10 דברים שלא ידעתם על מתתיהו החשמונאי

    דוד גדנקן 3 Comment on 10 דברים שלא ידעתם על מתתיהו החשמונאי
    22:41
    28.05.24
    פנחס בינדר No Comments on הרב נויגרשל: כך עניתי לאחד מראשי 'אחים לנשק' שביקש לפגוש אותי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לקראת חג החנוכה שכבר מתדפק על הדלת אוסף דוד גדנקן 10 דברים שרציתם לדעת על מתתיהו החשמונאי.

    א. מתתיהו בן יוחנן בן שמעון היה בן למשפחת כהנים, המשויכת למשמרת יהויריב ששרתה בבית המקדש והיתה אחת מעשרים וארבע משמרות הכהונה.

    ב. משפחתו של מתתיהו, משפחת יהויריב הינה מעולי בבל בתקופת שיבת ציון. משמרתם היתה של כהנים שאינם ממשפחת הכהונה הגדולה. חמישה בנים היו לו למתתיהו יוחנן הגדי, שמעון התרסי,יהודה המכבי, אלעזר החורני ויונתן הוופסי.

    ג. למתתיהו הכהן היה כינוי ידוע לכל סביבתו והוא: מתתיהו החשמונאי. יש שייחסו כינוי זה לאחד מאבותיו של מתתיהו ששמו היה "חשמון". איכא דאמרי שחשמונאים היתה עיר שמיקומה היה מדרום לבאר שבע. (משם עברה המשפחה למודיעין שבמחוז לוד).

    ד. מתתיהו ומשפחתו, גרו בירושלים בקרבת בית המקדש בו שרתו. כשראה מתתיהו כי החיילים הסלווקים (היוונים) מחללים את בית קדשנו, עזב עם משפחתו את ירושלים ועבר להתגורר באזור מודיעין.

    ה.בתקופת שלטונו של אנטיוכוס ה-4, נשלחה פלוגת חיילים לכפר מודיעין, שם הציבה מזבח וניסתה לכפות על היהודים להקריב קורבנות לאלים. מתתיהו ניתץ את המזבח, הרג את מפקד הפלוגה ואת אחד היהודים שנענה להצעה להקריב קרבן שוא.

    ו. מתתיהו הוא זה שהרים את נס המרד כנגד היוונים. מדוע הוא? בספר מקבים א' מסופר כי היוונים שהגיעו למודיעין דרשו ממתיהו להיות הראשון, ככהן ומנהיג ציבור, שיזבח זבח לאליל. מתתיהו כמובן סרב וקרא לאחיו "מי לה' אלי" היתה זו הצהרת אמונים לתורה ולמצוות.

    ז. בהמשך למעשה קידוש השם של מתתיהו, אסף את בניו ובני משפחתו וברח להרים. רבים מבני יהודה הצטרפו אליו וספר המקבים מספר לנו "קהל חסידים, גיבורי חיל מישראל, כל המתנדב לתורה".

    ח. מתתיהו היה איש זקן, למרות גילו הנהיג את בניו ואת בני קהילתו לפעולות "גרילה" כנגד היוונים. למרות הקשיים עקב פעולות המרד, חידש מתתיהו מידית את חיי התורה וקיום המצוות . פעילותו התרכזה בחידוש מילת הילדים, שהיו ערלים עקב גזרות אנטיוכוס.

    ט. מתתיהו שהבין כי קרבה שעתו, ציווה על בניו לשמור את מצוות התורה ולנקום באויבים. את שמעון בנו מינה להיות "איש העצה" את יהודה המכבי מינה להיות "שר הצבא".

    י. מתתיהו הניף את נס המרד (שנת 167 לפני ספירתם) אבל לא זכה לראות בניצחון בניו. הנהגת המרד שלו נמשכה שנה בלבד והוא נפטר בשנת 166 לפני ספירתם . חז"ל נתנו למתתיהו כבוד גדול , למרות שאנו יודעים כי כיהן במשמרת כהנים רגילה, בתפילת "על הנסים " שחיברו לרגל נס החנוכה נאמר: "בימי מתתיהו בן יוחנן כהן גדול". פרשנים סוברים כי תואר זה ניתן לו בהמשך לברייתא (מסכת מגילה דף י"א עמוד א') בה נכתב: "בימי יוונים שהעמדתי להם שמעון הצדיק וחשמונאי ובניו ומתתיהו כהן גדול". חוקרים סוברים כי מתתיהו נקבר בסמוך לקברי המכבים שבאזור מודיעין .



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      מאמר חביב, אך בין הפרטים שמנית יש כמה פרטים חדשים שלא שמעתי עליהם, וגם לא מופיעים בספר המכבים, שהוא בעצם ספר ההסטוריה היחידי שמתאר תקופה זו. היתכן שאותם פרטים שייכים לדמיון או לאגדה? בשורה התחתונה איננו יודעים מספיק על התקופה, ועל משפחת חשמונאי. ובאותו ענין של אי ידיעה , גם איננו יודעים את גילאי המשתתפים. הקביעה שלך כי מתתיהו היה איש זקן, היא סוביקטיבית. ההערכה שלי שלא היה יותר מ55. יתכן ואז זה נחשב לזקן, אבל זה צעיר ממני, ואני לא מרגיש ככ ישיש…

      1. אריק , יפה שאתה מתעניין בנושא ,
        אך העניין לגבי הגיל ולגבי גילך הצעיר אינו רציני ואף ילדותי .