יו"ר הקואליציה נגד היועמש"ית: "יועצת פוליטית"

איתי גדסי No Comments on יו"ר הקואליציה נגד היועמש"ית: "יועצת פוליטית"

יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ תקף בחריפות רבה את היועצת המשפטית לממשלה מיארה בדיון חוק הנבצרות: "לא זוכר שהיה פתק בבחירות למפלגה בראשותה. היא חושבת שהיא קובעת פה הכול ואנחנו לא ניתן לה"

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד: הממשלה, בראשות ח"כ אופיר כץ קיימה הבוקר (ראשון), דיון נוסף בהצעת החוק העוסקת בתיקון הסעיפים המתייחסים לנבצרות ראש הממשלה.

יו"ר הוועדה, ומיוזמי הצעת החוק, ח"כ אופיר כץ, אמר בפתח הדיון: "אין דבר כזה בשום מדינה שיועצת משפטית מוציאה רה"מ לנבצרות שלא מטעמי בריאות, לא זוכר שהיה פתק בבחירות למפלגה בראשות גלי בהרב- מיארה, אולי בהמשך יהיה. היא חושבת שהיא השריף של המדינה, היא חושבת שהיא קובעת פה הכול ואנחנו לא ניתן לה.

השר אליהו: "מיארה פוליטיקאית; אסור להגיע לפשרה"

"מאז שהממשלה הזאת קמה, היא כל הזמן נגדנו. זו לא יועצת משפטית, זו יועצת פוליטית של האופוזיציה. אנחנו נכבד רק את הפתקים של אזרחי מדינת ישראל", הדגיש ח״כ כץ.

במהלך הדיון, הקריא היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד אייל לב ארי, את סעיפי החוק המוצעים לתיקון לקראת ההצבעה לקריאה ראשונה.

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק: 'מכיוון שכיום הליך הנבצרות לא מוסדר באופן פרטני, יש טעם להסדיר את המהלך הזה. ההצעה הזאת נעה בין נבצרות לבין הדחה, ולכן חשוב לדייק את המנגנון. חשוב לזכור שמדובר בנבצרות זמנית של עד 100 ימים. מציעי החוק רוצים להבהיר מי פותח את התהליך ומי מסיים אותו, ובנוסף באילו דרכים זה יכול לקרות. ביחס ליתר הסעיפים אני מציעה לחדד אותם באופן פרטני. אם כבר עושים תיקון לחוק, כדאי לעשות חשיבה על כל הסעיפים".

ביחס לסעיף המחייב החלטות ברוב מיוחס של שלושה-רבעים ציינה היועצת המשפטית כי "הממשלה בעלת עניין בנושא הזה, משום שהיא זאת שמתחילה את התהליך והיא עלולה לסיים את תפקידה ברגע שיסתיים תפקידו של ראש הממשלה. יש אמנם הגיון בהצעה, אך יש גם הגיון למצוא גם מנגנון אחר . ככל שמדובר בנבצרות מטעמים רפואיים, ההליך הקיים עבד בהתאם לחוק הקיים במקרה של ראש הממשלה אריאל שרון".

עוד הוסיפה עו״ד אפיק כי ״במקרה שראש הממשלה יתנגד או לא יהיה במצב להודיע על יציאה נבצרות, כדאי לשקול שיספיק רוב רגיל ע"מ לכנס את הממשלה לדיון. המנגנון שמוצע כרגע, של רוב של 75% מהממשלה כדי לבקש להוציא את רה"מ לנבצרות בנגוד לרצונו, הוא מאוד קשיח ויהי כדאי לשקול אותו בהמשך".

בתגובה לכך אמר יו"ר הוועדה, אופיר כץ: "חשוב שיהיה מנגנון קשיח. בכל הקשור לראש הממשלה, בניגוד להחלפת יו"ר כנסת או נשיא המדינה, המשמעות וההשלכות של נבצרות של ראש ממשלה יכולה להוביל להחלפת הממשלה כולה ופגיעה בהליך הדמוקרטי".

בהתאם להערות שהועלו בנושא, הוסכם כי במידה ורה"מ יתנגד להחלטה להוציא אותו לנבצרות, או שמא יבצר ממנו לכנס ישיבה כזאת , מזכיר הממשלה יהיה המוסמך לכנס ישיבת ממשלה ברוב רגיל של חברי הממשלה. בנוסף, במידה ולא היה מ"מ לראש הממשלה , תיקבע הממשלה ממלא מקום אחר שהוא גם חבר כנסת שינהל את הישיבה. כמו כן, מרגע שתוגש הבקשה, הממשלה תתכנס בהקדם האפשרי, בהתאם לנסיבות העניין.

על הסעיף המתייחס לביקורת השיפוטית אמרה היועמ״שית לכנסת "חשוב שתהיה ביקורת שיפוטית על ההליך עצמו, ונכון שתשקלו אותנו שנית. אם תצליחו להסדיר את ההליך של הנבצרות , לא יהיה צורך בביקורת שיפוטית. בנוסף, אין צורך בסעיף פרטני במקביל לדיונים שנעשים כרגע בשינוים בחוקי יסוד בוועדת החוקה. כדי שתוכלו לדחות טענות שיעלו כנגד העיתוי, לא נכון יהיה לבטל כל ביקורת שיפוטית. המלצת הייעוץ המשפטי של הכנסת היא לוותר על הסעיף הזה".

על כך ענה ח"כ כץ כי הוא מתייחס להערה בכובד ראש, וישקול אותה שוב לקראת הקריאה השנייה והשלישית.

ח"כ אפרת רייטן-מרום: "לא שמעתי קורת רוח מהייעוץ המשפטי לכנסת ולממשלה על העיתוי של החוק הזה. מתבקש ממך יו"ר הוועדה לגלות אחריות ולהחליט שאין מה לרוץ. לא יקרה דבר אם תקחו לתשומת לבכם את כל מה שנאמר פה. מה כל כך מפחיד אתכם בביקורת שיפוטית?"

יו"ר הוועדה הודיע בתום הדיון כי הוועדה תתכנס מחר ב- 08:30 להצבעה על סעיפי החוק לקראת קריאה ראשונה.



0 תגובות