מחקר ישראלי: קשר בין שהות ארוכה במיון לשיעורי תמותה גבוהים

    דוקטורס אונלי | צילום: אילוסטרציה No Comments on מחקר ישראלי: קשר בין שהות ארוכה במיון לשיעורי תמותה גבוהים
    9:45
    29.05.24
    בצלאל קאהן No Comments on "רוסיה משתפת פעולה עם חמאס למרות שיש לה אזרחים חטופים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מחקר שנערך במרכז הרפואי "רמב"ם" ושהוצג בשבוע שעבר בכנס החברה הישראלית לאיכות ברפואה מצא, כי זמן המתנה הארוך בחדרי המיון מעלה את הסיכון לתמותה במהלך האשפוז.

    העיתון "ישראל היום", שדיווח על המחקר, מסר כי הזמן הממוצע של שהות מטופל בחדר מיון בישראל הוא כ-3 שעות וחצי. בחורף, כאשר קיים עומס ניכר על חדר המיון, יש מטופלים שנאלצים לשהות בחדר מיון במשך יממה ואף יותר משום שאין מקום פנוי במחלקות. על פי המחקר, ככל שזמן השהייה במיון מתארך, כך עולה שיעור התמותה של המטופל בהמשך האשפוז בבית החולים.

    עורכי המחקר, ד"ר בני רביב וד"ר שלומי מרגלית מהמחלקה לרפואה דחופה ברמב"ם, מסרו כי הנתונים נאספו בשנים 2012-2010 וכללו 34 אלף מטופלים. 45% מהחולים שהו במיון יותר מ-10 שעות, כ-25% קרוב ליממה ו־15% יותר מיממה. עוד מצא במחקר, כי משך השהייה הממוצע במיון של החולים שמתו לאחר מכן באשפוז היה כמעט כפול משל שאר החולים – 23 שעות לעומת 12 בממוצע.

    שיעור התמותה הממוצע של חולה ששהה במיון עד ארבע שעות היה על-פי המחקר 7% ובשהות של כיממה וחצי, זינק שיעור התמותה ל־12.5%. כאשר השהות בחדר המיון התארכה עד 60 שעות היא היתה קשורה ב-16% תמותה. שהות במיון שנמשכה כ-70 שעות הסתיימה ב-20% מהמטופלים שנפטרו אחר כך תוך כדי אשפוזם.

    שני הרופאים גם ציינו, כי בחורף 2011 ניסו ברמב"ם לשפר את התנאים בחדר המיון ולכן נפתחה יחידת שהות, אלא שלא הושגו בה התוצאות המקוות.

    לדברי מחברי המחקר, "התופעה של השהיית מטופלים במיון היא פסולה. בכל העולם מנסים להילחם בה. במחקר רק הדגמנו את הקשר שבינה לבין שיעורי תמותה. למרבה הצער דווקא החולים הקשים ביותר נשארים זמן רב מדי במיון. בהיעדר מקומות במחלקות חולים נאלצים להימצא בפרוזדור – מקום שאין בו תנאים מתאימים לחולים עם אירועי לב. יש צורך בצעדים נוספים מעבר למה שכבר נעשה כדי לחסל את התופעה".

    מנכ"ל רמב"ם, פרופסור רפי ביאר, אמר לעיתון, "זו בעיה המורכבת מהיעדר פתרון לחולים בקהילה, מחוסר בטיפול מוגבר ומעומס אשפוזי גדול המוטל על המערכת. גם חולים קשים נשארים במיון ולבסוף מתים. זו בהחלט בעיה לאומית, ונדרשת תוכנית לאומית כדי לפתור אותה".



    0 תגובות