מחר ההצבעה על התקציב: "דיון כזה עלוב כמו בתקציב הנוכחי אני לא זוכר"

    שלמה בן יוסף No Comments on מחר ההצבעה על התקציב: "דיון כזה עלוב כמו בתקציב הנוכחי אני לא זוכר"
    21:26
    01.06.24
    פנחס בן זיו No Comments on התגובה הישראלית למתווה ביידן: שלוש גרסאות סותרות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מליאת הכנסת סיימה את שלב הדיונים על תקציב המדינה.

    לאורך כל היום נימקו חברי הכנסת של האופוזיציה את ההסתייגויות הרבות שהגישו על התקציב.

    בפתח הדיון אמר ח"כ רועי פולקמן מכולנו: התקציב מביא איתו בשורה של ממש. יושבות כאן מפלדות שבזמן הבחירות הבטיחו לציבור הבוחרים שלהם את הדברים שאנו עומדים לקיים עם העברת התקציב, אך בכל זאת לצערי מצביעים נגד התקציב ונגד קיום ההבטחות שהם עצמם הבטיחו. גם חברי האופוזיציה יודעים שנגענו בנושאים ששנים פחדו לגעת בהם. יש עוד הרבה מה לעשות ורק התחלנו, אבל אני יכול לומר ביושר, מה שמשה כחלון וכולנו הבטיחה בבחירות מתקיים בתקציב הזה שמונח כאן לאישור.

    ח"כ שלי יחימוביץ':  שוב תקציב הביטחון עבר בחפיפניקות, בקריצה אחת גדולה ובצורה לא תקינה. יש פער של 4 מיליארד ש"ח בין התקציב שאושר לבין התקציב האמיתי, שמועברים מתחת לשולחן.  כמה רעש היה על תרבות יהודית אבל זה בסך הכל 6 מיליון ש"ח, פרס שר הדתות זה 8 מיליון, אלה נכנסים יותר מ-500 פעם ב4 מיליארד האלה. התקציב הזה הוא תקציב פיקטיבי ומדומה שהאישור שלו הוא שערורייתי.

    ח"כ מנואל טרכטנברג: "מה יש בתקציב? אז קודם כל, יש הסכמים קואליציוניים נדיבים ביותר, שהם סקטוריאליים ברובם – ארבעה וחצי מיליארד שקל. רבותיי, התופעה הזאת של הסכמים קואליציוניים סקטוריאליים זאת תופעה שדי ייחודית למדינת ישראל, והיא תופעה בזויה שפוגעת לא רק בזמינות של תקציב למטרות חברתיות ראויות, אלא גם פוגעת באמון הציבור, בתהליך התקצוב ובמערכת הפוליטית כולה.

    מה עוד יש בתקציב? יש קיצוץ רוחבי שעכשיו עלה ליותר מ-5%. אני לא זוכר, ואני מעורב בתקציב המדינה כבר עשור – לא זוכר קיצוץ רוחבי כל כך עמוק שלא בתקופה של משבר כללי כמו ב-2001, 2002. וכל זאת למה? כדי לממן את אותם הסכמים קואליציוניים. רבותיי, קיצוץ רוחבי זה בריחה מהכרעות, בריחה מקביעת סדרי עדיפויות.

    ח"כ יעל גרמן: יש כסף, וזה הדבר שכל כך מצער אותי. כנראה שיש כסף גם מעודפי גבייה וגם מרזרבות לא מנוצלות וגם מכך שב-2015 התקציב המקורי הוא גם התקציב המאושר. ואז השאלה שלי: אם יש כסף, למה לא נותנים אותו לרווחה, לקשישים, לפריפריה, לבריאות? מערכת הבריאות שלנו מתוקצבת בחסר כבר שנים. מערכת הבריאות שלנו מתוקצבת פחות מכל מערכת בריאות אחרת ב-OECD. כשאנחנו מסתכלים בכל יחס, לא משנה מה, היא בתת תקצוב. ואני חושבת שמה שצריך היה לעשות, זה לקחת את הכספים, לפחות להוסיף ב-2015 בין שניים לשלושה מיליארד שקל, ועוד שניים-שלושה שקל ב-2016, ולחסל או לצמצם את הגירעונות האדירים בקופת-חולים

    ח"כ דב חנין: הנה שתי קבוצות שנשארו מאחור: הפריפריה נשארה מאחור, הציבור הערבי נשאר מאחור. בפריפריה הפגינו על כך שתהיינה הטבות מס על בסיס של קריטריונים אחידים ושוויוניים כפי שהוסכם אפילו כאן בכנסת בוועדת הכספים, מהלך שמי שבלם אותו הוא ראש הממשלה. והוא בלם אותו פעם אחת כדי לקדם העדפה פסולה ליקיריו  ההתנחלויות, ופעם שנייה, כדי לקדם אינטרסים פוליטיים של מפלגתו הליכוד.

    ח"כ אביגדור ליברמן: דיון כזה עלוב כמו בתקציב הנוכחי אני לא זוכר, והוא כנראה תואם את הקואליציה העלובה והממשלה העלובה. יש מסורת של שנים ששר האוצר בדיוני התקציב לא עוזב את המליאה, מקשיב, רושם, אבל פה בכלל לא ראיתי אותו. שאלתי בכיר בבנק ישראל מה דעתם של הבכירים בבנק על התקציב הוא ענה לי במילה אחת: קטסטרופה. מגישים תקציב שכולם יודעים שאין שום סיכוי לעמוד בו, זה ישראבלוף. הקציבו מיליונים לכל מיני שטויות אבל לא מצאו 17 מיליון לקורס נתיב שמגייר חיילים בצבא מהיחידות הכי קרביות והוכיחו נאמנות מוחלטת למדינת ישראל. זה מקומם.

     סגן שר האוצר יצחק כהן אמר בסוף הדיון: זה אולי התקציב ה15 שלי ויש בו משהו מיוחד מההיבט כלכלי והחברתי שלו ומכמות הרפורמות שיש בו. בעבודת חקיקה מפוארת הצליחו להביא תקציב יוצא מן הכלל. כדי לשמור על שקיפות מקסימלית לפני ההצבעות אני מבקש למסור שמעבר להסכמים הקואליציוניים שנחתמו, אין הסכמים נוספים בכתב על התקציב.



    0 תגובות