ועדת התפוצות דנה בעלייה באירועי האנטישמיות בעולם

אתר קול חי No Comments on ועדת התפוצות דנה בעלייה באירועי האנטישמיות בעולם

סטודנטים ישראלים בארה"ב טוענים כי מדיניות הממשלה משפיעה באופן ישיר על השנאה כלפי ישראל בקמפוסים. מנכ"ל ועידת הנשיאים בארה"ב: "נשיא ארה"ב מכיר את הקשר החזק והבלתי תלוי בין ארה"ב לישראל". משרד התפוצות: חלה עלייה של 48% בהיקף האירועים האנטישמיים האלימים בעולם. יו"ר הוועדה ח"כ פורר: "פעמים רבות האמירות של שרים בממשלה מספקות דלק לאנטישמיות מוגברת ברחבי העולם".

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר התכנסה היום לדיון בנושא הוספת ערך הציונות כחלק מהזהות היהודית בקמפוסים בארה"ב, בהשתתפות מנכ"ל ועידת הנשיאים, ויליאם דארוף.

לפי נתוני משרד התפוצות חלה עלייה של 48% בהיקף האירועים האנטישמיים האלימים בעולם. ברבעון הראשון של שנת 2023, חלה עלייה של 22% בהיקף האירועים האנטישמיים ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2022. לפי נתוני הליגה נגד השמצה, 20% מהאמריקאים, מחזיקים בדעות אנטישמיות ובאירופה הנתון הזה עולה ל25%.

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות אמר בוועדה: "מדינת ישראל עוברת כיום את אחת התקופות הקשות ביותר, אבל אין לי ספק שאנחנו נצליח להתרומם גם מהמשבר הזה. המאבק על מערכת המשפט יסתיים בסופו של דבר. מדינת ישראל לא יכולה להיות יהודית אם היא לא תהיה דמוקרטית. הציונות היא חלק בלתי נפרד מהיהדות. אנחנו נמצאים בתהליך ארוך שאנחנו צריכים לעשות אותו בשיתוף פעולה עם יהדות התפוצות. יש היום מאבק על הדמוקרטיה הישראלית, אנחנו נמשיך להיאבק ולא לוותר על העצמאות של מערכת המשפט שלנו. יהיו לנו עוד זמנים לא קלים בהקשר של המהפכה המשפטית ואני רוצה לקוות שהמשבר הזה יצמיח את החוקה למדינה שלנו שתגן על זכויות הפרט ותסדיר את המתח בין דת למדינה".

פורר המשיך ואמר: "האנטישמיות ברחבי העולם מתגברת בתקופה האחרונה. האנטישמיות איננה בעיה רק של העם היהודי, אלא בעיה של העולם כולו. המאבק באנטישמיות הוא מאבק אסטרטגי. הוויכוחים הפנימיים בתוכנו, מספקים דלק לאנטישמיות מוגברת ברחבי העולם. לכל בני העם היהודי קיימת תעודת ביטוח בכיס שקוראים לה 'מדינת ישראל'. אנטי ציונות ואנטי ישראליות הם הגילויים השכיחים ביותר של שנאה בארה"ב. שריפת דגלי ישראל הפכו למראה נפוץ בקמפוסים בארה"ב וגם ברחבי העולם. בארה"ב, הכריז הנשיא ביידן על התוכנית הלאומית למאבק באנטישמיות. אין הגדרה אחת של אנטישמיות שמחייבת את כל מדינות העולם. כל מדינה מגדירה לעצמה מה זה גילוי אנטישמיות ופועלת בהתאם לכך. הציונות בארה"ב צריכה להיות ערך 'מוגן' בדומה לערך 'הגזענות' ועוד ערכים שהחוקה האמריקאית מגינה עליהם ולא מאפשרת פגיעה בהם".

