מרתק • הרב אמר: "מאושוויץ לא חוזרים, תכינו צוואות" והוא צדק

    עמית דניאל 1 Comment on מרתק • הרב אמר: "מאושוויץ לא חוזרים, תכינו צוואות" והוא צדק

    המסע העצמתי של קול חי לפולין: מנכ"ל הרדיו, אבי רוזן, בשיחה מרתקת עם דוד חכם ב"מהדורה המרכזית", מספר על הרגעים שנחרטו בזכרונו והתחושה הקשה במחנה ההשמדה, על הדמעות והבכי לצד הניגונים והשירים | וגם: מה גרם למסע הזה לצאת לפועל?

    "לקחו את הלב לניתוח" צילום: מנדי אור
    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשבוע שעבר יצאו בני משפחת קול חי למסע מרגש ועצמתי בפולין בעקבות השואה האיומה והקהילות היהודיות שהיו לאות ולתפארת. בתכנית "המהדורה המרכזית" בהגשת דוד חכם, שיתף מנכ"ל הרדיו, אבי רוזן, בתחושות שלאחר המסע וברגעים המרגשים, והיו לא מעט כאלה.

    "אחד מרגעי השיא היו בסיומן של ארבע שעות במחנה מיידאנק", מספר רוזן, "עברנו בתאי הגזים, בצריפים ותהליך שלם. לאחר תפילת קל מלא רחמים, פרקי תהילים וקדיש מרטיט שאמר העיתונאי יצחק נחשוני, כולם דמעו ולא סתם דמעו, אלו היו דמעות שפרצו ממעמקי הלב ואז פרצה השירה". הוא מספר על המסע ככזה שהיה ייחודי בהובלת הרב מרדכי נויגרשל, "הרב נויגרשל מעביר אותך את המסע כמו תהליך אחד שלם. לוקח את הלב של כל אחד ומנתח אותו".

    "אפשר לנסות לתאר את מה שחווינו שם", הוא אומר, "אבל מי שלא היה שם ולא חווה, לא יצליח להבין".

    אבי מימרן פולין

    "קשה לתאר במילים". אבי מימרן ברגע של התבודדות במסע | צילום: מנדי אור

    במהלך השיחה, מספר רוזן על מה שהביא אותו להוציא את בני משפחת קול חי למסע כזה. "לפני כשנתיים זכיתי להשתתף במסע כזה שהוציא הרב יוסי וליס, מנכ"ל תנועת התשובה ערכים. הוא בעצמו בן לניצולי שואה וככזה, לקח על עצמו אחריות להנחלת השואה בתוככי המגזר החרדי. המסע היה עם הרב מרדכי נויגרשל שידוע כמרצה באמונה ובהשקפה גם כאן בקול חי, מה שלא ידעתי אז, שהוא עוסק שנים רבות גם בהדרכת השואה".

    על התחושה שלו לאחר המסע הראשון שעבר בפולין, מספר רוזן "חזרתי עם עוצמות אדירה. חשבתי שנכון יהיה שמי שעוסקים בשליחות בשידורי קול חי, יחוו את זה, לא על ידי סיפורים ותיאורים, אלא בעצמם".

    המסע, אליו יצאו בני משפחת קול חי, עבר במחנות השמדה ובמבני קהילות יהודיות בפולין. אחד המחנות אליהם הגיעו החברים במסע היה, איך לא, אושוויץ. "לפני שנכנסנו למחנה ההשמדה אושוויץ, אמר הרב נויגרשל 'מאושוויץ לא חוזרים, תכינו צוואות. אתם תחזרו אנשים אחרים' אמר ואכן כך היה".

    "עוצמים את העיניים, מדמיינים את הזעקות שהיו שם, שומעים את תקיעת השופר ומתחילים לבכות עם שירים שפורצים מהלב". על משתתפי המסע אומר רוזן, "האנשים הכי קשוחים, ששואלים במיקרופון את השאלות הכי קשות, אלו שלא מוותרים אף פעם למרואיינים שלהם וכל הצוות הנפלא שלנו, נמצאים שם, בלב היער, בלי שום תפקיד ומעמד. כולם כאיש אחד בלב אחד שרים ופורצים בבכי. ריגש אותי לראות את האנשים מחוברים כולם. אנחנו זוכים למקום שבין אדם לחברו נמצא בראש סדר העדיפויות ושם זה התבטא בעצמה חזקה יותר".

    צילום: מנדי אור

    רוזן מספר כי בכוונת הצוות בקול חי, לערוך את המסע לכדי תכנית שתנסה לתאר את המסע ולשחזר את הקולות והדמעות שנשמעו שם. "נעבוד על סדרת תכניות מהמסע הזה ואני בטוח שאנשים ישמעו לא רק שואה אלא הרבה מעבר".

    רוזן מציין שוב את המומחיות של הרב מרדכי נויגרשל שהוביל את המסע הזה בצורה יוצאת דופן "לראות מחנות השמדה ואת מראות השואה, זה תמיד מרגש וכואב, אבל לראות ולחוות זאת עם ההדרכה הכל כך מיוחדת של הרב נויגרשל, זה לוקח אותך למקום אחר".

    לסיום, הודה רוזן לחברת "בעקבות" שאמונה היתה על הפקת המסע ברמתו הגבוהה. "התודות לחברת בעקבות, אלי בן גד ועקיבא, שעשו עבודה מדהימה וארגנו את כל הצד הלוגיסטי ומעבר, מה שאפשר לנו לחוות את המסע בצורה הטובה ביותר".

    לגלריות, יומן מסע ותמונות > הקליקו



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      ממש מעורר רגש ועצב. יוסף ה' עליכם ועל בניכם ברוכים אתם לה' עושה שמים וארץ. כי אתה ה' באש היצתה, ובאש אתה עתיד לבנותה!