הרב עמאר מאשים: "היה ראוי להתייעץ איתי על מתווה הכותל"

    דוד לזר 3 Comment on הרב עמאר מאשים: "היה ראוי להתייעץ איתי על מתווה הכותל"

    ללא כפפות • רבה של ירושלים הראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר התארח הבוקר ב'קול חי' והתייחס לנושאים הבוערים שעלו על שולחן הדיונים בימים האחרונים • על בנט וגליק: "לא יודעים את ההלכה" • וגם: הכל על 'חתונת השלום'

    מרן הראשל"צ הגרש"מ עמאר צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
    11:28
    01.05.24
    רחל פסטג No Comments on הרבנית ימימה מזרחי: "בזכות חלת המפתח ה' יפתח את כלא החטופים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    רבה של ירושלים הראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר התארח הבוקר (חמישי) ב'מהדורת הבוקר' עם מרדכי לביא ב'קול חי' והתייחס לנושאים הבוערים שעלו על שולחן הדיונים בימים האחרונים, מתווה הכותל הדרומי, קדושת הכותל המערבי ו'חתונת השלום'

    בתחילה התייחס רבה של ירושלים לאמירתו של שר החינוך נפתלי בנט אתמול, שאמר לח"כ יהודה גליק כי "נדרש לשנות את התודעה כלפי אלו שחושבים כי הכותל המערבי הוא המקום הקדוש", לדבריו של בנט "מערכת החינוך מלמדת את העובדות ההיסטוריות".

    בנט אמר את הדברים לאחר דבריו של גליק בכנסת שאמר כי "הכותל המערבי הוא אפילו לא הקיר של בית המקדש, הכותל המערבי הוא קיר התמך של הבסיס שעליה בית המקדש היה ניצב".

    הבוקר כאמור השיב על זה רבה של ירושלים ואמר כי "בנושא הזה של הכותל המערבי יש מחלוקת הפוסקים, ומחילה מכבודם, אנשים לא יודעים את ההלכה, יש מחלוקת האם זה נקרא חומה של העזרה שאז הוא ממש בית המקדש או שהוא חומה של הר הבית שאז הוא גם קדוש כמו הר הבית, יש משנה מפורשת שהחומה זה כמו הבפנים שלה".

    לדברי הרב עמאר, "לרדב"ז אחד מהראשונים – יש כמה תשובות שהוא אומר שזה חומת העזרה, ממש חלק מבית המקדש, כך כתב גם הרידב"ז מצפת והרב פיינשטיין ועוד רבים גדולים ועצומים. גם ידוע ומפורסם שהרב בריסק לא היה ניגש לכל הרחבה שלפני הכותל והסיבה כי הוא חשש לאותם דעות שזה חומת העזרה וכל הרחבה זה כבר הר הבית", אמר.

    עוד הוא סיפר כי "במלחמת 'ששת הימים' מרן זצ"ל פתר את הבעיה בצורה גאונית ופשוטה, הוא ביקש מאנשי הוואקף למדוד כמה יש מאבן השתייה עד הכותל. יש תשובה של הרידב"ז שהאבן הזו היא אבן השתייה, אין בזה חולק".

    לאחר שהסביר את הדברים, סיכם רבה של ירושלים, "ה' בחר בכותל הזה שלא יחרב לעולם וששכינתו לא תזוז ממנו, ומלבד זה – כל התפילות שהתפללו שם עד היום קידשו גם את המקום".

    "המקום הכי קדוש שיכולים לגשת אליו זה הכותל, יותר קדוש – זה בפנים בהר הבית ואף אחד לא יודע למדוד שם", עוד אמר הרב עמאר כי "אלו שעולים להר הבית הם חוטאים בנפשם ויכולים לבוא לידי כרת, הם לא יכולים לדעת", לדבריו, "זה טעות, היום מנסים להפוך את הנושא למחלוקת של חרדים ודתיים לאומים, זה שטות והבל. גם הרב קוק ובנו אמרו שאסור להיכנס להר הבית. אז הם באים ואומרים שהיום אם הוא היה – אז הוא היה קובע אחרת. חלילה לומר כך, כי גם יבטלו את המועדים ככה".

