"דו"ח ועדת לוקר הוא שטחי, לא מאוזן באופן קיצוני" • משה יעלון

    שר הביטחון משה יעלון No Comments on "דו"ח ועדת לוקר הוא שטחי, לא מאוזן באופן קיצוני" • משה יעלון
    22:41
    28.05.24
    פנחס בינדר No Comments on הרב נויגרשל: כך עניתי לאחד מראשי 'אחים לנשק' שביקש לפגוש אותי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שר הביטחון משה יעלון תקף אחר הצהריים (שלישי) בחריפות את דו"ח ועדת לוקר לבחינת תקציב הביטחון. להלן דברים שהוא פרסם בנושא.

    דו״ח ועדת לוקר שהוצג היום לציבור, הוא דו״ח שטחי, לא מאוזן באופן קיצוני ומנותק לחלוטין מהמציאות סביב מדינת ישראל ובתוכה. הדו״ח, אם ייושם, יהיה הימור על ביטחונם של אזרחי ישראל. הוא לא יאפשר לצה״ל ולמערכת הביטחון להתמודד עם האיומים המופנים כלפי מדינת ישראל ואזרחיה, ויפגע ביכולתנו להעניק ביטחון לאזרחי ישראל.

    מי שרוצה להתמודד בהצלחה, כפי שאנו עושים עד כה, עם דאעש, חמאס, חיזבאללה, איראן ועוד עשרות ארגוני טרור חסרי מעצורים החמושים בנשק מתקדם – לא יכול להרשות לעצמו צבא בינוני עם אנשים בינוניים. למרבה הצער, דו״ח לוקר מוביל את מדינת ישראל ואזרחיה בדיוק למקום הזה.

    אין כל הלימה בין סביבת האיומים שהוועדה עצמה מתארת ומודעת להם, לבין המלצותיה לעניין משרתי הקבע, תקציב הביטחון, סדר הכוחות ומשך שירות החובה. האיומים לא פחתו אלא השתנו. במקום צבא סורי וצבא עיראקי שהתפרקו, ישנם עשרות ארגוני טרור הדורשים מצה״ל התמודדות מורכבת מאוד במספר זירות, מאמצים מודיעיניים חסרי תקדים בהיקפם בחדשנותם, טכנולוגיה מתקדמת ואיכות מבצעית מצד כוחות האוויר, הים והיבשה.

    כדי להתמודד עם שלל האיומים סביבנו נדרש צה״ל איכותי מאוד, מאומן היטב, שמשרתיו מיומנים מאוד, הן לוחמים והן תומכי לחימה. על מנת שלאזרחי מדינת ישראל יתאפשר להמשיך בשגרת חייהם, אנו נדרשים ליכולת להגן על הגבולות, לפעול לאורכם ואף הרחק מהם, למנוע פגיעה באזרחים באמצעות המשך פיתוח והצטיידות במערכות כיפת ברזל, חץ ושרביט קסמים, בתחום הסייבר ובתחומים רבים אחרים.

    יישום מסקנות ועדת לוקר יפגע ביכולת של צה״ל ומערכת הביטחון להעניק ביטחון מיטבי לאזרחי מדינת ישראל, ועל כך אין לנו כל כוונה להתפשר. העיסוק בביטחון מצריך, 24 שעות ביממה, מוכנות, דריכות, חדשנות ויצירתיות. במזרח התיכון, בוודאי במצבו הנוכחי, אסור לגלות חולשה או להיות חלשים. למדינת ישראל אין פריבילגיה לוותר על כל אלו באופן שיסכן את אזרחיה, כפי שמציעה ועדת לוקר במסקנותיה.

    המלצותיה של ועדת לוקר בעניין משרתי הקבע הן המשכו ותוצאתו של מסע הסתה חסר תקדים בהיקפו ובחומרתו כלפיהם, באופן שכבר מוביל, ואף עלול להוביל ביתר שאת, לעזיבה המונית של אנשים טובים, גברים ונשים, לוחמים ותומכי לחימה, קצינים ונגדים בקבע החשים מבוזים ומושפלים.

    מי שמייחס להם ׳ביזה׳, ׳שוד׳, ׳שחיתות׳, משווה אותם לגנבים וגוזלי הקופה הציבורית, מאשים אותם שבגללם אין כסף במדינה והופך אותם לאויבים – נוהג באופן מופקר, נבזי וחסר אחריות, פוגע בעשרות אלפי משרתים ומשפחותיהם, עלול לגרום לניוונו של הצבא וכפועל יוצא מכך לפגיעה חמורה ביכולתנו להגן על ביטחונם של אזרחי ישראל.

