לשובע ולא לרזון: השמנת יתר? יש למומחים פתרונות

    ארי טננבוים No Comments on לשובע ולא לרזון: השמנת יתר? יש למומחים פתרונות

    סובלים מהשמנת יתר? ל'הרצליה מדיקל סנטר' יש את המענה המושלם עבורכם | מרכז רב תחומי לטיפול במחלות ההשמנה הכולל: אבחון מקיף של רופא מומחה, ייעוץ רפואי וטיפול תרופתי, ניתוחים בריאטריים, כירורגיה פלסטית לאחר ניתוח וליווי מקצועי תומך לאחר הניתוח | כל הפרטים

    צילום: יח"צ
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הסיבות להשמנה הינן רבות ומגוונות וכוללות בין היתר: גנטיקה, קצב חילוף חומרים, הרגלי אכילה אישיים, תרבות, סיבות נפשיות והתנהגותיות, חוסר בפעילות גופנית מספקת ועוד. מעבר להיבט האסטטי, השמנה עלולה לגרום למחלות קשות ומסכנות חיים, כגון: סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה, שומנים בדם, מחלות מפרקים, כבד שומני, פגיעות בעמוד השדרה, בעיות פוריות ואף סוגי סרטן שונים.

    הסובלים מהשמנת יתר נתקלים בקושי בביצוע פעילויות יומיומיות הכוללות: מאמץ פיזי, חלקם מדווחים על קושי אפילו בפעולות כמו: נהיגה, הליכה קצרה ו/או הרמת משאות קלים. זו הסיבה שמטופלים רבים מגדירים את הירידה במשקל כ"לידה מחדש", שכן נוסף על השיפור הבריאותי המשמעותי, פעילויות שגרתיות שהיוו מעמסה וטרחה, הפכו עבורם לאפשריות ואף פשוטות וקלות לביצוע.

    מחלת ההשמנה משפיעה על הסובלים ממנה בכל תחומי החיים. יש לה כאמור היבטים פיזיים ובריאותיים אך גם השפעה רבה על היבטים רגשיים-נפשיים, חברתיים ומקצועיים. כגון מרכישת בגדים בחנויות הממותגות כ"מיוחדות", אכילה בפומבי הכוללת מחשבה על מבטי הסביבה, ראיונות עבודה תוך חשש מאפליה, הימנעות מפעילויות ספורטיביות, תפיסה חברתית שלילית, ביטחון עצמי ירוד ועוד.

    במצבים של מחלת ההשמנה, ירידה במשקל הינה תהליך מתמשך וארוך טווח, כשהניתוח הבריאטרי הוא רק הצעד הראשון. על מנת לשמר את המשקל הנמוך לאורך זמן, נדרש כל מטופל להיפרד מהרגלים, לאמץ אורח חיים חדש ולהשלים את המהלך הניתוחי במהלך תומך מתמשך, במגוון תחומים: תזונתי, תרופתי, רגשי ופיזיולוגי.

    אבחון הנזקים הבריאותיים המתרחשים בגוף בעקבות מחלת ההשמנה, חיוניים להתאמת התכנית הטיפולית האישית לכל מטופל ומטופלת. לכן, שלב האבחון ע"י רופא בריאטרי מומחה הינו השלב הראשון בתהליך והוא מאפשר ראייה כוללת של מצב המטופל ובחירת התכנית הטיפולית האפקטיבית ביותר למצבו הרפואי.

    הניתוחים הבריאטרים הם שם כולל למגוון פתרונות כירורגים בניהם ניתוח שרוול , מעקף קיבה, מיני מעקף, שרוול אנדוסקופי ועוד. ניתוחים אלה הוכחו במספר רב של מחקרים כמצילי ומאריכי חיים וכמשפרי איכות חיים. התפיסה היום היא שההכנה להליך הכירורגי, כמו גם התמיכה והייעוץ הצמוד לאחר הניתוח, מסייעים להחלמה המהירה ומגבירים את הסיכויים לרדת במשקל ולשמור על המשקל הנמוך לאורך זמן.

    השלכותיו של הניתוח הבריאטרי על הגוף, הנפש ותחומי חיים רבים, מחייבות אישור לביצועו מגורמים מוסמכים. לכן, כל מועמד לניתוח נדרש לקבל אישור של וועדה בריאטרית הכוללת רופא/ה, דיאטנית קלינית ועובדת סוציאלית / פסיכולוגית. אלה מהווים את הגורם המאשר לצאת לדרך עם התהליך, לאחר שבחנו את מכלול הפרמטרים: רפואיים, רגשיים, התנהגותיים וכן הלאה, ווידאו כי המטופל עומד בקריטריונים שהוגדרו ע"י משרד הבריאות.

    לאחר הניתוח, יש להתמקד ביצירת הרגלים חדשים ואימוץ אורח חיים בריא כדרך חיים. כאן מתחיל השלב החשוב והמאתגר בדרך אל השינוי המיוחל – התמודדות עם תחזוקה ושמירה של משקל תקין ובריא לאורך זמן.

    שינוי תזונתי – לאחר הניתוח תתמודדו עם הצורך לשנות את הרגלי האכילה שלכם, כלומר לבנות תפריט מאוזן ומותאם למצבכם, ולפתח הרגלי אכילה נכונים מאוזנים ובריאים. כדאי לעשות את ליווי התהליך ומעקב שוטף על-ידי דיאטנית קלינית.

    יעוץ תרופתי – לאחר ניתוח בריאטרי נדרשת התאמה של מינון, הרכב וסוג הטיפול התרופתי, למצב החדש של מערכת העיכול לאחר הניתוח.

    ליווי רגשי – בנושאים כמו: בניית הביטחון העצמי ושינוי בדימוי הגוף, טיפול בבעיות רגשיות המהוות חסם לשמירה על המשקל לאורך זמן, טיפול בהיבט הרגשי של הפרעות האכילה שהובילו להשמנה, מיומנויות חדשות להתמודדות עם מצבי לחץ כתחליף לאוכל ועוד.



    0 תגובות