזמן, בישראל הגבילו את העסקה כולה ל10 ימים בלבד מאז תחילת הפעימה הראשונה – כך שבמידה וחמאס יביא חטופים נוספים יש לו יום הפוגה נוסף על כל 10 ישראלים וחלון זמן של מקסימום עד 10 ימים והחזרת 100 חטופים נוספים. בחלוף עשרת הימים, העסקה בטלה ותדרוש החלטת ממשלה נוספת לעסקה חדשה.

    חמאס פרסם את מתווה העסקה והוסיף, כי מאות משאיות של מזון, דלק, וסיוע הומניטרי, ייכנסו לדרום הרצועה. וכי בדרום הרצועה תנועת כלי הטייס הישראלים תופסק כליל באותם ימים, ואילו בצפון הרצועה, תופסק התנועה האווירית כל יום, למשך שש שעות, מעשר בבוקר, עד ארבע אחר הצהרים.

    הסיבה להפסקה של עשר דקות לפני ההצבעה – התייעצות סיעתית של הציונות הדתית, שהובילה לבסוף לשינוי בעמדתה ולהצבעה בעד העסקה.

    הודעת הממשלה: "ממשלת ישראל מחויבת להשבתם של כל החטופים הביתה. הלילה אישרה הממשלה את המתווה לשלב ראשון של השגת יעד זה, לפיו ישוחררו לפחות 50 חטופים – נשים וילדים – במשך 4 ימים שבמהלכם תתקיים הפוגה בלחימה. שחרור של כל עשרה חטופים נוספים יביא ליום הפוגה נוסף. ממשלת ישראל, צה״ל וזרועות הביטחון ימשיכו במלחמה כדי להשיב את כל החטופים, להשלים את חיסול החמאס ולהבטיח שמעזה לא יתחדש שום איום למדינת ישראל".

    נשיא המדינה יצחק הרצוג ברך על העסקה ואמר: "זה כואב וקשה, אך בנסיבות הקיימות אני מגבה ותומך בהחלטה. זוהי חובה מוסרית וערכית שמבטאת נכונה את הערך היהודי והישראלי של פדיון שבויים, ואני מייחל לכך שתהווה צעד משמעותי ראשון להשבת כלל החטופים הביתה".

    ממשלת קטאר פרסמה אף היא הצהרה הבוקר שם נכתב: כי הושג הסכם על הפוגה הומניטרית ברצועה, ומועד תחילת ההפוגה יוכרז ב-24 שעות הקרובות, וכי הפסקת האש בת ארבעת הימים, עשויה להימשך מעבר לכך.

    בארצות הברית בירכו אף הם על העסקה, ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי הוא מעריך את מחויבות נתניהו וממשלתו שתמכה בהפוגה הממושכת, כדי לאפשר את העסקה ולהכניס סיוע הומניטרי, ובנוסף הודה הנשיא האמריקני לקטאר, ולנשיא מצרים א-סיסי, לא לפני שהתחייב לוודא שהעסקה "תתבצע במלואה".

    ממפלגת הציונות הדתית נמסר: "לאחר שעות רבות של דיונים בממשלה ביקשו שרי הציונות הדתית הפסקה לצורך התייעצות לפני ההצבעה והחליטו פה אחד להצביע בעד עסקת שחרור החטופים. שרי הציונות הדתית השתכנעו שמדובר בהישג שתואם ומקדם את מטרות המלחמה הכוללות ולא חלילה פוגע בו. עסקה במחירים נמוכים שהיא תוצאה של הלחץ שמופעל ועוד יופעל על סינואר, עסקה שתביא לשחרור נשים וילדים רבים, מהלך תחום בזמן שכולל מנגנוני ביצוע ברורים שימנעו שחיקה זוחלת ומיד לאחריו תחודש המלחמה בנחישות ובהחלטיות עד להשמדת חמאס והסרת האיום הנשקף מעזה לעבר אזרחי ישראל.

    הבהירות בדבר מטרות המלחמה והחובה להמשיך בעזרת השם ולא לעצור עד השגתן המלאה משותפת מקצה לקצה לכל שרי הממשלה והקבינט ולכל גופי הביטחון, מה שמבטיח יכולת עמידה בלחצים מבית ומחוץ ואת המשך הלחימה באחדות ותוך קונצנזוס לאומי רחב".

    שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "זה לא סוד שלפני הדיון בממשלה סברנו אחרת, אולם במהלך הדיון הארוך והיסודי השתכנענו כולנו שהשבת החטופים תקדם את מטרות המלחמה ושהממשלה, הקבינט ומערכת הביטחון כולה מחויבים ללא סייג להמשך המלחמה עד להשמדת חמאס. שוכנענו כי צה"ל ערוך להגנה על כחותינו ואף לניצול העצירה האופרטיבית הקצרה להיערכות וצבירת הישגים לקראת המשך המערכה וכי העסקה כוללת מנגנונים ברורים שימנעו דשדוש וכניעה עתידית למניפולציות של סינואר. על כן החלטנו כי מדובר בעסקה טובה ונכונה והצבענו בעדה. אנו מקווים כי היא תצא אל הפועל וכי משפחות רבות יתאחדו מחדש בימים הקרובים וכי תהיה בכך תרומה חשובה להרמת הרוח והמורל הלאומי וממילא לגיבוי המוחלט של העם להמשך המלחמה עד להשגת יעדיה הכוללים.

    אנו קוראים ללוחמים ולמפקדים הגיבורים, בסדיר ובמילואים – היו גאים! מסירותכם וחתירתכם לניצחון הביאה הישג גדול של השבת חטופים רבים הביתה, ובעזרת השם נחישותכם בהמשך תביא להשמדת חמאס ויתר ארגוני הטרור, לפירוז רצועת עזה כולה ולהשבת החטופים כולם. אין לנו שום כוונה לעצור, נהפוך הוא – הדרג המדיני עומד מאחוריכם, מאמין בכם ומשוכנע כי תשלימו את המלאכה, תשמידו את הנאצים של חמאס בעזה ותחזירו את הביטחון והכבוד הלאומי לאזרחי ישראל".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      מדינה הזויה לגמרי.
      במקום לרצוח את כל העזתים, הם עושים עסקת חטופים.
      ביבי, בבחירות הבאות בטוח ירד לך מנדט אחד. אם לא תשנה את הפחד שלך מביידן – ירדו לך הרבה בוחרים.