זמרים ובחורי ישיבה: כך תשמרו על הקול שלכם • מדריך מקיף

    אנשים רבים מסתובבים באופן קבוע עם עייפות קולית מבלי להבין שהם יכולים לחסוך זאת מעצמם עם מספר תרגילי קול משחררים שמתבצעים צמוד לסיום העבודה הקולית ותרגילים המקדימים וצמודים לתחילת המאמץ
    ישראל פריי 1 Comment on זמרים ובחורי ישיבה: כך תשמרו על הקול שלכם • מדריך מקיף

    לקראת הימים בהם נמלא גרוננו ביין ונפיק ממנו שירי חג ברצף חגיגי, מגיש אתר 'קול חי' סדרת טיפים לשמירה, לשימוש נכון ולפיתוח הקול • פיתוח-קול-חי תמיד אתכם: כנסו לכתבה וגרונכם יגיע מוכן לימי הפורים

    צילום: Yonatan Sindel/Flash90
    אנשים רבים מסתובבים באופן קבוע עם עייפות קולית מבלי להבין שהם יכולים לחסוך זאת מעצמם עם מספר תרגילי קול משחררים שמתבצעים צמוד לסיום העבודה הקולית ותרגילים המקדימים וצמודים לתחילת המאמץ
    3:06
    19.05.24
    נתי קאליש No Comments on האדמו"ר תקף בחריפות: "הסטרא אחרא מנסה לחבל בהילולא"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ימי הפורים בפתח וגרוננו נכנס לכוננות גבוהה לקראת פעילות אינטנסיבית. על המוצרים שיכנסו אליו ניתן למנות בעיקר את נוזלי משפחת האלכוהול, והדברים שיצאו מהגרון יהיו בעיקר שברי תווים ומנגינות שיפזזו את שירי החג בגרון ניחר ורווי משקאות שזלגו במורדותיו דקות קודם לכן, וחוזר חלילה על זו הדרך עד דלא ידע וכו'.

    אם חפצי שמירת הלשון והקול הנכם, וודאי אם אתם עוסקים במקצועות אוחזי המיקרופון, כדאי לכם לקרוא היטב את המאמר הבא. טליה, מומחית לפיתוח קול ומפתחת סדרת מוצרי tmrg, מסבירה היטב מה עליכם לעשות:

    כיצד לשמור על הקול במאמץ ממושך

    חשוב שנבין את היכולות הקוליות שלנו במקום שנפחד מבעיות קוליות ומצרידות. היכולות הקוליות שלנו רבות בפוטנציאל, הרבה מעל למה שאנו מדמיינים. הגוף והשרירים הם מכונה משוכללת ביותר ואנו יכולים להפיק הרבה מעבר למשוער מעצמנו.

    כדי להנות מאותו פוטנציאל קולי שיש לנו אחד הדברים שאנו צריכים להכיר וליישם הם כללים פשוטים כדי לנצל טוב יותר את הכלי המדהים שלנו מבלי להזיק לו. (כמובן שטכניקות קוליות משובחות, אורח חיים נכון ותמיכה של מוצרים טבעיים מתאימים בעת הצורך יעצימו ויכפילו את התוצאות).

    נתמקד בתרגולים פשוטים כהכנה לפני מאמץ קולי וכהרפיה אחרי המאמץ. תרגילים שחשוב לדעת מתי לתרגל וכמה זמן לתרגל. אז אם אנו זמרים, מורים, מרצים או שקולנו הוא כלי העבודה שלנו ואנו מפעילים אותו בעוצמה חזקה ולאורך שעות רבות ביום, נזדקק מדי פעם לתרגול כדי שיספק לנו חימום, תמיכה קולית, ובעיקר שחרור והגמשה כדי למנוע מאיתנו בעיות צרידות עתידיות ולשמור על הקול במאמץ ממושך.

    אכן טבעי ביותר שיהיו עליות וירידות בקול שלנו. דבר שלרוב אנו מתכחשים אליו. נדמה לנו שמיתרי הקול עשויים מפלדה ולא יושפעו מתזונה, מזג אוויר, ממצבנו הפיזי המנטלי ועוד.

    אבל, למרות הרגישות הגבוהה במיוחד של אזור הגרון כן נוכל להגיע לאיזה מצב / רף מסוים של ביצועים קוליים משביעי רצון , במרבית מימות השנה אם נטפל בקול שלנו בעדינות ובמסירות, ונבצע את התרגילים הדרושים אשר יאפשרו לנו לשמור על הקול גם כשהעומס המוטל עלינו רב.

    הכנה קולית:

    זמרי אופרה לדוגמה לא יעזו לעלות לבמה ללא חימום קולי. כמה דקות של שחרור קולי וגופני יכול להיטיב אתם רבות. לעומתם מרבית הזמרים המורים והמרצים לא יחשבו שהם צריכים להכין את קולם למשימה היומית המאמצת של השרירים בגרון (רבים מהמורים לדוגמא חושבים שאם השתתפו במספר מפגשים אצל קלינאי התקשורת הם כבר מדברים נכון ולא זקוקים לתרגול יומיומי).

