ברקע החקיקה והמהומות: ראשי הסיעות בהצהרות לוחמניות

איתי גדסי 2 Comment on ברקע החקיקה והמהומות: ראשי הסיעות בהצהרות לוחמניות

הצהרות ראשי המפלגות בפתח ישיבות הסיעה | ליברמן: "עשו ליועמ"שית לינץ'. קורא לביהמ"ש לבטל את החקיקה". גנץ קרא לנתניהו לעצור את החקיקה ולחזור ל"הידברות". לפיד: "ממשלה שאיבדה כל רסן". סמוטריץ': "הקואליציה לא תחזור לשיחות"

צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ראשי המפלגות בכנסת מסרו היום (שני) את הצהרותיהם בפתח ישיבות הסיעה השבועיות, כשברקע המהומות סביב החקיקה המשפטית והקצנת מחאות השמאל.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי הציע לנשיא לקבוע פגישה עם ראש הממשלה ואיתו ולעצור את החקיקה לטובת הידברות. ראש האופוזיציה יאיר לפיד הצהיר כי כל עוד החוק לא עבר בקריאה שלישית והקואליציה תסכים לעצירה, האופוזיציה תואיל בטובה להסכים לחזור לשיחות בבית הנשיא.

video
play-sharp-fill
מנגד, יו"ר הציונות הדתית השר סמוטריץ' הצהיר במענה לשאלת כתבת 'מקור ראשון', כי הקואליציה לא תחזור לשיחות, עילת הסבירות תעבור ו"היד עוד נטויה".

יו"ר ישראל ביתנו איווט ליברמן התייחס לדיון שקיימה אתמול הממשלה, בו דרשה מהיועצת המשפטית תשובות ביחס לאכיפת החוק נגד המתפרעים ומפירי הסדר הציבורי בהפגנות האלימות נגד הממשלה וכינה את הדיון "לינץ'". בנוסף ליברמן הרהיב עוז וקרא לבית המשפט העליון לבטל את צמצום עילת הסבירות שתחוקק הכנסת.

ההצהרות בהרחבה

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה: "יוקר המחיה נמצא בראש סדר העדיפויות שלנו. אנחנו ממשיכים להיאבק בו בכל דרך ואנחנו נחושים להצליח במאבק הזה למענכם אזרחי ישראל. לפני מספר ימים פרסמתי להערות הציבור צו להורדה זמנית של המכס על ייבוא חלב. עשיתי זאת מכיוון שלאחרונה נוצר חוסר בחלב על המדפים ואני לא מוכן שמוצר המזון הבסיסי הכי נמכר בישראל יהיה בחוסר. חלב הוא מוצר בסיסי והוא חיוני לכל בית. לצד תמיכות ישירות בחקלאים ושני מיליארד שקלים להשקעות הון וחדשנות בחקלאות שגיבשנו במסגרת התקציב. אני מחויב לדאוג לקיום סדיר של החלב על המדף באופן רציף. ישבתי בימים האחרונים עם גורמים מענף החלב ובקרוב מאד אפרסם את החלטתי.

"היום הכנסת תאשר בע"ה בקריאה ראשונה את צמצום עילת הסבירות במתווה השופט סולברג. זהו צורך חיוני שיש לגביו הסכמה רחבה, גם השופט אהרון ברק ושופטים נוספים בבית המשפט העליון תמכו בכך, וכך גם חלק גדול מראשי האופוזיציה. זו הדרך לאפשר לממשלה נבחרת לממש את המדיניות שלה על פי החוק ולמנוע למשל מקרים כמו שקרו בעבר כאשר בג"צ מנע גירוש משפחות מחבלים.