    העובדה שמשרתי קבע מתביישים לצאת לרחוב במדים, היא אות קלון, והיא תוצאה של השתלחות בלתי נסבלת בהם. אנשי הקבע הם השכן או השכנה מהבית ממול, חבר קרוב או בן משפחה. הם חלק ממדינת ישראל, חלק תורם ויצרני. היחס המבזה כלפיהם חייב להיפסק.

    המלצות ועדת לוקר בעניין משרתי הקבע ותנאיהם הן דרקוניות, פוגעניות, אינן נכונות ואינן מוסריות, ועל פי ניסיון העבר גם אינן ישימות משפטית.

    מן הראוי לזכור כי שכרם הממוצע של משרתי הקבע, על פי דו״ח הממונה על השכר, הוא נמוך משכרם של אנשי שב״כ, המוסד, שב״ס, ומשטרה. מן הראוי לזכור כי רבע ממשרתי הקבע מקבל השלמת הכנסה, ואין להם כל זכות התאגדות, ייצוג או שביתה.

    מן הראוי לזכור כי משרתי הקבע, לוחמים ותומכי לחימה, מחויבים לצה״ל ולמערכת הביטחון שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה, גם בשבתות ובחגים. הם חלק ממאמץ לחימתי מקיף באויבינו, ותרומתם באה לידי ביטוי במגוון רחב של תחומים: בלחימה, במודיעין, בסייבר, בקשר, בתחזוקה, בחימוש ועוד ועוד. פגיעה בהם באופן שכבר גורם לבריחה של אנשים טובים, היא פגיעה בביטחון המדינה. לא נאפשר זאת, ונאבק ככל יכולתנו למען צבא איכותי.

    כך גם בנוגע להמלצות ועדת לוקר בנוגע להענקת פנסיות גישור רק ללוחמים מדרגת מג״ד. משמעותן הברורה היא פירוק צבא הקבע, עזיבה המונית של משרתים מצוינים ופגיעה קשה בביטחון המדינה. המלצות דומות קודמות גרמו לצבא להזדקן, העמיסו על קופת המדינה הוצאות מיותרות ופגעו בסיכויי פורשים להשתלב בשוק העבודה.

    הרעיון לקצר את שירות החובה לשנתיים הוא תוצאה של חוסר הבנה מוחלט של המערכת הצבאית. אין הסבר אחר להמלצה הזו המופיעה בוועדת לוקר. נוכח מורכבות האיומים סביבנו ומשך ההכשרה בצה״ל, המשמעות המיידית היא הקטנת הצבא הסדיר בשליש, הכשרה בלתי מספקת, צבא במוכנות נמוכה, עומס עצום על חיילי המילואים והוצאה כלכלית כבדה ומיותרת. מדובר בהמלצה שפוגעת ביכולתו של צה״ל להעניק ביטחון מרבי לאזרחי ישראל.

    הטענות כאילו מערכת הביטחון וצה״ל אינם שקופים הן שקריות ופוגעניות, ובעצם הופכות – כחלק ממסע הסתה נגד משרתי הקבע ואנשי מערכת הביטחון – את מפקדי צה״ל וראשי מערכת הביטחון לשקרנים. מדובר בדברי הבל. למעשה, אין גופים שקופים ומפוקחים מצה״ל וממערכת הביטחון. בשנת 2014 נדרשו קציני צה״ל ואנשי מערכת הביטחון להופיע ל-192 דיונים בוועדת החוץ והביטחון ובוועדות המשנה שלה בכנסת. מערכת הביטחון וצה״ל, תקציבם ופעילויותיהם, מוצגים, נבחנים ומפוקחים עוד בפורומים של ועדות הכנסת השונות, בקבינט, במל״ל ועוד.

    לפיכך הניסיון לפגוע בסמכויות שר הביטחון לנהל את מערכת הביטחון, בסמכויות מנכ״ל משרד הביטחון לנהל את משרד הביטחון ובסמכויות הרמטכ״ל לנהל את צה״ל, משמעותו שיתוק של המערכת ופגיעה ביכולתה לתפקד באופן שוטף.

    צה״ל מתייעל ויוסיף להתייעל, ולמעשה אין גוף במדינת ישראל אשר מתייעל באופן כזה. הדבר נעשה בהנחייתי עוד בתקופת הרמטכ"ל הקודם, עם ההחלטה על סגירת יחידות, פליטת פלטפורמות ואמצעי לחימה בהם טנקים ומסוקים ופיטורי אלפי אנשי קבע, ונמשך עתה על ידי הרמטכ"ל הנוכחי. התוכנית הרב שנתית ׳גדעון׳, שהציג הרמטכ״ל השבוע, מעניקה מענה הולם לאיומים ולאתגרים שניצבים בפני מדינת ישראל, היא אפקטיבית, שקולה ואחראית, ואותה יש לאמץ.



    0 תגובות