מנכ"ל ועידת הנשיאים, ויליאם דארוף: שמעתי את הנשיא הרצוג בארה"ב מדבר על האיזון בין הכוחות של הרשויות השונות בישראל. הקשר והחברות בין ארה"ב לישראל היא חזקה, ואנחנו בארה"ב תמיד עומדים לצידה של ישראל. המוסדות היהודיים תמכו בישראל עוד לפני שהמדינה הוקמה. האמריקאים מחויבים לתמיכה מלאה בישראל. בהרבה מאוד אוניברסיטאות אנחנו רואים מתקפות אנטישמיות ואנטי ציוניות כלפי יהודים וישראלים. נשיא ארה"ב מכיר את הקשר החזק והבלתי תלוי בין ארה"ב לישראל. האידיאליים היהודיים ביותר אומצו בערכי ארה"ב – להיות אזרח אמריקאי טוב יותר משמעותו להיות יהודי טוב יותר. אנטישמיות ואנטי ציונות קשורים אחד בשני ואנחנו מנסים לתקן את המצב בגילויים אלה בקמפוסים השונים בארה"ב. אני מזמין את יו"ר הוועדה לבקר בארה"ב כדי לחוות את חיי הקהילה היהודית ואת הבעיות שלנו בשטח".

קנת' מרכוס, סגן מזכיר החינוך, מנהל מרכז ברנדייס לזכויות אדם, אמר: "גם אם יש לנו דעות שונות וויכוחים אנחנו עדיין נשארים עם אחד. כיום יש ליהודים בארה"ב זכויות כמו לכל קבוצה אחרת בצפון אמריקה. האנטישמיות שאנחנו רואים בקמפוסים הפכו לאנטי ציונות. בעבר האנטישמיות הייתה כלפי הלאום של היהודים, כיום הגילויים והמתקפות הן נגד השייכות של היהודים לישראל. הנשיא ביידן קיבל את ההגדרה שלנו לאנטישמיות ולמאבק בה, וארה"ב מנהלת מערכה אסטרטגית כנגד גילוי האנטישמיות במדינה. יש מגמה להרחיק סטודנטים יהודים מהנהגה של תנועות חברתיות וארגונים שונים. כל מי שתומך בישראל הוא רע עבורם גם אם הוא לא יהודי. חשבנו שמדובר בזרם זניח, אבל אנחנו רואים שהתופעה הזאת הולכת ומתפשטת. אנטי ציוני שווה אנטי יהודי. יהודים הם חלק מקבוצה שצריך להגן עלייה וציונית היא חלק ממרקם החיים של היהודים".

מארק רוטנברג, סגן נשיא 'הלל': "אנחנו עובדים ב- 800 קמפוסים ברחבי העולם ועוקבים אחר מצב היהודים במקומות האלה. אנחנו חייבים להודות שהקמפוסים האמריקאים היום מספקים הרבה מאוד הזדמנויות לקהילה היהודית אבל גם הרבה מאוד מכשולים. 80% מחברי הקהילה היהודית בארה"ב הולכים ללימודים גבוהים באוניברסיטאות. יש עלייה בהתקפות על סטודנטים יהודים, בעבר ההתקפות האלה היו נדירות וכיום הן שכיחות הרבה יותר. באוניברסיטת ברקלי למשל, לא נותנים לאנשים עם עמדות ציונות להתבטא בכנסים רשמיים של האוניברסיטה. אנחנו רואים עלייה משמעותית של קמפיינים של תנועת ה- BDS בקמפוסים השונים. האנטי ציונות מתרחבת כמו מגפה בקמפוסים, לפי סקר שנעשה באוניברסיטאות, 70% חושבים שישראל היא מדינה גזענית. תמיד הגבנו לתופעת של גילויי אנטישמיות ותמיד ביקשנו את עזרת הארגונים הגדולים. הזמנו 40 נשיאים של אוניברסיטאות לכנס למלחמה באנטישמיות".