    בהמשך דבריו התייחס הרב עמאר למתווה הכותל הדרומי ששיגר השבוע מזכיר הממשלה דוד שרן ולסיור ערכו במקום חברי הכנסת החרדים יחד עם רב הכותל המערבי הרב שמואל רבינוביץ, "לא הייתי בסיור, לא שואלים את הרב של ירושלים ולדעתי כן היו צריכים לשאול, בעבר ישבתי עם אחד מגדולי הגדולים שבנו את המתווה הקודם והוא אמר לי בסוף 'אני מודה שטעיתי, בפעם הבאה אעדכן את הרב לפני', אני יותר זקן, התעסקתי עם זה רבות והיה ראוי שהתייעצו איתי, אם אשמע דברים נכונים אשמח להסכים, אם אלא לא להסס לומר זאת. כעת, לא דיברו איתי אפילו במחשבה, אף אחד לא דיבר. חושבים שהרב של ירושלים זה רק לתת כשרות, אני חושב אחרת".

    לסיום נשאל הרב עמאר על מה שהוגדר אמש כ'חתונת השלום' – חתונת בתו של הראשון לציון והרב הראשי הגאון רבי יצחק יוסף שנערכה בבנייני האומה בירושלים, שבה השתתף גם הרב עמאר, זאת למרות שהחיכוכים ההלכתיים שהיו לאחרונה בין הרבנים.

    איך הרב הרגיש אתמול?

    "הייתי בהרבה מקומות אתמול, כמעט בכל הנגב, לא יודע על איזה מקום אתה מתכוון".

    אני מתכוון למה שהוגדר אמש 'חתונת השלום'.

    "מה דרמטי שהלכתי לחתונה של רבי יצחק? אני לא מבין למה אתם עושים מזה סיפור, הוא הזמין אותי – באתי, אמרתי מזל טוב ודיברנו קצת. אם יש משהו דרמטי – זה מאות אנשים שבאו לסיים את הש"ס בדימונה.

    עוד הוסיף הרב עמאר, "אתה יודע טוב מאוד מה אני מתכוון, יש דברים יותר חושבים, באו הנכדים המשותפים שלנו, הבן שלי והבן שלו – ידידים בלימוד, למדנים גדולים, ברוך ה' ישבנו בשמחה רבה, אבל לא דרמטי, אלא שמחה".

    על עצם המחלוקת עם הראשל"צ אמר, "אני מצידי מעולם לא היה שום דבר, ברגע שאמרו לי לדבר דיברתי, ואין לי טענות על אף אחד, אני לא אמרתי למה ואיך, אני מקבל הכל מאהבה. שתמיד תהיה אהבה בין עם ישראל ובין הרבנים והתלמידי לחכמים", אמר רבה של ירושלים.

    האזינו לראיון המלא:



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      כאחד שמכיר את הרב עמאר לא מהעיתונים אלא משיעוריו שישבתי לידו ונהניתי מאוד. ותמיד לא הבנתי מדוע הוא נמשך אחרי פלג יחד מה לו ולהם, וחשבתי על משהו תמיד והיום שמעתי את זה מפיו, הוא אמר שמי שמזמין אותו הוא בו כמובן מתון ענווה אז נכון שהוא לא הוזמן על ידי חלק מאנשי שס לכנסים [הוא אמר שלא שומר להם טינה, כל הכבוד] אבל מה שהלך לכנסי יחד ושיבח אותם הוא כי זה דרכו לשבח בכל מקום שנמצא ולבוא לכל מקום שמזמנים אותו. אז הם פשוט נצלו את זה כאילו הוא תומך במפלגה שלהם, ואחד כמו הרב עמאר לא יצא בהכחשה על שם דבר בנושא הזה. וכך התקבל בציבור מה שבאת לא היה ולא נברא… והנה פעם אחת הוזמן לרבני שס הגיע ונתן כבוד..
      אשריו ואשרי חלקו של הרב עמאר עניו מאין כמותו ובושה וחרפה לאנשי יחד איך ניצלו אותו כל הזמן כאילו הוא תומך בשטיות שלהם….

    2. 2

      "הרב עמאר מאשים: "היה ראוי להתייעץ איתי על מתווה הכותל" ואני רק שאלה קטנה. האם הרב עמאר התייעץ עם מרן לפני הבחירות לרבנות הראשית?