טיול שבועי עם קובי פינקלר • מפתחים את ירושלים

קובי פינקלר No Comments on טיול שבועי עם קובי פינקלר • מפתחים את ירושלים
7:43
30.04.24
איתי גדסי No Comments on ניצלנו מחורבן: המסר של מרן הגר"י יוסף וההצעה לישיבות

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

רחוב חב"ד בעיר העתיקה, הוא עוד אחד מרחובות השוק המובילים מחד לרובע היהודי ומאידך לכותל המערבי.

שוק ססגוני, צבעוני, תיירותי מאד (אל תתפתו לקנות מאום שם), לא הכי נגיש אבל מהווה דרך מהירה לשריד בית מקדשנו.

עד לפני זמן לא רב אפילו מספור לא היה לבתים שלא לדבר על שלטי הכוון והסבר.

עכשיו הכל משתנה. הרשות לפיתוח ירושלים, שילטה וסימנה את הבתים, הוסיפה מספרים, מתכננת את שיקום המזרקה הישנה ומפתחת את גגות העיר העתיקה תחת הכותרת גגות השוק" שהוא הוא שמה של הטיילת שנמצאת מעל לגגות השוק בעיר העתיקה.

גגות

מאות פעמים ביקרנו ולא הבחנו בגרם מדרגות קטן שעולה מעלה ומפעים את מבטינו. ישיבות פורחות בהם, חסידים שעושים דרכם בין הגגות והכל 2-3 מטרים מעל השוק המקורה. כל זאת במתחם המצוי בנקודת המפגש ההיסטורית של הדרכים העתיקות – ה"קרדו" וה"דקומנס" שהוא גם מפגשם של ארבעת הרובעים שבעיר ונקודת תצפית ייחודית במינה לעבר הר הבית, מגדל פצאל (מגדל דוד בלשוננו), החורבה ועוד. ענר עוזרי, מספר לנו תוך דילוג על הגגות שזהו השלב הראשון של הטיילת ועתה הרשות לפיתוח ירושלים, מבקשת לבצע את השלב השני.

"חשיבות הטיילת לתיירות – היותה מעבר משמעותי וחשוב בכל רחבי העיר העתיקה" אומר ענר ומסביר שהטיילת מחברת בין הרובע לישוב היהודי ולשאר חלקי העיר העתיקה.

מטרים ספורים משם ירדנו לרחוב הגיא ברובע המוסלמי.

בית כנסת מפואר, דומה ומזכיר את בית הכנסת החורבה הוא בית הכנסת אוהל יצחק, על שמו של הרב יצחק רטסדורפר, מראשי חסידות בעלזא בארץ ישראל.

אהבת יצחק

בית הכנסת נבנה בשנת לפני 110 שנים ננטש בפרעות תרצ"ו, שוחזר ושוקם מעל חפירות המתוארכות לימי הבית השני. בחפירות שנערכו ברחוב התגלו כלים עתיקים עשויים חרס, שרידי אבנים וחפצים מימי הבית.

בסמוך לבית הכנסת ברחוב בגיא 174 מסעדת בין הקשתות, מבנה מקושת מלפני כשמונה מאות שנה.

זוהי מסעדה כשרה למהדרין, הקרובה ביותר לכותל והמציעה תפריט דגים איטלקי עם טונה, סביצ'ה וסלמון. הנציגות האיטלקיות הן סוגי הפסטה השונים, הקלצונה וגם הפיצה. אוכל מיוחד, טעים (לא תבחינו שמוגשת לכם פלטת דגים ולא בשר) ואפשר לקיים בו אירועים כמו חגיגות בר מצווה. הגיא 174 02-6288680.

בין הקשתות

שוק וקפה בחלק המערבי
אחרי ההיסטוריה והגגות להווה. נסיעה קצרה או הליכה רגלית, ככל שיש באפשרותכם, מובילה אותנו לשוק הססגוני "מחנה יהודה". זה האחרון שינה פניו באחרונה ולא מעט בתי קפה אותנטיים וכשרים מוקמו בו. במרכז החגיגה הקולינארית החומוס של רחמו המוכר משירו המפורסם של יוסי בנאי ירושלים שלי וקפה מזרחי בלב השוק. פשוט כדאי לסור למקום אפילו עם אתם לא צריכים עגבניות או פלפלים. לשבת בשוק, לשמוע את הסוחרים, ללגום משקה או פת בחומוס והנה לכם בוקר קסום.