סא"ל אמנון שפלר, לקראת שחרור מצה"ל, סטודנט באוניברסיטת הרווארד, לשעבר סגן מפקד טייסת ב׳ F-16, דובר צה"ל הבינלאומי ועוזר המזכיר הצבאי לרה״מ: "מדיניות, פעולות ודברי חברי ממשלה משפיעות באופן ישיר על השנאה כלפי ישראל ועל רדיפות אנטישמיות בקמפוסים, ובכלל בארה"ב. חברי הקואליציה, לצערי הרב אתם מזינים את האנטישמיות וגם מקדמים את ההתרחקות של יהדות התפוצות מישראל. נלחמתי ועבדתי שנים רבות להגן על אזרחי ישראל מאיומים מבחוץ, האיומים מבפנים שממשלת ישראל היום מקדמת בשיסוי, בפילוג החברה, בהכחשת הערכים הליברליים ובהרס המסגרת הדמוקרטית, זה איום גדול הרבה יותר מהאנטישמיות הנוראית בקמפוסים. דרככם מגבירה את האנטישמיות ואת השנאה כלפי ישראל, אך לפני כן, אתם מחריבים את מדינתנו, אז תעצרו".

עליזה ד. לוין, נשיאת מרכז לואי ד. ברנדייס לזכויות אדם על פי חוק: "אנטישמיות משתנה מדור לדור אבל היא תמיד טוענת שלישראל אין זכות קיום. אנשים חושבים שמדינת ישראל היא המקום הגרוע ביותר בעולם מבחינת זכויות אדם. אנשים לא מבינים מה ההבדל בין ציונות ליהדות. הקשר בין יהודית לארץ ישראל הוא דבר שבלתי ניתן לניתוק, ציונות היא ההכרה של הקשר בין יהודים לישראל. ליהודים יש זכות להגדרה עצמית ולבית משלהם. אפשר להעביר ביקורת על ממשלת ישראל, אבל לישראל יש את הזכות להתקיים. התנועות האנטי ציונות שמה לה למטרה למחוק את מדינת ישראל לחלוטין. מה שישראל עושה משפיע על כל מקום בעולם שבו יהודים חיים. חינוך וידע הם המפתח למלחמה באנטי ציונות ובאנטישמיות. אנחנו צריכים להעריך את העושר של היהדות על כל גווניה, כולנו עם אחד שמדינת ישראל הוא ביתנו".

ח"כ אלעזר שטרן אמר: "עוברים על ישראל ועל יהדות העולם ימים לא פשוטים. בכנסת ובממשלה יש גורמים שהם לא ציונים שהפכו לחברי כנסת בזכות בית המשפט העליון. זכויות המיעוטים הפכו להיות רלוונטיות גם בתוך החברה היהודית. לנו ולקהילה היהודית בארה"ב יש אתגרים משותפים. הקריאה שיוצאת מכאן צריכה להיות קריאה לאחדות".

ח"כ גלעד קריב אמר בוועדה: "אני מצטער על כך שאין בישיבה הזאת חברים מהקואליציה. אנו בפתח של תקופה חדשה ומצערת בכל מה שנוגע בגידול באירועים אנטישמיים ברחבי העולם. עליית האנטישמיות ברחבי העולם מחייבת את מממשלת ישראל לעמוד לצד הקהילות היהודיות בתפוצות. ישראל צריכה להשתמש בכל הכלים הדיפלומטיים שעומדים לרשותה וגם בחיזוק של השורשים ההיסטוריים שלנו. צריך לדחוף לקיומה של תוכנית רב שנתית למאבק באנטישמיות בתפוצות. הגיע הזמן שיהדות ארה"ב תאמר באומץ שמי שלא מחויב לערכים הפלורליסטים הוא לא חלק מהעם היהודי. אי אפשר לדבר על אפליה של יהודים בקמפוסים בארה"ב ואז להתחבק עם שרים שמעודדים פילוג ושיסוע. אני קורא לקהילה היהודית להקשיח עמדות כנגד הפוליטיקאים בישראל".



0 תגובות