אור החיים: 'צדיקים מסתלקים לצד חסרון הדור'

    הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים: 'צדיקים מסתלקים לצד חסרון הדור'

    ולכן צריך מיד סמוך לפטירתם להוסיף בתורה וצדקה

    הרב ברק בן ניסן
    12:10
    19.03.24
    מוטי הלפרין No Comments on 'חוק הרבנים' נגנז: ההתנגדות בקואליציה והמשמעות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מבאר רבינו האור החיים הקדוש, שיש לפרש בדרך רמז, 'כי תשא את ראש בני ישראל' אם תראה שנפטר ראש בני ישראל בלא עת, וכל רואה יתמה על שנפטר איש צדיק קודם זמנו, (כלומר, כשהוא צעיר) הטעם הוא 'לפקודיהם' לצד חסרון ישראל הוא ('פקדון' בשפה המקראית הוא גם לשון חסרון, וכמו שהפסוק אומר לא 'נפקד' ממנו איש, כלומר שלא נחסר מהם אדם) שנתחייבו כליה רחמנא ליצלן.

    ואומר הקדוש ברוך הוא, 'נוטל אני את ראשם בעדם וזה מכפר על בני ישראל'. וכיון שהדור גרם לפטירתו של הצדיק טרם זמנו, לזה 'ונתנו איש כופר נפשו' שכל אחד צריך להרגיש שהוא חייב מיתה לשמים, ועל ידי זה, יתעורר לתקן נפשו ולא יאחרו נתינת הכופר אלא תיכף ומיד יתקנו הדבר, ואם לא יעשו כדבר הזה חס ושלום 'יפקוד אותם' עוד הפעם בחינת הרעה, 'וכמו שראינו בעינינו בדורות הללו'.

    ועיקר התיקון צריך להיות באמצעות לימוד והתעסקות בתורה שהיא מגינה ומכפרת עוון ומרבה זכויות. וכמו שאמרו חכמינו זכרונם לברכה 'ותלמוד תורה כנגד כולם'. וזה הפירוש 'זה' יתנו כל העובר על הפקודים'. תיבת 'זה' רומז לתורה כמו שכתוב 'לא ימוש ספר התורה הזה מפיך'.

    וה' יתברך מראה באצבעו 'זה יתנו' מספר התורה המונח לפניו יתברך. ומי שאינו בן תורה, יתן כופר נפשו על ידי החזקת תורה בשותפות יששכר וזבולון, וזהו 'מחצית השקל' שיתנו חצי כספם לעמלי תורה, וישווה להם כאילו עסקו בתורה… (עיין שם שרבינו הקדוש ממשיך וכותב דברים חוצבי להבות אש)

    [אור החיים כי תשא פרק ל פסוק יב]



    0 תגובות