שומרים על הבריאות גם בחנוכה

עפר גדנקן No Comments on שומרים על הבריאות גם בחנוכה

עשרת הכללים לאכילה מבוקרת בחנוכה ועצות שיסייעו לכם לשפר תזונתית את הסופגניות.

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

חנוכה עמוס במטעמים וסופגניות שקורצות וסובבות אותנו כמו סביבון בכל מקום, ובמפגשים המשפחתיים הן רק התירוץ לערב עמוס בכיבודים עתירי קלוריות ושומנים. איך עוברים את חנוכה באיזון ובריאות. רוחמה פרנקל, דיאטנית מכבי שירותי בריאות ויועצת משרד הבריאות לתזונה במגזר החרדי מגישה עשרה הכללים לאכילה מבוקרת בחנוכה:

בצאת הכוכבים- כשם שלא מדליקים נרות חנוכה ביום, כך לא צריך לאכול סופגניות וטוגנין מבעוד היום

סוף אכילה במחשבה תחילה – אכלו ארוחות מסודרות במהלך היום כדי שלא תגיעו רעבים וכך יהיה לכם יותר קל להתמודד מול הפיתויים הרבים שמחכים לכם.

תסתכלו גם על הקנקן ועל מה שבתוכו- עדיף לאכול סופגנייה ללא ציפוי של קרמים עתירי קלוריות ועם מילוי של מעט ריבה בתוכו במקום ריבת חלב, שוקולד, קצפת ועוד

עניין של טיימינג– קנו או הכינו את הסופגניות בסמוך להדלקת הנרות כך לא תצטרכו להתמודד עם הפיתוי של הסופגניות כל היום

לאפות ניסים ונפלאות– לביבות אפויות יוצאות טעימות. בני המשפחה יקבלו גם אותן בברכה. שווה לנסות.

תעשו אוויר – לא חייבים ריח של טיגונים בבית כדי לעשות אווירת חנוכה. למשל, הכנה משותפת של יצירות חנוכה עם הילדים יתרמו לאווירה והחוויה לא פחות מסופגניות

פעם אחת ודי – מלאו את הצלחת פעם אחת במשך כל הערב. במקרה כזה ההליכה לשולחן הלוך וחזור, לא תשרוף לכם קלוריות אלא להיפך..

מים בששון – שתו רק מים, סודה, תה צמחים או שתיה חמה ללא סוכר.

לאכול ביושר וכושר– הבטחתם לעשות הליכה אחרי שתאכלו? מה דעתכם לשנות הפעם את הסדר. קודם צאו להליכה ורק אז תאכלו סופגניה ותדעו שהרווחתם את זה ביושר, ובכושר. כדי לשרוף קלוריות של סופגניה, צריך בממוצע לעשות הליכה של כשעה.

לא סומכים על הנס- בחנוכה כדאי וגם אפשר לשמור על הבריאות  אולם אין לסמוך על הנס אלא להבין שבסופו של דבר הבריאות והמשקל זו השתדלות שלנו

 

חנוכה מתאפיין במאכלים מטוגנים. הטיגון, כידוע, הוא שיטת בישול שאינה מועדפת מכיוון שאכילה רבה של שומנים לא רק שמובילה להשמנה, אלא גם למחלות לב ושאר תחלואה. סופגניה אחת (במשקל ממוצע של 80 גרם) מכילה כ-350  קלוריות בקירוב, כך שמומלץ לא להפריז. מי שאוהב סופגניות, מן הראוי שיאכל ויהנה. אם נמנע מעצמנו את ההנאות החשובות, אנו עלולים לפצות עצמנו לאחר מכן ביתר. ולכן ההמלצה החמה והמתוקה היא לבחור אירוע אחד משמעותי בו תאכלו סופגנייה אחת טעימה במיוחד, ונסו להסתפק בכך. גיא ברקן, דיאטן במכבי שירותי בריאות, מציג כמה עצות שיסייעו לכם לשפר תזונתית את הסופגניות.

