בממשלה דחו, חלקים באופוזיציה קיבלו: התגובות למתווה הנשיא

    איתי גדסי No Comments on בממשלה דחו, חלקים באופוזיציה קיבלו: התגובות למתווה הנשיא

    התגובות למתווה הנשיא הרצוג | רה"מ נתניהו: "סעיפים מרכזיים מנציחים את המצב הקיים". לפיד: "נמשיך להיאבק"

    צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'
    23:39
    09.05.24
    קובי פינקלר No Comments on דובר צה"ל: תבוטל הילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    תגובות רבות במערכת הפוליטית ובקרב ארגוני החברה האזרחית וגופים נוספים, למתווה הפשרה שהציג נשיא המדינה יצחק הרצוג, בנאומו הערב (רביעי).

    רה"מ נתניהו לפני עלותו למטוס לברלין, מגיב ודוחה את מתווה הנשיא: "סעיפים מרכזיים מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש".

    שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "יש לי כבוד גדול לנשיא המדינה, אבל מתווה לשינוי תוצאות הבחירות, שמנציח את שלטון המשפטנים הלא דמוקרטי ומקבל את כל הנחות מתנגדי הרפורמה, לא יכול להיות בסיס לפשרה גם אם מישהו מכנה אותו בשם המכובס "מתווה העם". העם אמר את דברו בבחירות האחרונות וזו חייבת להיות נקודת המוצא של כל דיון", דברי סמוטריץ'.

    מזכיר הממשלה, יוסי פוקס הגיב להצגת המתווה והבהיר: "למען הסר ספק, מתווה הנשיא הוא מתווה חד צדדי של הנשיא ולא מתווה שהוסכם בדרך כלשהי על ידי גורם כלשהו בקואליציה".

    מהמחנה הממלכתי נמסר בתגובה למתווה הנשיא: ״אנו מברכים את נשיא המדינה על המאמץ העילאי שהקדיש למען אחדות עם ישראל, ומניעת המשבר החוקתי, ומלחמת אחים שעלולה לפרוץ ביננו. סיעת המחנה הממלכתי מקבלת את מתווה הנשיא כמקשה אחת, כבסיס לחקיקה במקום מתווה החקיקה המסוכן הקיים. אני קורא לנתניהו ולכלל הגורמים במערכת הפוליטית לנהוג באחריות, בשעה גורלית זו, לאמץ את המתווה, ולהתחיל בקידומו באופן מיידי".

    ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד: "מברך את נשיא המדינה על מתווה העם. מדינת ישראל נקרעת לגזרים ועלינו לעשות כל מאמץ כדי למנוע התפוררות כלכלית, בטחונית וחברתית שפוגעת אנושות בחוסן הלאומי. עלינו לגשת למתווה הנשיא מתוך כבוד למעמד, לרצינות שבה נכתב ולערכים העומדים בבסיסו.

    "תגובת הקואליציה למתווה היא ביזוי של מוסד הנשיאות, זלזול גמור בגודל השעה, ומחיקת הרעיון שאנחנו עם אחד. כל עוד ממשיכה הקואליציה בדהירת החקיקה הקיצונית והדורסנית, הסכנה לדמוקרטיה הישראלית לא חלפה ונמשיך להיאבק על ישראל יהודית, דמוקרטית, ליברלית וחזקה".

    שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי כתב כי: "מתווה הנשיא גרוע מהמצב היום. לא נוכל לקבלו. הנשיא משאיר את הכח המלא ואת סופיות ההחלטות בעניינים ציבוריים וערכיים בידי השופטים הלא נבחרים של בג"צ. שלטון בג"צ על מלא והפעם ברשות ובסמכות. שוד הדמוקרטיה לאור יום.

    "מתווה הנשיא מעמיד את בג"צ מעל החוק – ללא פסקת התגברות, קובע הסדר בלתי אפשרי ולא הגון בוועדה לבחירת שופטים, משאיר על כנו את מנגנון הסניוריטי לבחירת נשיא העליון, קובע רף פרדוקסלי ומופרך לחקיקת ושינוי חוקי יסוד שמצד אחד מאפשר לבג"צ לפסול חוקים על סמך חוקי היסוד הקיימים ומצד שני מסכל בפועל כל הכרעה של העם, וקובע ביטול חוקים על ידי בג"צ בהינף יד של 7 מתוך 11 שופטים.

    "לא נוכל להסכים לדבר כזה. מדובר בביטול רצון העם, בחקיקה מודעת של שלטון בג"צ והאליטות וברמיסת הדמוקרטיה ברגל גסה. תודה לנשיא, אך לא, תודה. מצער לראות שנכנע כניעה מבישה למחוללי האנרכיה.

    "מנהיגי השמאל לא רוצים לדבר, הם רוצים לשרוף את הכל. מתברר שכל מחווה של רצון טוב מצידנו, נתפסת בעיניהם כחולשה או כרמז להתקפלות, ורק מעצימה את תקוות השווא שלהם לאנרכיה.

    "אף אחד מאיתנו לא חפץ במלחמות פנימיות. זה מובן ואנושי. רוצים שקט! אבל העם גם עייף מביטול הבטחות, מרמייה ומהונאה. מספיק עם מתווים. "ברוב דברים לא יחדל פשע". חייבים להעביר את הרפורמה ככתבה וכלשונה. אם הידברות, רק בחדר ועדת החוקה.

    "זה לא מתווה הנשיא. זה גם לא מתווה העם. נשמע יותר כמו מתווה אהרון ברק. נוע תנוע הרפורמה בעז"ה – לתפארת מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית".