"גם לאחר מכן ישארו עילות שקיימות בכל העולם ושעל בסיסן בית המשפט יכול לבקר החלטות של הממשלה אבל בלי להחליף את שיקול הדעת וההחלטות הערכיות של נבחרי הציבור. לו באופוזיציה היו פועלים בהוגנות ולגופו של עניין הם היו תומכים בתיקון המתבקש הזה, אבל למרבה הצער הכל אצלם מפוזיציה והם מתנגדים לכל דבר כשהמטרה האמיתית שלהם היא להפיל את הממשלה.

"במצב העניינים הנוכחי, שאין ועדה מתפקדת כפי שמתחייב – אין טעם בקיום שיחות בבית הנשיא', אמר לפני לא הרבה זמן חבר הכנסת בני גנץ. זה לא הפתיע אף אחד מאתנו, הרי היה ברור שגנץ ולפיד לא מעוניינים להגיע להסכמה אלא רק למרוח זמן. אנחנו בכל זאת ניגשנו לשיחות בבית הנשיא בלב פתוח ובנפש חפצה ולצערנו האופוזיציה טרקה את הדלת.

"אני שומע בימים האחרונים כל מיני הצעות מוזרות שנועדו גם הן להרחיק את כובד המשקל מהכנסת – בית הנבחרים של העם. רעיונות על אסיפות מכוננות וכל מיני תחליפי דמוקרטיה. אני אומר באופן חד וחלק – הכנסת היא בית הנבחרים של העם. בתחילת השנה היו בחירות דמוקרטיות, אם תרצו, הסקר הגדול ביותר, ובו המחנה הלאומי אמר את דברו.

"בניגוד לאופוזיציה הנוהגת בחוסר אחריות ועסוקה בהסתה, אנחנו בקואליציה נוהגים באחריות. נמשיך לקדם בנחישות ובאחריות את התיקונים הנדרשים במערכת המשפט כפי שהתחייבנו לציבור לפני הבחירות ובהתאם למנדט שקיבלנו מהעם.

"לסיום, אני מבקש להתייחס לאמירתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שחלק מהבעיה – היא השרים שאומרים 'אנחנו יכולים להתיישב בכל מקום'
אני מכבד את הנשיא ואת היחסים החשובים בין ישראל וארה״ב ובין בעלי ברית זה לגיטימי שיהיו גם חילוקי דעות. זכותו של הנשיא להביע ביקורת על המדיניות שלנו וזכותנו וחובתנו להמשיך ולפעול למימוש השליחות של אזרחי ישראל, להגן על עצמנו ולהילחם בטרור ולבנות את ארץ מולדתנו".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בפתח ישיבת הסיעה: "נתניהו מנסה להעביר את עילת הסבירות היום. אז אני מבקש להגיד מה סביר שיקרה בעקבות זאת. סביר שתפגע בכלכלה. סביר שתפגע בחברה. סביר שביטחון ישראל יפגע. כל השאר – לא סביר.

"מה שעוד לא סביר הוא שבמשך שעות אתמול, נערך זובור ליועצת המשפטית לממשלה שיש לו שתי מטרות – הראשונה – להרתיע את היועצת, המפכ"ל ואנשיהם במילוי תפקידם ולהפעיל לחץ פוליטי למען אכיפה בריונית – ולא למען אכיפה שוויונית. והשנייה – להכשיר את הקרקע לפיטוריה של היועצת.

"מה שראינו, הוא כמו שימוע מקדים לפיטורי היועמ"שית. זו פגיעה בכינון ישיר בלב הזכויות הדמוקרטית. אם תפוטר היועצת המשפטית משום שלא דיכאה מחאות נגד הממשלה – זו תהיה פשיטת רגל דמוקרטית. אני מבקש לחזק ולגבות את היועצת המשפטית והמפכ"ל ואת כל גורמי אכיפת החוק – המשיכו למלא את תפקידכם, המשיכו להיות נאמנים לחוק ולסדר.

