הספינר והשבת: רבני מכון הלפרין דנו במשחק שמשגע את העולם

    קלמן טלר 4 Comment on הספינר והשבת: רבני מכון הלפרין דנו במשחק שמשגע את העולם

    רבני המכון המדעי טכנולוגי להלכה בתשובה לשאלות ילדים: המשחק ב"ספינר" רגיל בשבת מותר ללא חשש, ואילו ב"ספינר" מאיר ומנצנץ אסור בהחלט לשחק בשבת

    12:53
    13.05.24
    אפרת ברזל No Comments on הילד מקרית ספר: אמו של דוידי מיטלמן בשיחה על געגוע שאין לו סוף

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בין כותלי המכון המדעי טכנולוגי להלכה בירושלים כבר לא מופתעים מכלום. המכון רב המוניטין, בראשותו של הגאון הגדול רבי לוי יצחק הלפרין שליט"א, מוכר בכל קצוי תבל כתל תלפיות. לכאן זורמים מידי יום ביומו מאות שאלות הלכתיות שונות בנושאי מדע וטכנולוגיה.

    הפונים למכון מייצגים קשת רחבה מאד של כל מגזרי הציבור המבקשים לברר דבר ד' זו הלכה, להורות לשואליהם את המעשה אשר יעשון והדרך ילכו בה, דרך משפטנים, רופאים, מדענים וחוקרים, המתעניינים איש איש בתחום עיסוקו בנקודות המפגש שבין תורה והלכה למדע וטכנולוגיה, וכלה בעקרות בית מן השורה, המבררות על ציוד מטבחים מודרני ומכשור ביתי חדיש ומתקדם, כאשר לא פעם פונים גם כאלה שאינם יהודים, ובתוכם אפילו תיאולוגים ואנשי דת, המגלים עניין בעמדת התורה והיהדות בסוגיות אקטואליות שונות העומדות על הפרק.

    גם מכלול הנושאים המתגלגלים לפתחם של רבני המכון, דבר יום ביומו, הוא מגוון ביותר ומדהים בהיקפו. כמעט שאין פיתוח טכנולוגי, תגלית מדעית, או כל מחקר חדיש בכל אחד מענפי המדע ברחבי העולם, שאינם מוצאים את
    דרכם אל שולחנם של רבני ומהנדסי המכון המדעי טכנולוגי להלכה, אם זה בחידושי הטכנולוגיה המתקדמת, אם זה בהתפתחות הרפואית המודרנית ובמישור האתיקה הרפואית, ואם בתחומי מדע אחרים, כמו פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, חקלאות, כלכלה ועוד ועוד, כשאר תמיד ימצא עד מהרה מי שיפנה למכון, במטרה ללבן את הפן ההלכתי שבכל התגליות החדישות וההמצאות המתקדמות ביותר.

    כך שבעצם לא ניתן כמעט להפתיע את רבני המכון בשאלות ובשואלים מסוגים שונים. במשך השנים הרבות הם כבר שמעו וקראו הכל, ונשאלו על הדברים ההזויים ביותר מן השואלים המוזרים והבלתי צפויים ביותר.

    למרות זאת הופתעו מאד רבני המכון, בימי השבוע האחרון, מהתגודדות של עשרות ילדי חמד, שצובאים על פתחי המכון בכל יום בשעות הצהרים, כשבידי כל אחד מהם "ספינר", והם מצטרפים לעשרות רבות של שאלות שזרמו בשבוע האחרון דרך האימייל בנוגע למשחק ב"ספינר" בשבת.

    מדובר כמובן בלהיט העכשווי החדש שמשגע לאחרונה את העולם כולו. העיגול הקטן, בעל שלושת הכנפים, אשר בסיבוב ידני קל הוא ממשיך להסתובב סביב עצמו כמו שבשבת, במשך שעה ארוכה, כובש את לב הילדים ובני הנוער בכל מקום, ומתפשט בצורה היסטרית של ממש לכל פינה.

    כמו בכל מוצר ופיתוח חדש, גם כאן מצאו ילדי ישראל בעצמם את הכתובת המתאימה, ופנו אל המכון בשאלה האם מותר לשחק במשחק זה בשבת. לאחר שפירקו את ה"ספינר", ובדקו את אותו על קרבו ועל כרעיו, השיבו להם רבני המכון, כי ב"ספינר" רגיל מותר לשחק בשבת ללא כל חשש, אולם ב"ספינר" מאיר ומנצנץ כמובן שאסור בהחלט לשחק בשבת, שכן סיבובו גורם להארת נורות הלדים הקבועים בו.

    יחד עם זאת, המליצו רבני המכון בפני הילדים להימנע מהבאת ה"ספינר" לבית הכנסת בשבת, על מנת שלא לפגוע בכבוד המקום וקדושתו, ובוודאי שעליהם להיזהר שלא לשחק בו בשעת התפילה וקריאת התורה. לדעתם, למרות ההנחה הרווחת בקרב יצרני ומשווקי ה"ספינר" כי הוא מסייע לבעיות קשב וריכוז, אין לילדים לשחק בו אלא בשעות הפנאי ובזמני ההפסקות בלימודים, ואילו בשעות הלימודים יש בכך משום חוסר דרך ארץ וזלזול הן כלפי חומר הלימודים והן כלפי המורים והמלמדים. לפיכך על ילדי בתי הספר ותלמודי התורה להימנע מלשחק ב"ספינר" במהלך השיעורים.



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      זה הדבר הכי טיפשי שראיתי!
      רואים אנשים באוטובוס מילדים עד מבוגרים שמתעסקים אם זה ושקועים בזה, זה פשוט נראה רע.

    2. 2

      למה שיהי אסור בכלל?????????????????

    3. 1

      משחק פשוט שמפתח את המוטוריקה ואת חוש הלולינות,חיובי בהחלט!