    הבשורות הטובות הן שהכנה לפעילות קולית אורכת זמן קצר מאוד. במיוחד לדיבור. לזמרים הממוצע הוא כ- 30 דקות של תרגול המשלב חיזוק שרירי סרעפת, מתיחות של הגוף, ותרגילי קול.(זמרים יעידו שמניסיונם לוקח בד"כ את ה חצי שעה שיגיעו לשיא הקולי). הכנה חשובה בכל המקרים בהם העומס רב. וכמובן שגם הרפיה.

    משך ההרפיה קצר בהרבה. דקות ספורות (זמרים בין 7- 15 דקות. מרצים 4-5 דקות) אך הפעולות הללו חשובות מאין כמוהן. (בדיוק כמו שספורטאי שעובד בעצימות גבוהה עם שריריו לא יפסח על שחרור השרירים אחרי המאמץ. הוא יקפיד על כך אחרת ירגיש את המתח בשרירו) אנחנו בד"כ לא נרגיש את המתיחה של השרירים, אבל נשמע ולעיתים נרגיש על קולנו וגרוננו את העייפות הקולית.

    אנשים רבים מסתובבים באופן קבוע עם עייפות קולית מבלי להבין שהם יכולים לחסוך זאת מעצמם עם מספר תרגילי קול משחררים שמתבצעים צמוד לסיום העבודה הקולית ותרגילים המקדימים וצמודים לתחילת המאמץ.

    מדוע להכין ולשחרר את הקול

    לשחרר זה די פשוט. לאחר ששרירים ורקמות בבית הקול נמתחו אנו רוצים לשחרר אותם למצב הרגיל שלהם. להכין את בית הקול (לחמם) לעבודה קולית מאומצת חשוב במיוחד לפני מתיחה חזקה של השרירים והרקמות.

    הסיבה המרכזית היא ליצור הדרגה, באותו האופן שבתחומי הספורט השונים מחממים את השרירים לפני פעילות מאומצת כדי שלא יתפסו, ככה גם כדאי להכניס את המיתרים למידת המתח הנכונה והרצויה שיהיו לא רפויים מדי ו לא מכווצים מדי. אם לא נעשה את זה אנחנו חשופים יותר לבעיות בהפקת הקול ובנוסף לא נמצה את היכולות שלנו והביצועים לא יהיו מהטובים ביותר שלנו.

    שעות הבוקר

    חזנים ,מורים וגננות שימו לב!!!! הפעולות הללו חשובות מאוד בשעות הבוקר. בלילה הדם מכונס באיברים הפנימיים וזרימתו איטית. כמו כן קצב חילוף החומרים בלילה איטי ולכן נדרש לשים לב בשעות הבוקר להכנה מספקת של הקול!

    מה לעשות כדי לשמור על הקול 

    לקום לפחות שעתיים לפני המאמץ הקולי. מתיחות של הגוף (שחרור שרירים). תיפוף על הגוף על הפנים על הצוואר על בית החזה הידים הרגליים תוך זמזומים.(המרצה) עוזר לעורר את הקול. עיסוי אזור הגרון תוך אנחות והשמעת הצליל א (בקמץ), או פיהוקים תוך שחרור הצליל אההה

    בובת סמרטוטים: להכניס סנטר פנימה ואז לכופף את הראש כלפי מטה. לרדת חוליה אחר חוליה תוך כדי שחרור אוויר על האות ס. באיטיות. וכשהגענו למטה לעלות חוליה אחר חוליה באטיות למעלה. ממשיכים עם הנשיפה על האות ס.

    תרגילי פרפור או ברבור. גלגול שפתיים (תוך כדי שחרור לסתות). מזכיר את קולו של הסוס. לתרגל מאוד בעדינות. צליל חלש. ללא שום מאמץ וכיווץ בגוף.

    להוסיף תרגילי כוח על תרגיל הברבור (או על תרגילים אחרים) הרעיון הוא הגברה הדרגתית של הקול . מחלש לחזק כמו שלוחצים על דוושת הגז ברכב.ולאחר מכן הגברה פתאומית. מחלש לחזק. צלילים עולים ויורדים תןך הגברה העוצמה והחלשתה. להכניס את הבטן כל פעם כשמגבירים את העוצמה (שיפור הקואורדינציה עם הסרעפת). ואפשר לבצע תוספות של עוצמה על תרגילים נוספים שמכירים.

    לסיכום

    לצד היכולות המרשימות הגלומות בגרוננו אי אפשר להתעלם מהנזק המצטבר שאנו מועדים לגרום לקולנו לגרוננו ולמיתר הקול שלנו אם נזניח אותם. די בקלות ניתן להגיע למצבי קיצון של צרידות ואיבוד הקול.

    אם נאמץ מספר תרגילים שיאפשרו לנו לשמור על הקול , המצב עשוי להראות אחרת. ואף ישתפר עד מאוד עם השימוש בתכשירי TMRG להשגת תמיכה לאיכויות הקול ולזרז ריפוי במידה וקיימות בעיות צרידות, ולהשביח את הכלי שלנו.

     



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      זה לא דברים ברורים
      אין פה הכל מסובך