פרופ' דוד גילה: "בעיית המונופולים איננה גזירת גורל"

    שטח כלכלי No Comments on פרופ' דוד גילה: "בעיית המונופולים איננה גזירת גורל"

    פרופ' דוד גילה, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים בשיחה עם "קול חי": "לצד פיקוח יש את הכלי של פתיחת שווקים לתחרות, הממשלה בזמן האחרון עשתה צעדים די מרחיקי לכת בנושא הזה. אם זה מונופול שגובה מחיר מופרז – יש איסור בדיני ההגבלים העסקיים שניתן לאכוף אותו"

    צילום: מרים אלסטר/Flash90     
    21:58
    14.05.24
    נתי קאליש No Comments on עקב ביטול ההילולא: הצדיק מטבריה יקיים הדלקה מיוחדת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פרופ' דוד גילה, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים שוחח היום (שלישי) עם צבי טסלר ב"שטח כלכלי", והתייחס לבעיית המונופולים. "זו לא גזירת גורל. יש הרבה מה לעשות כדי להילחם בזה. קודם כל פיקוח. בשווקים רגישים מהסוג הזה כמו לחם, אני בעד פיקוח שינסה להתחקות אחר המחיר התחרותי. הייתה תקופה שהמחיר המפוקח היה כ"כ גבוה שהמאפיות עשו קרטל ואמרו בוא נגבה את המחיר המפוקח הגבוה. אבל אם המחיר המפוקח הוא נמוך זה מאוד עוזר להילחם ביוקר המחיה".

    לדבריו "אם יש עליה בתשומות זה יכול להצדיק עליה במחיר. הרבה פעמים קורה שהחברות מרוויחות יותר מידי מעל העלות ואז יש משמעות לפיקוח שמרסן אותן. אם בסוף הוחלט להעלות פחות כנראה שהחישוב של העליה בתשומות היה שגוי".

    עוד הוסיף גילה: "לצד פיקוח יש את הכלי של פתיחת שווקים לתחרות, הממשלה בזמן האחרון עשתה צעדים די מרחיקי לכת בנושא הזה – גם בחקלאות וגם הורדת חסמי יבוא וחסמי תקינה ואפילו של כשרות. עשו דברים טובים בכיוון אבל לפעמים בשוק התחרות לא עובדת כמו שצריך ואז צריך לטפל במחלה עצמה של המחיר המופרז. אז אם זה מונופול שגובה מחיר מופרז יש איסור בדיני ההגבלים העסקיים שניתן לאכוף אותו – רק שרשת התחרות בהנהלתה הנוכחית לא כ"כ האמינה באיסור הזה. בדיוק היום יצא פס"ד של ביהמ"ש העליון שכן פותח את הדלת לאכיפת האיסור הזה".



    0 תגובות