קבלנים תוקפים: הצעת לפיד – הזויה

    יוסי אשר 1 Comment on קבלנים תוקפים: הצעת לפיד – הזויה
    11:35
    31.05.24
    אתר קול חי 1 Comment on הרב השיב בנחרצות כנגד ארגון 'כושרות': "לא לסמוך עליהם בכלום"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "לתוכניות שמציע שר האוצר יאיר לפיד והממשלה לפתרון בעיית הדיור בישראל – 0% מע"מ, מחיר מטרה לקבלנים והגבלת השכירויות, יש יתרונות מסויימים, אך הן מפספסות את הבעיה המיידית הגדולה ביותר שקיימת כיום בשוק והיא שזוגות צעירים לא מצליחים להגיע להון עצמי מספק כדי לרכוש דירה. מדובר בהחמצה של המטרה לאפשר לזוגות צעירים להגיע לדירה". כך אומר צביקה ליבנה, מנכ"ל חברת ייעוץ המשכנתאות ליבנה בן כנען, ולשעבר מנכ"ל בנק אדנים למשכנתאות.

    לדברי ליבנה, לתוכניות המוצעות יש יתרונות רבים בטווח הארוך, וגם חסרונות, אבל המשותף להן הוא שהן לא מטפלות בטווח המיידי בבעיה החשובה של ההון העצמי הדרוש לרכישת דירה.
    "מרבית הזוגות הצעירים צריכים עדיין להיעזר בהורים כדי לגייס את ההון העצמי לדירה", אומר ליבנה, "וההורים נאלצים לשעבד את העתיד שלהם, ולסכן את האפשרות לחיות ברווחה לעת זקנה. למי שיש 2-3 ילדים, המשמעות היא עזרה של במאות אלפי שקלים לרכישת דירות, מה שאומר שההורים יצטרכו לשעבד את הדירה שלהם, או לשבור תכניות חסכון אותן שמרו לעת זיקנה".

    בנוסף, אומר צביקה ליבנה: "עלולה להיווצר אוכלוסיה חדשה של 'משקיעים בעל כורחם'.
    זו אוכלוסיה של חסרי דירה שגרו עד כה בשכירות, ולאור זה שהם זכאים להטבה החליטו לקנות דירה ולממש את ההטבה. הם לא בהכרח יגורו בדירה אותה הם קונים, אלא ישכירו אותה וימשיכו לגור במקום בו הם גרים כעת.
    התשואה הגבוהה שיכולה לנבוע מכך תגרום לזוגות לקנות דירה ולהפוך למשקיעים, מה שלא תכננו לעשות קודם, דבר שיגרום לעודף ביקושים ויפעל להעלאת המחירים".

    ד"ר אלדד פרי מבעלי קבוצת פרי אמר, "על המדינה לדאוג שהתוכניות הנוכחיות יובילו באמת לפתרון בעיית הדיור, ולא יהוו רק הזדמנות השקעה טובה למי שביכולתם לממן הון עצמי ראשוני לרכישת דירה לצורך הוצאתה לשוק השכירויות. טיפול משמעותי בסוגיית ההון העצמי החסר לרכישת דירות עשוי להוות פתרון משלים מיידי להצעות הנדונות כיום, בין אם באמצעות ערבויות מדינה או על ידי הפחתת הדרישה ל-25% הון עצמי"

    דדי ריזל, מנכ"ל קבוצת שכטר, אמר כי "במקום ליצור עיוותים נוספים מדינה צריכה להציע תכנית כוללת שתקיף את כל רוכשי הדירות על גווניהם מזוגות צעירים דרך משפרי דיור ועד משקיעים, ערבים, יהודים, חרדים, חילונים כולל שוק הדירות החדשות ויד שניה. הטבה שמתייחסת רק לפלח אחד כמו למשל זוגות צעירים, לא מטפלת בשורש הבעיה של שוק הנדל"ן ולא תעזור לכ- 77 אחוז משוק רוכשי הדירות. מה שלא יחליט קבינט הדיור, הוא חייב להחליט מהר ולדאוג שפרק הזמן להעברת ההחלטה עד למימושה המעשי יהיה הקצר ביותר. לצד קבלת ההחלטות יש לפזר את הערפל והבילבול בקרב ציבור רוכשי הדירות. לכן לאחר קבלת כל החלטה שהיא יש להכריז באופן ברור וסופי שזוהי התוכנית ואין בילתה. אחרת הציבור יהיה מבולבל. לא יאמין לקובעי המדיניות וימשיך לשבת על הגדר".

    רוני בריק יו"ר ארגון קבלני השרון, טען היום כי במידה ואישור התוכנית של לפיד למע"מ 0 יימשך מספר חודשים ובכל אותו תקופה תהייה עצירה באתרי הבניה גם הקבלנים יקפיאו תוכניות, לא יצאו בפרויקטים חדשים ולא יגשו למכרזים חדשים מחשש שלא יוכלו לעמוד בהוצאות המימון התכנון והשיווק בזמן שהביקושים נעצרו. "אני תומך במע"מ 0 לזוגות צעירים", הוא אומר, "זה מהלך חשוב אך הממשלה צריכה ליצור מנגנון שלא יגרום עכשיו לעצירה מוחלטת של הביקושים שתגרור עצירה גם בהתחלות הבניה כי כבר ראינו בעבר שהירידה בהתחלות הבניה תגרור עלייה חדה במחירים מיד שהביקושים לדירות יתחדשו".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      אסור להסתכל בפני רשע והכל אצל לפיד לפידבלוף