    יו״ר המחנה הממלכתי ח״כ בני גנץ: ״שוחחתי עם נשיא המדינה יצחק הרצוג והודיתי לו על מאמציו הכבירים לשמירה על אחדות העם והדמוקרטיה הישראלית. אמרתי לנשיא כי פעולותיו הן בעלות משמעות היסטורית ועל כל הצדדים להירתם ולמנוע את סכנת מלחמת האחים בחברה הישראלית".

    סער: ‏דחיית מתווה הנשיא הערב על ידי נתניהו מעידה על כשל מנהיגותי וקוצר ראות הסטורי. מתווה הנשיא בכללותו הוא רחב, מאוזן והגון ביסודו. האחריות המלאה תוטל על מי שיחמיץ את ההזדמנות למנוע קרע חריף בעם ישראל בשעה גורלית זו.

    יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן: "אני מברך את הנשיא על המאמץ הכביר שהוא השקיע על מנת למנוע את המשך הקרע בעם ישראל. מתווה הנשיא מהווה בסיס אמיתי לשיח כנה בין כל הצדדים.

    "אני סבור שהתוצאה הסופית של מתווה הנשיא והדיונים שיתקיימו בכנסת, חייבת להיות חוקה ובית משפט לחוקה. כמו כן, אני בטוח שבכדי להתגבר על הוויכוח שקורע את החברה הישראלית, חובה עלינו להסדיר במסגרת הליך החקיקה את נושא הגיוס והשיוויון בנטל באופן גורף. ברגע שהקואליציה תעצור את הדהירה לחקיקה הנוכחית, אנו נצטרף למו״מ מהיר על בסיס המתווה שהוצג".

    המכון הישראלי לדמוקרטיה הודיע כי הוא מברך את הנשיא הרצוג, ש"הקדיש מאמצים בלתי נלאים, הקשיב למגוון של קבוצות בחברה הישראלית, גילה מנהיגות ברגע של משבר עמוק והוביל ליצירת מסמך מעמיק ורציני שנותן תקווה לרבים שניתן לגשר על הפערים בחברה.

    "בהנחה שהצעת הנשיא תעבור כמקשה אחת, למרות שיש בו סעיפים בעייתים אנו נתמוך בו כי הוא שומר על הדמוקרטיה ומחזק מרכיבים מרכזיים בה. אנו קוראים לגורמים המרכזיים בציבוריות הישראלית לאמץ את המתווה ולעצור את הקרע שמאיים להרוס את החברה הישראלית.

    "הנשיא מנסה להפוך את רגע המשבר הגדול שאנו נמצאים בו לרגע חוקתי מכונן הכולל עיגון של זכויות יסוד ברוב גדול ומוצק, עיגון של כללי המשחק החוקתיים בהסכמה רחבה ושמירה של הביקורת השיפוטית על חקיקה.

    "עם זאת, יש במתווה גם מרכיבים שמהם המכון מסתייג. לדוגמא, ביחס להרכב הועדה לבחירת שופטים: המעבר ממצב בו נדרש רוב של 7 מתוך 9 חברי ועדה למנות שופט לבית המשפט העליון למצב שבו נדרש רוב של 7 מתוך 11 חברים, כפי שהציע הנשיא, כאשר חלקם היחסי של הפוליטיקאים ואלו המתמנים על-ידם גדל, מחליש את משקלם של השופטים בהבטחת אמות מידה מקצועיות גבוהות למינויים שיפוטיים. בנוסף, המכון מסתייג מצמצום תחולת עילת הסבירות ומהגדלת הרוב הנדרש לפסילת חוקים על ידי בית המשפט".

    שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף: "‏אני מכיר את נשיא המדינה. הוא רחוק מלהיות טיפש. כשהוא מציג מתווה שמשמר את המצב הקיים ואולי אף מרע אותו, הוא לא חשב לרגע שזה מתווה פשרה ריאלי, בטח לא ״מתווה העם״. אז מה הוא רצה להשיג? משאיר לכם.."

    מובילי המחאה נגד הממשלה, מסרו: "מעריכים את הנשיא הרצוג על מאמציו הכנים למנוע קרע בעם. במקום לגנוז ולעצור את חוקי הדיקטטורה, הממשלה ממשיכה גם היום, לדהור לעבר הפיכה משטרית ולחוקק את חוקי הדיקטטורה המסוכנים.

    "אם פניה של הממשלה היו להסכמות רחבות שיחזקו את הדמוקרטיה הישראלית, היה עליה להוביל כניסה להדברות ללא הגבלת זמן וללא אקדח החקיקה על השולחן. לצערנו, הם הוכיחו שוב שפניהם לדיקטטורה ולא לדאגה לשלמות העם".

    ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, הגיב: "אני קורא לממשלה ולאופוזיציה לאמץ את מתווה הנשיא, ולמנוע מלחמת אחים. זהו פתרון למשבר הנוראי שמסכן את מדינת ישראל. אין כאן מנצחים ומפסידים.

    ,גם עבורי כאיש מחנה הימין שמדבר על רפורמה משפטית שנים רבות המתווה הזה אינו התגשמות כל חלומותיי, אבל ברגע הזה אני מבין שמעל שמי ישראל מרחפת סכנה אמיתית של מלחמת אחים, והדבר החשוב ביותר הוא להגיע להסכמות רחבות. אומרים כן למתווה העם של הנשיא. ונשארים ביחד".



    0 תגובות