הכיתה הבוגרת במוסקבה במסע מרתק בעיר הגאולה קוסטרמה

    ארי טננבוים No Comments on הכיתה הבוגרת במוסקבה במסע מרתק בעיר הגאולה קוסטרמה
    9:29
    19.03.24
    התעוררות No Comments on צחוק זה בריא; אבל יש גבולות | פינת אימא מאיר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לקראת סיום שנת הלימודים של תלמידי הכיתה הגבוהה בתלמוד תורה "חדר מנחם" במוסקבה, וכניסתם לישיבת קיץ המקדימה ומכינה את התלמידים לשנת הלימודים הקרובה בישיבה קטנה של מוסקבה, זכו התלמידים לחוויה רוחנית וגשמית מיוחדת, פרי יוזמתם של הצוות החינוכי.

    בהתארגנות מושקעת מראש, יצאו התלמידים והמחנכים למסע חסידי אל העיר 'קוסטרמה', אליה הגיעו בנסיעה ברכבת לילה בקו הרכבת הארוך בעולם. במשך יומיים ביקרו התלמידים באתרים ההיסטוריים-חסידיים בעיר פסטורלית זו שעל גדות נהר הוולגה, שבעבר שימשה כעיר גלות למתנגדי המשטר הצארי והקומוניסטי.

    ביום ראשון ג' בתמוז, לאחר 19 ימים של ישיבה במאסר והמתקת דינו ממוות לגלות, הוגלה הרבי הריי"צ נ"ע מחב"ד אל העיר קוסטרמה, שמעט יהודים מועטים גרו בה.

    לנסיעת-גלות זו הצטרפה בתו הרבנית הצדקנית מרת חיה מושקא ע"ה, וכן חתנו הרב שמריהו גוראריה והחסיד החשוב רבי אליהו חיים אלטהויז. ימים מספר קודם לכן, הגיע אל העיר החסיד רבי מיכאל דבורקין, בכדי להכין את המקום לקליטת הרבי, ואף פתח בו 'חיידר'. גם לאחר שהגיע הרבי הריי"צ לעיר גלותו, החליט הוועד שעסק בהצלתו להמשיך בניסיונות וההשתדלויות לשחרורו המלא, ולשם כך נעזר בגב' פישקובה שפנתה לראשי השלטון הסובייטי בבקשה לשחרר את אדמו"ר הריי"צ.

    כשהגיע הרבי לקוסטרמה, נצטווה להתייצב בכל יום שלישי במשרדי הג.פ.או. והשבוע לפני 94 שנים – י"ב בתמוז תרפ"ז, כשהגיע להתייצבות השבועית, התבשר כי מעתה הוא פטור מהתייצבויות נוספות, מכיוון שהתקבלה הפקודה לשחררו. אך מכיוון שבאותו היום היה יום חג בקוסטרמה, נאלץ הרבי להמתין עד למחרת בכדי לקבל את תעודת השחרור. כשקיבל הרבי את התעודה המיוחלת התאספו המון אנשים בביתו, והוא אמר בפניהם מאמר חסידות הפותח במילים 'ברוך הגומל לחייבים טובות'.

    כיום משמש במקום רב העיר השליח הרב ניסן רופו, שבתיאום עם מנהל מוסדות החינוך במוסקבה הרב יוסף יצחק ליפסקר, מנהל ה'חדר' הרב אברהם גבירץ ומחנך הכיתה הרב אברהם זקס, הוביל את התלמידים אל בית השוחט, בו גר הרבי בשעתו, וכן אל משרד הג.פ.או. ועוד נקודות ציון שונות ומרתקות, שהחדירו אצל התלמידים את ההבנה על גודל המסירות נפש של הרבי וחשיבות הזכות לשמש שלוחי קודש בבירת רוסיה.

    במהלך שני ימי המסע, נערכו התפילות וסדרי הלימודים בבית הכנסת העתיק שבמרכז העיר, והשליח הרב רופו אף זיכה את התלמידים ליטול חלק בפעילות עם יהודי המקום, בהנחת תפילין, קביעת מזוזה, לימודים ועוד.

    המסע החסידי הכין את המסע הקרוב של התלמידים, אל שנות הלימודים הבאות שלהן, בישיבה הקטנה ובישיבה הגדולה במוסקבה – מפארי ישיבות "תומכי תמימים" בעולם, שנים שבהן הם בונים את חייהם הרוחניים והגשמיים כאחד, וסוללים את דרכם להיות עבדים נאמנים לה' ולתורתו.

    צילום: מבשר טוב מוסקבה



    0 תגובות