כך תסייע הבינה המלאכותית למאבק בתאונות ובפקקים

צבי טסלר No Comments on כך תסייע הבינה המלאכותית למאבק בתאונות ובפקקים

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים רותם את הבינה המלאכותית למאבק בתאונות הדרכים והפקקים: המערכות המתוחכמות ישקללו את כל הנתונים שיאספו אליהן ויסייעו ביצירת פתרונות וקביעת סדרי העדיפויות

צילום: Nati Shohat/Flash90.
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שרת התחבורה מירי רגב, מוציאה לדרך שני פרויקטים חדשניים העושים שימוש ביכולות הייחודיות של הבינה המלאכותית (AI), האחד לשיפור הבטיחות בדרכים והשני למציאת הפתרונות היעילים ביותר לעומסי התנועה. המשימה הוטלה על חטיבת כלכלה ואסטרטגיה במשרד התחבורה ועל הפיתוח הופקדה חטיבת החדשנות בחברת נתיבי ישראל. לפיתוח הוקצו בשלב הראשון כ- 10 מיליון שקלים.

בפרויקט הראשון, מפתח המשרד כלי AI האוסף מידע מכל המקורות האפשריים בנושא תאונות דרכים וסיכונים בטיחותיים בכביש. בין היתר נאספים נתונים שאינם מדווחים כמו תאונות קלות ללא נפגעים ואף אירועי "כמעט תאונה" כגון בלימות חירום הנרשמות במערכות הרכב ובמצלמות תנועה.

כידוע, יכולותיה של הבינה המלאכותית מתבססות על איסוף וניתוח של נתונים ממקורות שונים ומגוונים, ואיתור תבניות ומגמות. למערכת יוזנו נתונים סטטיסטיים ממשטרת ישראל, חברות הביטוח, בתי חולים, מצלמות תנועה ועוד. לצד אלה, יירשמו נתוני מזג אוויר, עומסי תנועה, תנאי הדרך, מצב הכביש והתחזוקה, שיפורים בטיחותיים שבוצעו בעבר ומידת השפעתם על רמת הבטיחות, וכל נתון רלוונטי אחר.

במקביל, תבחן המערכת אמצעים לשיפור הבטיחות כגון שיפורים פיזיים בתשתית, אכיפה, תמרורים, סימונים ורמזורים, שילוט אזהרה ועוד. העלות של כל פתרון תיבדק ביחס לתועלת הצפויה ממנו.

על סמך כל אלה, תאתר המערכת את המקומות שבהם נדרשים צעדים נקודתיים לשיפור הבטיחות ולמניעת תאונות, ותגדיר את סוג הפעולה הנדרשת ואת עלותה. במשרד התחבורה מעריכים כי המערכת תדייק ותייעל את תהליכי קבלת ההחלטות, ואת הקצאת התקציבים ותעדוף פרויקטים בתחום הבטיחות בדרכים.

בפרויקט השני של משרד התחבורה, ייעשה שימוש במתודולוגיה דומה לאיתור נקודות תורפה שבהן נוצרים עומסי תנועה, לניתוח הגורמים לכך, ולהצעת פתרונות אפשריים. גם פרויקט זה יעשה שימוש באינספור נתונים שייאספו מכל המערכות הקיימות, ובהן מערכות ניהול תנועה וניטור עומסים של חברות התשתית, אפליקציות ייעודיות, דיווחי תנועה במדיה, צילומי לווין ועוד. במקביל ייבדקו תנאי מזג האוויר, תנאי הדרך ומצב הכבישים.

המערכת תחלק את כל כבישי ישראל למקטעים קצרים, ובכל מקטע תיבדק כמות כלי הרכב ומהירות הנסיעה הממוצעת בכל כיוון, בכל שעה ביממה ובכל יום בשבוע. לכל מקטע ייערך חישוב של "זמן אבוד" בהשוואה לשעות שבהן התנועה זורמת ללא הפרעה (לצורך הבדיקה נקבעה השעה שלוש לפנות בוקר) ובהתאם לכך תיבנה טבלה של המקטעים שבהם נרשם איבוד זמן מירבי.

להבטחת מציאת פתרונות מיטביים לכל בעיה, המערכת תבחן מקטעי כביש שבהם בוצעו שינויים שונים לצורך שיפור זרימת התנועה, תשווה את נתוני העומס לפני ואחרי ביצוע השיפור, תשקלל את ההשקעה שנדרשה במונחי זמן וכסף, ובהתאם לכך תדרג את יעילותם. כל הצעה לשיפור תיבחן על פי עלות מול תועלת, ובתהליכי קבלת ההחלטות יעורבו מנהלי פרויקטים ואנשי מקצוע.

השרה מירי רגב: "תחבורה היא תחום עתיר טכנולוגיה המתפתח בקצב מואץ, ולכן הגדרתי את החדשנות כאחד מיעדי המשרד בראשותי. הקמה ושדרוג של תשתיות תחבורה הן פרויקטים הדורשים השקעה של משאבים רבים ולוקחים זמן רב במהלכו נגרמות הפרעות לתנועה. לכן חשוב כל כך לתעדף פרויקטים שיניבו את מירב התועלת ביחס להשקעה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא אחד המשרדים הראשונים שהחליט לרתום טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית לייעול תהליכי קבלת ההחלטות, במטרה להבטיח שכל שקל ינוצל בצורה הטובה ביותר, הן להצלת חיי אדם ומניעת תאונות, והן להפחתת העומסים בכבישים, הגורמים לנזק כלכלי כבד כמו גם לפגיעה בחיי היום יום".

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "בהנחיית שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, אנו מקדמים פתרונות להתמודדות עם בעיית הגודש בכבישים והעלאת רמת הבטיחות בדרכים מתוך ראייה שלמה ודאגה לכל אזרחי ישראל. בעת הזו במיוחד, אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ויעילות ולהקצות משאבים בצורה המיטבית. לצורך כך, משרדנו מקדם חדשנות תוך שימוש באמצעי בינה מלאכותית (AI) לבחינה ותעדוף של פרויקטים להפחתת הגודש בכבישים והפחתת תאונות הדרכים".

סמנכ"ל כלכלה, תקציבים ואסטרטגיה במשרד התחבורה, אור ליביס: "הכלים החדשניים מבוססי בינה מלאכותית מאפשרים ניתוח Big Data של התעבורה בכבישים והתנהגות הנהגים תוך חיזוי מוקדי סיכון, גודש וקישוריות, ומסייעים לגורמי המקצוע בקבלת ההחלטות להגברת הבטיחות של משתמשי הדרך והפחתת הגודש בכבישים. מדובר בצעד משמעותי נוסף של המשרד לקידום מובילות טכנולוגית וחדשנות בתחום התחבורה".



0 תגובות