בשנת 2002 כשהוא ראש ועד סוחרי השוק פתחו אלי מזרחי ומשפחתו פתחו את המקום. למרות שזה היה בתקופת הפיגועים הקשה שידעה ירושלים (בישיבות המשפחתיות כולם היו נגד), אלי הבין שאם השוק רוצה לחיות, צריך קליינטורה חדשה כי הלקוחות הישנים הולכים אט אט לעולמם. החזון שלו היה לפתוח עוד עסקים שיביאו קהל אחר, אנשים צעירים, משפחות, סטודנטים, ובשנים שהיה יושב ראש וועד הסוחרים בשוק, פעל לקידום שינויים בתשתיות של המקום ובמיתוג המקום כמקום תוסס וצעיר.

הבת, מורן, נסעה ללמוד קונדטוריה בקורדון בלו (אחד המקומות הנחשבים ביותר לבישול בצרפת) וכשחזרה לארץ ב-2001, דבר הוליד דבר, ויחד הם הקימו את בית הקפה הזה. כיום, מורן אחראית על התפריט, והם מחליפים אותו בתדירות גבוהה כדי לשנות ולגוון.

תערוכה חדשה- על נהרות בבל

הכמיהה לציון, שהושרה והושמה בפיהם של גולי בבל תחת המילים "על נהרות בבל" מביאה אותנו לתערוכה חדשה , תחת הכותרת "על נהרות בבל".

התערוכה, שתוצג במוזיאון ארצות המקרא, כוללת, אוסף ראשון מסוגו בעולם של ממצאים מתקופת גלות בבל שנחשפים לראשונה במוזאון, המקבילים בחשיבותם למגילות הגנוזות.

בעוד שכל ישראלי ידע לספר שהייתה גלות בבל, ספק אם רבים ידעו להוסיף פרטים על תקופה קצרה אך מהותית זו בחיי העם היהודי, אשר השפעותיה מלוות אותנו עד היום. התערוכה, ראשונה מסוגה בעולם המוקדשת לנושא, תציג אוסף ראשון מסוגו של ממצאים מתקופת בבל, אשר מקבילים בחשיבותם למגילות הגנוזות.

תערוכה פינקלר

התערוכה מבקשת להפריך את המיתוס של הגלות היחידה, ותציג על פני שלוש גלריות שונות את חורבן ירושלים ושלושת גלויות בבל, כל אחת ונסיבותיה והשפעותיה השונות. עוד בתערוכה: מוצגים נדירים שהשתמרו מתקופת חורבן ירושלים, תלמוד בבלי שנכתב בגרמניה לאחר השואה ומוצגים מתקופות שונות ומקומות מגוונים בעולם שממחישים את הפיכת גלות בבל לסמל לתקומת העם היהודי ותקוותו לשוב לציון.

והיכן לנים ולומדים על ירושלים.

במלון פרימה פארק, כמה דקות הליכה מהשוק מוסיפים לחוויית האירוח תרבות והיסטוריה, בהשראת הטעמים והניחוחות המיוחדים לחבל הרי יהודה וירושלים. בחודשי החורף מתקיימים שם סיורי טישים בלילות שבת ובהשראת חבל היין בהרי יהודה ומגוון יקבי הבוטיק הייחודיים באזור, המלון פרימה מקיים חגיגה של יינות וטעמים, במהלך השהות בירושלים. הפנים לציבור הדתי רבות. נייר חתוך בשירותים, בית כנסת ואוירה מתאימה.

unnamed (2)

איך אמרנו בהתחלה? מפתחים את ירושלים.

האזינו לתוכנית 'על המפה' מיום 26.1:


האזינו לתוכנית 'על המפה' מיום 19.1:



0 תגובות