המאבק בנזקי הפסולת האלקטרונית צובר תאוצה

עפר גדנקן No Comments on המאבק בנזקי הפסולת האלקטרונית צובר תאוצה

אלקטרה מובילה את השוק בתחום האחריות הסביבתית, במסגרת האסטרטגיה הירוקה של החברה

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כ- 70% מהפסולת הרעילה בישראל מגיעה ממוצרי החשמל, ועל פי המשרד להגנת הסביבה, משקל פסולת הציוד האלקטרוני והחשמלי בישראל מוערך בכ-130,000 טון בשנה (13 ק"ג לאדם), והוא גדל בקצב מתמיד בשיעור גבוה יותר מהגידול הכולל בכמות הפסולת המוצקה בישראל.

פסולת אלקטרונית נחשבת למסוכנת מאוד. כמות פסולת הציוד האלקטרוני והסוללות מוערכת בישראל בשנה בכ-165 אלף טונות, וזוהי גדילה משמעותית משנים עברו. הטיפול בה בעייתי ודורש תהליכים מיוחדים- כששורפים אותה היא פולטת לסביבה חומרים מסוכנים ומהווה סכנה לציבור, ומצד שני כשטומנים אותה היא גורמת לנזק סביבתי אדיר. ההערכה על פי מחקרים היא כי בשנת 2030 תיווצר 74 מיליון טון פסולת אלקטרונית, מדי שנה.

אלקטרה מובילה את השוק בתחום האחריות הסביבתית, במסגרת האסטרטגיה הירוקה של החברה. ההתחממות הגלובלית ושינוי התקינה באירופה מחייבים את היצרניות להמיר את מוצריהן במוצרים מתקדמים, חסכוניים וידידותיים לסביבה .

ההתחממות הגלובלית משנה באופן דרמטי ובלתי הפיך את הסביבה, ומאיימת על הקיימות ואיכות האוויר בעולמנו. המדינות המובילות בעולם, ביניהן ישראל, חתמו על אמנה רגולטורית המתחייבת להפחית את פליטת גזי החממה ב- 30% בשנת 2030 וב- 70% ב- 2050.

עד היום, לא היה בישראל הליך מחזור מתאים ומוסדר, אך בשנה האחרונה, אלקטרה מיזוג אוויר הובילה פרויקט ייחודי שמטרתו העיקרית היא לצמצם את הנזקים החמורים, כאשר הקימה בעיר שדרות מפעל מחזור ראשון מסוגו בישראל ובין היחידים בעולם, ומהגדולים במזרח התיכון, בהשקעה של כ-30 מיליון שקלים. המפעל מגשים את חזון הכלכלה המעגלית וממצה עד תום כל אחד ממרכיבי המוצרים הממוחזרים. המשמעות היא שכל חלק ממוחזר יהפוך לחלק במוצר חדש, שלבסוף יגיע לצרכן.

גם ההחלטה להקים את המפעל בעיר שדרות נוסעת מהרצון לפתח את אזור הפריפריה. כיום, בשלב הראשון, פעילות המפעל מתמקדת במחזור של מזגנים ומקררים, ועד כה מוחזרו כ-6,000 טון מקררים ומזגנים אשר נמכרו לציבור הרחב. על פי ההערכות בחברה, בתוך עשור ימחזרו כ-50% מכל הפסולת האלקטרונית בישראל, ויפחיתו פליטה של כמיליון טון! (1,000,000) גזי חממה מדי שנה.

בהמשך, ירחיב המפעל את פעילותו לכלל מוצרי החשמל בישראל – בהתאם לתקינה אירופאית מחמירה – ויאפשר ליצרנים ויבואנים למלא את חובת המחזור של רכיבים אלקטרוניים. הטכנולוגיה שבעזרתה הוקם המפעל, מאפשרת להגיע למיצוי מלא של חומרי הגלם שנמצאים בתוך המוצרים הממוחזרים. בשלב ראשון מתקיים זיקוק של הגזים הרעילים, לאחר מכן יופרדו כל רכיבי המוצר ויימכרו בחזרה לתעשייה.

משה ארדר, מנכ"ל אלקטרה מיזוג אוויר: "הקמת מפעל זה מהווה ציון דרך מרכזי במהלכים לצמצום הנזקים באיכות הסביבה, אשר את השלכותיהם ניתן לראות כבר כיום. בנוסף, זהו פתרון סביבתי מלא וייחודי לראשונה בישראל, תוך חשיבה ודאגה מתמדת לרווחת התושבים. אלקטרה מיזוג אוויר חרטה על דגלה אג'נדה ירוקה, וכיוצא בזה, הציבה לעצמה יעדים רבים בתחום האקלים והאנרגיה. בעיית מחזור הפסולת האלקטרונית אמורה להטריד את כולנו. הקמת המפעל מאפשרת לנו להגיע למצב בו פליטת גזי החממה והחומרים המסוכנים יופחתו משמעותית, ומאפשרת לנו לייצר איזון בין הפסולת המזהמת לשטחים הנקיים."



0 תגובות