המכון הישראלי לדמוקרטיה בסקר שנראה בחלקו מנותק מהמציאות

    מערכת החדשות Comments Off on המכון הישראלי לדמוקרטיה בסקר שנראה בחלקו מנותק מהמציאות
    11:35
    31.05.24
    אתר קול חי 1 Comment on הרב השיב בנחרצות כנגד ארגון 'כושרות': "לא לסמוך עליהם בכלום"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מרבית החרדים מאמינים שישראל תהפוך בעתיד הרבה יותר דתית ואילו רבע מהם חוששים שהיא תאבד את אופיה היהודי. 72% מהנשאלים הביעו אופטימיות באשר לעתיד המדינה, אבל רק 36% חרדים הגדירו את מצבה "טוב". נתונים מתוך סקר "מדד הדמוקרטיה"

    המכון הישראלי לדמוקרטיה מפרסם את הסקר השנתי שלו "מדד הדמוקרטיה" 2012. הסקר נערך בקרב 1,025 מרואיינים מגיל 18 ומעלה וכלל שאלון זהה בעברית ערבית ורוסית.

    המחקר, שערכה פרופ' תמר הרמן מבקש לצייר תמונה מפורטת של עמדות הציבור הישראלי בכל הנוגע לשיטת השלטון, תיפקוד המערכת הפוליטית, נבחרי הציבור והערכים הדמוקרטיים המרכזיים. השנה התייחס השאלון גם לסוגית המחאה וסדרי עדיפויות בנוגע להצבעה בבחירות הקרובות.

    על פי המדד אין סימני הידרדרות משמעותיים בהערכת הציבור את המצב הפוליטי ואת העתיד הצפוי לישראל בהשוואה לשנה שעברה, אך קיימת אי שביעות רצון מתפקודם של הפוליטיקאים והמפלגות.

    אבל, הנתונים המעניינים יותר הם אלה המדברים על המגזר החרדי ועל נקודות ההשקה שלו עם החברה הישראלית. רדיו קול חי פילח עבורכם כמה מהם:

    אמון במערכת: באשר למידת האמון במדינה ובמוסדותיה עולה כי את האמון הרב ביותר רוחשת החברה החרדית ל… צה"ל (84%) ואחר כך בסדר יורד: למשטרה (68.6%), לנשיא המדינה (66%), לראש הממשלה (58%), למבקר המדינה (45.1%) לממשלה ולבית המשפט העליון (41.2%) לכנסת (34%) למפלגות (32%) והכי פחות, כמה צפוי, לתקשורת (17.6%).

    למותר לציין כי תוצאות מסוג זה נשמעות כמנותקות מהמציאות במיוחד בימים אלו בהם הפופולריות של צה"ל במגזר החרדי נמצאת בשפל של כל הזמנים עם ביטולו של חוק טל וביצוע מעצרים באישון לילה.

    המתח בין דתיים לחילונים: 50% מהחרדים הגדירו את המתח בין דתיים לחילונים כחזק זאת לעומת 63% מהחילונים שהגדירו אותו ככזה. 12% מהחרדים הגדירו אות כ"חלש".

    ישראלית או יהודית: על פי המחקר, החרדים, הרבה יותר משאר הקבוצות סבורים שישראל תהפוך בעתיד הרבה יותר דתית אולם בה בעת הם חוששים שישראל תאבד את האופי היהודי שלה וכן שבידודה הבינלאומי יגבר.

    כשני שליש מהחרדים סבורים שישראל תהפוך הרבה יותר דתית זאת לעומת 43.1% חילונים. רבע מהחרדים סבורים שישראל עלולה לאבד את אופיה היהודי (17.9% חילונים סבורים כך) כמחצית מהחרדים סבורים כי בידודה של ישראל בזירה הבינלאומית יגבר ( לעומת 36% חילונים)

    יהודית או דמוקרטית: באשר לשאלה "איזה חלק מההגדרה יהודית ודמוקרטית חשוב לך יותר?" 80.4% מהחרדים ענו "החלק היהודי" ורק 19.2% מהחרדים ענו "יהודית ודמוקרטית באותה מידה". 43.3% מהחילונים אגב, ענו יהודית ודמוקרטית באותה המידה.

    כמו כן, 42% מהחרדים סבורים שהמדינה פחות מידי דמוקרטית, 32% מהחרדים סבורים  שהיא יותר מידי דמוקרטית ו- 22% מהחרדים סבורים כי היא דמוקרטית ברמה המתאימה.

    בנושא המחאה החברתית למשל, שהתרגשה על ישראל בקיץ שעבר-

    רק 6% מהחרדים הגדירו את עצמם חברים או פעילים בארגונים חברתיים, זאת לעומת 8.5 אחוזים מהחילונים – 22.2 מאלו שהגדירו את עצמם חרדיים לאומיים אמרו כי הם פעילים בארגונים חברתיים.

    גם תוצאה זו נשמעת מעט מנותקת מהמציאות במיוחד לאור העובדה שיוזם מחאת הקוטג' הוא דווקא חרדי.

    אופטימים או פסימים: במענה לשאלה: האם אתה אופטימי באשר לעתיד המדינה? השיבו 72.9% מהחרדים תשובה חיובית, אחוז כמעט זהה למספר החילונים שהשיבו כך -72.3%.

    על פי הנתונים, ימנים נוטים יותר להעריך כי המצב במדינה "טוב" ואילו שמאלנים נוטים יותר לומר שהמצב "רע". 36% מהחרדים מעריכים שמצבה של ישראל "טוב", 38% חושבים שהוא "ככה ככה" ואילו 24% חושבים שמצבה "רע".

    נתון מפתיע נוסף מעלה כי 62% מהחרדים הגדירו את עצמם " מאוד ציונים" או "די ציונים" לעומת 36% מהחרדים שלא הגדירו עצמם ציונים כלל. עורכת המחקר פרופ' הרמן הגדירה את הנתון הזה "הממצא המפתיע ביותר של המדגם".

    נתון זה, מהווה את ההפתעה העצומה, השאלה העיקרית היא האם היטיבו להגדיר לנשאלים מהי ציונות. ניתן להניח כי לו היו מבהירים את הגדרת הציונות תוצאות נתון זה בסקר היו שונות לחלוטין, ויתכן כי אכן הציבור החרדי חש שהוא הציוני האמיתי, בשאיפתו האמיתית לבניין ציון וירושלים.



    0 תגובות