  • נסו לאפות את הסופגניות ולא לטגנן.
  • עדיף  לבחור סופגניות עם מילוי צנוע כגון ריבה או ללא מילוי ובכך הפחתנו את העומס הקלורי של הסופגניה.
  • נסו להכין סופגניות בבית. כך תדעו בדיוק מה החומרים המרכיבים אותן ונוכל להשפיע על איכות הסופגנייה לדוגמא : כמות הסוכר משפיעה על כמות השמן שתספוג הסופגניה בשעת טיגונה. הוספת כמות קטנה יותר של סוכר תתרום לספיגה נמוכה יותר של שמן.
  • הולכים בכל זאת על טיגון? תמיד חשוב לבחור בשמנים איכותיים, אך כשמדובר בטיגון, הדבר חשוב במיוחד. וזאת מכיוון שבמהלך טיגון נוטה השמן להתחמצן ולהתקלקל, וכן נוצרים בו חומרים מזיקים. יש כיום בשוק שמנים איכותיים המועשרים בוויטמין E ובנוגדי חמצון נוספים שמשפרים את עמידות השמן בטיגון וכן אינם מאפשרים לשמן לחדור בקלות למזון המטוגן ומפחיתים את תכולת השמן בו בעשרות אחוזים.
  • הבחירה המועדפת היא טיגון בשמנים העשירים בחומצות שומן חד בלתי רוויות. לדוגמה, שמן זית איכותי מופק בכבישה קרה, תוך ריסוק פירות טריים שנמסקו זה עתה, לכן הוא עשיר ביותר ברכיבים פעילים נוגדי חמצון ונוגדי דלקת. שמן זית 'כתית מעולה' הוא העשיר ביותר ברכיבים בריאותיים, ולכן הוא המומלץ ביותר. רמת החומציות, בשמן זית כתית מעולה צריכה להיות נמוכה ככל האפשר ועד 0.8%. רמת החומציות היא מדד לתכולת חומצות השומן החופשיות בשמן. ככל שרמת חומצות השומן המפורקות נמוכה יותר, כלומר רמת החומציות נמוכה יותר, כך השמן איכותי, בריא וטרי יותר. שמן זית יכול היה להיות בחירה מצוינת לטיגון אלמלא מחירו היקר וטעמו החזק, שמן קנולה מהווה אלטרנטיבה טובה.
  • טיגון בשמן עמוק דווקא עדיף על טיגון בשמן רדוד. מזון המוכנס לסיר עם שמן עמוק בטמפרטורה מתאימה, מקבל "מכת חום" הגורמת לשכבה החיצונית שלו להיות פחות חדירה לשמן ובנוסף, משך הטיגון מתקצר. אם נטגן את אותו מזון במחבת, הוא יספוג יותר שמן.
  • טיגון הסופגנייה בטמפרטורה נמוכה מידיי (170 מ"צ) יגביר את ספיגת השומן, וכאשר מטגנים אותן בטמפ' גבוהה יותר (185 מ"צ) ספיגת השמן תהיה קטנה יותר, אך יש לזכור שטמפ' גבוהה מידיי תפגע באיכות השמן.
  • טיגון המזון בחתיכות גדולות היא דרך נוספת לצמצם את שיעור השמן הנספג במזון המטוגן. כאשר מטגנים מזון החתוך להרבה חתיכות קטנות, מגדילים את שטח הפנים של המזון ויותר שמן נספג. לכן עדיף סופגניה אחת גדולה על שתיים קטנות.
  • כשמטגנים סופגניות, חשוב לא להוסיף לסיר הרבה סופניות בבת אחת ולא להוסיף שמן בכמות גדולה, אלא מעט כל פעם, על מנת שטמפרטורת השמן לא תרד בבת אחת מה שיגרום לסופגניות לספוג שמן מיותר.
  • הרפואה העממית ממליצה להכניס לשמן חתיכת גזר טרי בתחילת הטיגון ולהחליפה מדי פעם במהלך הטיגון. גם לפי הרפואה המערבית יש לכך הסבר: הגזר עשיר בבטא-קרוטן ובקרוטנואידים נוספים, המונעים את חמצונו של השמן ושומרים על איכותו.
  • מומלץ להחליף את השמן כמה שיותר פעמים מפני שהחימום פוגע באיכותו. לא מומלץ לעשות שימוש חוזר באותו שמן- ככל שהשמן נמצא זמן רב יותר על האש הערכים התזונתיים שלו יורדים והוא הופך יותר ויותר מזיק. אם תחליפו שמן לאחר מספר מועט של טיגונים תחסכו את הנזק הנגרם מצריכת שמן שרוף או באיכות ירודה שלו השפעה מזיקה מאוד על הבריאות .
  • ספיגת עודפים – הניחו את הסופגניות הלוהטות על מצע של נייר סופג. מיד לאחר הטיגון הסופגנייה פולטת עודפי שמן, עדיף שהנייר הסופג יספוג אותם ולא אתם…

והחשוב מכל: אל תשכחו ליהנות, להיות פעילים גם בימי החנוכה. תאכלו ותשמחו ושימרו על הבריאות.

חנוכה בריא ושמח



0 תגובות