"בכל מה שקשור למחאות ולמצב ברחובות, אני מבקש לקרוא מכאן לכולם לנהוג בשיקול דעת ובאחריות. אני מוטרד מהאלימות שהתחלנו לראות כלפי המפגינים. כולנו יודעים מה קורה כשאקדח מופיע במערכה הראשונה. אני קורא לכולם להימנע מכל אלימות וכמובן למפגינים להקפיד ולהישמע להנחיות המשטרה.

"נוכח חומרת המצב והאתגרים הגדולים שבפנינו והנפיצות הכללית במצב החברתי והכלכלי, שוחחתי היום עם נשיא המדינה, הצעתי לו לכנס עוד היום, לפני ההצבעה, את ראש הממשלה, את יו"ר האופוזיציה ואותי, בכדי לדון בעצירה מיידית של החקיקה וחזרה להידברות. לא לחכות שהרחובות יבערו, לא לחכות שנגיע למקום שממנו יהיה קשה לחזור אחורה. ככל שהזמן יעבור, הלחץ הפוליטי על ראש הממשלה יגדל, וגם המחאה תגבר, והחזרה אחורה תהיה קשה יותר.

"שמעתי גם על רעיונות שמתגלגלים לחזור בהמשך להידברות רק בעילת הסבירות. אני אומר באופן ברור – מעשה חוקתי הוא מעשה שלם. אי אפשר להסכים לשינוי חוקתי אחד, כי אנחנו יודעים שלמחרת ייערכו עוד שורה של שינויים מרחיקי לכת שיפרו את כל האיזונים בדמוקרטיה. אני לא אוכל לתת לכך את ידי. זה לא נכון עקרונית, וזה גם לא נכון למדינה. צריך לעצור, לבלום את המשבר, ולחזור לדבר.

"אני שומע גם את הקולות של אלה שאומרים שאין טעם בחזרה להידברות עם הקואליציה, ואני שומע את הקריאות מהצד השני שאין סיכוי להגיע להסכמות. אני מכבד את כולם, ולצד התמיכה החשובה במחאה שהיא הבלם מול ההפיכה המשטרית – כשגורלה של מדינת ישראל והחברה הישראלית מונחים על הכף, אין לגיטימציה למנהיגות לאומית להשתמט מהניסיון להגיע להסכמות ולמנוע אסון. גם אם הסיכוי קטן – האלטרנטיבה גרועה הרבה יותר. אני מקווה שהמנהיגות כזו תמצא בכל המקומות.

"לפני סיום – זמן רב לא הייתי מוטרד כל כך מבחינה ביטחונית ומדינית כל הזירות מתערערות ונתניהו ממשיך בשלו. המסר של הנשיא ביידן אתמול יכול בטווח הרחוק להפוך לאיום על העליונות הביטחונית של ישראל באזור. אני מוטרד מכך שנתניהו מקריב את הצרכים האסטרטגיים של מדינת ישראל כדי לרצות את יריב לוין, סמוטריץ ובן גביר. זו הפקרת ביטחונם של אזרחי ישראל ויעדיה האסטרטגיים.

"העובדה שנתניהו מוכן להזניח אינטרסים אסטרטגיים בעבור שקט פוליטי – מעלה חשש כבד לאופן תפקודו. אני קורא לו להתעשת, לעשות סדר בממשלה, לדאוג קודם כל לקיומנו ולאחדותנו. אסור שהפוליטיקה תסכן את ביטחון אזרחי ישראל, אסור שהפוליטיקה תרסק את החברה בישראל".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת סיעת ׳יש עתיד׳: "זו ממשלה שאיבדה כל רסן, ומה שראינו אתמול היה רק הפרומו – כי זה גם מה שהיא מנסה לעשות היום, פה בכנסת. לוודא שאין עליה שום רסן. ביטול עילת הסבירות, בנוסח שהם שמים היום על שולחן הכנסת, אומרת דבר אחד: החוק לא יחול עליהם.

