העוזר לגננת פוטר: "הוא שמן מדי ולא יכול לשרוך להם נעליים"

    דוקטורס אונלי No Comments on העוזר לגננת פוטר: "הוא שמן מדי ולא יכול לשרוך להם נעליים"
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בית הדין האירופי לצדק (ECJ) קבע בפסיקה תקדימית בשבוע שעבר, כי השמנת-יתר חמורה מהווה סוג של נכות. לפסיקה עשויות להיות השלכות רחבות, גם מבחינה רפואית וגם בכל הנוגע להעסקה ולפיטורים של עובדים הסובלים ממצב זה (Obesity).

    פסק הדין של ה-ECJ ניתן במסגרת תביעה שהגיש גבר דני, קרסטן קלטופט, ששימש עוזר גננת ומטפל בפעוטות בגן ילדים. הוא פוטר מעבודתו ב-2010 בידי הרשות המקומית שהעסיקה אותו, בעיר הדנית הקטנה בילונד, בטענה שעקב משקל גופו – מעל 160 ק"ג – התקשה או לא היה מסוגל להתכופף כדי לשרוך את נעלי הילדים בגן שבו עבד, ונזקק לשם כך לעזרת עובדים אחרים. קלטופט טען להגנתו, כי "ביצע היטב את עבודתו ואף היה מסוגל, חרף משקל גופו הניכר, לשבת על הרצפה ולשחק עם הפעוטות". התביעה זכתה לסיקור רחב בכלי התקשורת בעולם.

    בית המשפט, השוכן בלוקסמבורג ומהווה בית דין עליון לאיחוד האירופי, דחה את טיעוניה של הרשות הדנית וקבע כי השמנת-היתר אמורה להיות נכללת ברשימת הנכויות על-פי התקנות המחייבות ובהתאם לחוק מתן תנאים שווים לעובדים לשם ביצוע עבודתם (Employment Equality Directive).

    מתקדימים קודמים ניתן להעריך, כי הפסיקה הנוכחית תהפוך בקרוב למחייבת בכל מדינות האיחוד האירופי. בשלב זה, עם זאת, בתי המשפט בבריטניה, למשל, עדיין לא הכירו בהשמנת-יתר כנכות על פי חוק או כסוג של מוגבלות גופנית.

    החוק באיחוד האירופי איננו אוסר באופן ספציפי וממוקד אפליה עקב השמנת יתר ועודף משקל – אבל עתה נקבע כי השמנת-יתר חמורה שבה מדד ה-BMI הוא למעלה מ-40 – "יכולה להיחשב, חוקית, כנכות ומוגבלות". פרקליטו של הגבר הדני מסר בדיון, כי מרשו לא הצליח בכל חייו הבוגרים לרדת מ-160 ק"ג וה-BMI שלו נע תמיד סביב 54.

    פירוש פסק הדין החדש עשוי להיות, שחברות ומעסיקים יידרשו להתנהג כלפי עובדים עם השמנת-יתר כנכים ולספק להם כסאות רחבים וגדולים יותר כאשר עבודתם נעשית בישיבה, להקצות להם מקומות חניה מיוחדים בחניוני התאגיד המעסיק, במידת הצורך גם מרחב גדול יותר לכלי הרכב שלהם, לקבוע אותם קרוב יותר לשער הכניסה למקום העבודה, להעמיד לרשותם שולחנות עבודה גדולים יותר, להטיל עליהם מטלות שמפחיתות את הצורך ללכת מרחקים גדולים ולא מן הנמנע שגם להבטיח שארוחות בריאות יוצעו להם במקום העבודה. כל זאת, לצד תנאים נוספים שמטרתם להבטיח כי עובדים אלו יוכלו לבצע את עבודתם באופן מיטבי ובשוויון מלא עם העובדים האחרים.

    עוד נקבע בפסק הדין, כי הסיבה להשמנת-היתר איננה רלבנטית – גם כאשר היא נגרמת עקב אכילת יתר וצריכת גלוטן ניכרת. בית המשפט קבע כי השמנת-יתר היא בעיה בעלת השלכות רפואיות, פיזיות ומנטליות ארוכות טווח, לעתים לא פתירה, שבעטיה ניצב האדם הסובל ממנה מול מכשולים רבים ושונים בחייו המקצועיים כעובד.

    התקשורת האירופית דיווחה כי ה-ECJ אמור לפרסם בקרוב פסק דין מפורט יותר מזה שניתן בשלב הזה. עדיין לא ברור כיצד יתייחס לכך בית המשפט הדני, אם וכאשר הנושא יגיע אליו לדיון ויהיה עליו להחליט אם השמנת-היתר של קרסטן קלטופט "נכללת בהגדרת המונח נכות". ההנחה היא, שרשויות המשפט יכבדו את פסק הדין הנוכחי.

    בכמה פסקי דין שניתנו באחרונה בארה"ב התקבלו תביעות שהגישו עובדים שפוטרו בידי מעסיקיהם עקב השמנת-יתר, בטענה שהם סבלו מאפליה עקב משקלם העודף. במקרה אחד, בטקסס, פסק בית משפט פיצויים בסך 55 אלף דולר לעובד שמשקל גופו הגיע ל-305 ק"ג ופוטר בשל כך.



    0 תגובות