דו"ח מבקר המדינה: "הממשלה נכשלה בטיפול בעורף"

    איתי גדסי No Comments on דו"ח מבקר המדינה: "הממשלה נכשלה בטיפול בעורף"

    מבקר המדינה קובע כי ממשלת ישראל נכשלה בטיפול בעורף, בשבועות הראשונים למלחמת חרבות ברזל. 1,329 פניות לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה ב- 43 הימים הראשונים למלחמת חרבות ברזל – מרביתן על הקושי לקבל שירות מרשויות המדינה; ב- 40% מהפניות ניתן מענה מיידי בדרך של מתן מידע והכוונה. כ- 68% מהתלונות באו על תיקונן

    13:33
    21.05.24
    עפר גדנקן No Comments on אלקטרה A אינוורטר – עכשיו באישור משמרת השבת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דוח מיוחד על תלונות הציבור בעניין התנהלות רשויות המדינה בעורף בשבועות הראשונים למלחמת "חרבות ברזל". במקביל, מבקר המדינה התחיל לקיים פעילות ביקורת על העורף, וכפי שכבר הודיע – בכוונתו לפתוח אף בביקורת על הסוגיות הביטחוניות הן לפני טבח ה- 7.10 והן בהתנהלות הדרג המדיני והצבאי באותו יום ולאחר מכן. הביקורת על סוגיות הליבה הביטחוניות תיפתח כאשר המציאות תאפשר זאת.

    על פי האמור בדוח המיוחד של נציב תלונות הציבור, ב-43 ימי המלחמה הראשונים התקבלו 1,329 פניות הקשורות למצב החירום בקו החם שפתחה הנציבות בדגש עבור תושבי קווי העימות בדרום ובצפון. ב-40% מהפניות ניתן מענה מיידי בדרך של מתן מידע והכוונה. כ- 68% מהתלונות שהנציבות סיימה את הבירור בהן באו על תיקונן.

    משרדי הממשלה ומוסדות המדינה שבעניינם התקבל מספר הפניות הגדול ביותר הם שבעניינם התקבל מספר הפניות הגדול ביותר הם פיקוד העורף (130 פניות), המוסד לביטוח לאומי (119), משרד העבודה (74), רשות המסים (70) והמשרד לביטחון לאומי (57).

    המכנה המשותף של הפניות שהתקבלו נעוץ הן בקושי של התושבים לקבל שירות מרשויות המדינה והן בעניינים הקשורים באופן ישיר למצב המלחמה, כגון מיגון, פעילות מוסדות חינוך, זכאות למענקים מיוחדים וטיפול במפונים.

    הנושא שהתקבלו בעניינו הכי הרבה פניות הוא בנושא השירות לציבור. לאחר מכן התקבלו מספר רב של פניות בפיצויים ומענקים, בחינוך והשכלה, בהגנת העורף, בפינוי ובטיפול במפונים ועוד.

    מהדוח עולה כי בניגוד לימים רגילים, בתקופת המלחמה יותר נשים הגישו תלונות (53.6% לעומת 43.4% בדוח השנתי לשנת 2022).

    יצויין כי יישומה של תוכנית סיוע כלכלי לציבור התעכב זמן ממושך, והדבר היווה כשל מהותי. הדבר נכון ביתר שאת לגבי תושבי הדרום והצפון מהמגזר הפרטי, ובהם עצמאים, אשר תיארו בפני מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור את מציאות חייהם בתנאים של אי-וודאות: הם סובלים מהיעדר הכנסות ומנגד מחויבים להוצאות דוגמת תשלום שכר עובדים, תשלומים לספקים ותשלום החזר אשראי לבנקים. היעדר יישום של תוכנית סיוע כלכלי לציבור כבר בתחילת המבצע, לצד פינוי התושבים מביתם, יצר מצב שבו מאות אלפי אזרחים הפכו לאוכלוסייה נזקקת.

    מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן: "ממשלת ישראל נכשלה בטיפול בעורף, בשבועות הראשונים למלחמת חרבות ברזל. לא הייתה לכך הצדקה. היעדר יישום של תוכנית סיוע כלכלי לציבור כבר בתחילת המבצע, לצד פינוי התושבים מביתם, יצר מצב שבו מאות אלפי אזרחים הפכו לאוכלוסייה נזקקת. נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה פתחה קו חם באופן מיידי והגיעה לאתרי המפונים לשם מתן מענה לאלו שנפלו 'בין הכיסאות' של משרדי הממשלה והרשויות השונות. על השרים והמשרדים להפיק לקחים מתלונות הציבור ולפעול לטיוב השרות לאזרחי המדינה בפרט בעת חרום זו".



    0 תגובות