"זה מה שהם רוצים. שיהיו חוקים לכל האזרחים, אבל החוקים לא יחולו עליהם. אם הם יעברו על החוק, אי אפשר יהיה לתבוע אותם ובית המשפט לא יוכל לעשות שום דבר בעניין.

"זה לא חוק רגיל וזה לא יום רגיל. היום הזה יחרט לדיראון עולם בדברי הימים של כנסת ישראל ומדינת ישראל. זה היום שבו ממשלת ישראל הודיעה שהחוקים לא חלים עליה יותר.

"הם עצרו את כל הנסיונות להגיע להסכמה לאומית רחבה. אחרי שהם התעלמו מכל הקריאות, מנשיא המדינה ועד נשיא ארצות הברית, לחזור לשולחן הדיונים ולנסות יחד למצוא פתרונות".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי אמר בישיבת הסיעה: "הדחת היועצת המשפטית לממשלה – הכרזת מלחמה על הדמוקרטיה הישראלית. אתם משחקים באש. ההפגנות שהיו בלילה שנתניהו הדיח את שר הביטחון גלנט יראו כמו משחק ילדים, לעומת מה שיקרה במדינה אם חס וחלילה נתניהו ידיח את היועמ"שית".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן אמר בישיבת סיעה: "אתמול ראינו את הלינץ שיזם בנימין נתניהו כנגד היועצת המשפטית לממשלה, המטרה הייתה ברורה, לגרום ליועמ"שית להתפטר מיוזמתה מתפקידה. מכיוון שהיא לא תעשה כך, נתניהו לא זנח את התוכנית להביא לפיטוריה בהחלטת ממשלה.

"זה מתווסף לשורה ארוכה של החלטות וצעדים של הממשלה ובהם הדחת הניצב עמי אשד, העברת חוקים פרסונליים כמו חוק טבריה של אריה דרעי, דחיית מועד בחירת רבנים ראשיים, ניסיון לפרק את לשכת עורכי הדין לאחר שנציג הקואליציה הפסיד.

"ולכן אני קורא לבית המשפט העליון לפסול את החוק לביטול עילת הסבירות, אם יעבור בקריאה שנייה ושלישית. אנו נמצאים בפרשת דרכים, וזאת ההחלטה החשובה ביותר שבית המשפט צריך לקבל.

"בנוסף אני קורא פעם נוספת לחבריי יאיר לפיד ובני גנץ לא לחזור לשיחות בבית הנשיא. רק ב-14 ליוני, לאחר ההצבעה לנציג האופוזיציה שניהם הצהירו שאין מה לחזור, ושיש פה רמיסה של הדמוקרטיה. עצם העובדה שנתניהו לא עמד בהתחייבות, והאמירות של לוין שלא לחזור לוועדה למינוי שופטים, לחזור לבית הנשיא זה יהיה פשוט חציית קו אדום על מה שהם בעצמם אמרו.

"היום יותר מתמיד צריך להציג אלטרנטיבה לממשלה הזאת, לכן ביקשתי מיו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר להקים פורום לגיבוש חוקה למדינת ישראל, אני מקווה שגם לפיד, גנץ ומיכאלי ישלחו נציגים וישתתפו בפורום".



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    מר גנץ אני קורא מה שאתה אומר אתה ולפיד ומיכאלי
    וליברמן
    כולכם אפסים ומטומטמים וורק שנאה יוקדת בוערת בכם
    טיפשים הייתם וטיפשים תישארו
    תישארו באופוזיציה אינכם ראויים
    להנהיג את העם

  2. 1

    לא להאמין כמה שקר יוצא מבן אדם אחד צפיתי בסרטון ושפשפתי עניים בתדהמה מה זה הדבר הזה איך בן אדם לא מתבייש ככה לשקר בחוסר אלגנטיות זה אפילו לא דמגוגיה זולה זה פשוט ניצול של חסרי הדעת שהולכים שולל אחר דברי ההבל שהאינטרס זועק לשמיים