שר הדתות התקבל במחאה באזכרת מרן הראי"ה קוק

אבי רבינא 2 Comment on שר הדתות התקבל במחאה באזכרת מרן הראי"ה קוק

השר לשירותי דת, שמוביל את רפורמת הכשרות השנויה במחלוקת עלה לקברו של מרן הראי"ה קוק ביום השנה לפטירתו ונתקל בקריאות מצד מספר מתפללים במקום: "איך אתה מעז להגיע לפה", קראו לעברו. מי שגער באותם מתפללים, היה דווקא הרה"ר הגר"ד לאו

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בהשתתפות המוני בני ישראל מצוין יום פטירת מרן הראי"ה קוק זצ"ל (ג' אלול) בבית הקברות הר הזיתים בירושלים. הרב אברהם יצחק הכהן קוק היה ממייסדי הרבנות הראשית לישראל וכיהן כרב הראשי האשכנזי הראשון בארץ. היה פוסק שהוערך בקרב כל הציבור התורני באותם ימים על כל ציבור שומרי התורה וגדולי ישראל בראשם, מרן ר' צבי פסח פרנק, מרן ר' שלמה זלמן אויערבאך, מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל ועוד רבים מגדולי אותם דורות.

בין העולים הרבים לקברו הגיע גם השר לשירותי דת, מתן כהנא שבא לפקוד את הציון ביום ההילולא. אך בשל הרפורמה אותה הוא מקדם במסגרתה תנושל הרבנות הראשית מכל נושא הפיקוח על הכשרות, ואף הוא מקדם מהלכים נוספים כדי לעקר את מוסדות הרבנות אותם עמל מרן הרב קוק לייסד.

בבואו אל הציון התקבל השר כהנא בקריאות בוז מאנשים כאובים שנכחו בקבר. וזאת כאמור, על רקע כהונתו כשר בממשלת בנט-לפיד והרפורמות אותן הוא מקדם במשרד, אשר זוכות לביקורת רבה ולמתקפות חריפות מצד רוב גדולי ישראל מהציבור החרדי ומהמגזר הדתי לאומי.

"איך אתה מעז להגיע לפה", הטיח לעברו אחד המתפללים במקום במחאה. אחד מיועציו של כהנא, השיב לעברו של המתפלל: "אתה לא מתבייש לעשות פה פוליטיקה?". הרב הראשי לישראל, הגאון הרב דוד לאו, ממבקריה החריפים של הרפורמה בכשרות, נכח במקום ודווקא גער במתפללים שתקפו מילולית את כהנא: "אתם לא חייבים להיות פה", אמר הרב לאו.

השר כהנא נשא דברים באזכרה ואמר, כי "חזונו של הרב קוק היה לקדש את מדינת ישראל בכל פועלה: בצבא, בחברה, בתרבות, בחינוך, בשירתי הדת או ברפואה – להפוך אותה להשתקפות יפה ומרהיבה של תורת ישראל בארץ ישראל".

"כשר בממשלת ישראל- בכל החלטה, הצבעה או דיון עומדות לנגד עיניי אותן ארבע מילים ומיד לאחריהן אני שואל: 'כיצד אנחנו מקדשים יותר ויותר שם שמים?' מבחינתי זו השאלה הגדולה אשר צריכה לעמוד בכל פעולה, החלטה או דיון – להרבות בעולם קידוש שם שמים ואהבה לבריות", אמר כהנא.

גם יו"ר מפלגת נעם וחבר סיעת הציונות הדתית, חה"כ אבי מעוז, פקד הבוקר את קברו של הרב קוק, בהר הזיתים בירושלים. לאחר העלייה לקבר פנה חה"כ מעוז לשר כהנא במסר חריף בעקבות הרפורמות שמקדם כהנא "פקדתי הבוקר את קברו של מרן הרב קוק זצ"ל ביום פטירתו ג' באלול. אין מקום יותר מתאים להזכיר לכולנו את דברי בנו הרב צבי יהודה זצ"ל בכנס רבני ישראל בשנת תשכ"א", פתח מעוז.

חה"כ המשיך והביא את דבריו של הרב צבי יהודה זצ"ל "על חילול השם הנורא, של ההתעללות המחפירה הזו, מצד אישים או מצד הממשלה, ביחס לרבנות הראשית לישראל, בכפיה, במישרין ובעקיפין, לסידור ענייניה של הרבנות שלא מדעתה ובניגוד לדעת בעליה הלוא אי אפשר לשתוק".

"גם בעת ייסודה של הרבנות הראשית לארץ-ישראל הראשונה, היו שרצו להצר את תוקפה של מלכות התורה הזו מישראל. אז מרן אבא הרב זצ"ל נלחם בגבורת ארי וקפץ על השולחנות ועל הספסלים, כנגד חתירת התערבות של גורמי חוץ, אשר מחוץ לעולמה של תורה, והשתלטותם על עוצמתה ותוקפה, הדרכתה והשפעתה, תפארתה וכבודה של הרבנות הראשית לארץ-ישראל", ציטט חה"כ מעוז מדברי הרב צבי יהודה זצ"ל.

אך לצד המחאה והרפורמות אותם מקדם כהנא המערערות את המוסד אותו בנה מרן הרב קוק זצ"ל בעשר אצבעותיו, חשוב לציין כי סקר שנערך בקרב בני הציונות הדתית, המזהים את עצמם כתלמידי הרב קוק וההולכים לאורו, עולה כי 60% מהם מצדדים בפירוק מוסד הרבנות, מה שמלמד כי כהנא הרפורמטור איננו פועל בחלל ריק מבחינה ציבורית בקרב בוחריו הפוטנציאלים.

כך או כך, טוב או לא, האירוע שהיה אמור להיות מכובד ומכבד הפך לכלי בידי גורמים פוליטיים.

בתוך כך, ‏ישיבת מועצת הרבנות הראשית מתכנסת כעת בבית הארחה בית וגן, ומקבלת החלטה נגד רפורמת הכשרות של כהנא. לאחר הישיבה יתכנסו עשרות רבני ערים עם הרבנים הראשיים לחזק את הרבנות הראשית בצל הרפורמה המתוכננת בכשרות.



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    "תלמידי הרב קוק" כביכול, הם גדולי מסלפי דמותו. הם – יחד עם חוגים חרדיים מסויימים, אחראים להפיכתו לחלק מהציונות הדתית ל"ע. גם המשפטים הספורים שבכתבה זו, מגמדים את דמותו הענקית, דמות של צירוף של גדלות עצומה בנגלה ובנסתר, במוסר וחסידות, עם זוך וטהרה וקדושה אישית בלתי רגילה, לכדי "פוסק מוערך", דווקא לא החלק הבולט באישיותו. גם דברי כהנא אין להם שום מקום, והוא כנראה מבלבל בין הראי"ה לבין בנו הרצי"ה שאכן, רומם וקידש את מדינת ישראל באופן מוגזם.