ועדת הפנים: "המועמדים לא ייפגעו מדחיית הבחירות"

איתי גדסי No Comments on ועדת הפנים: "המועמדים לא ייפגעו מדחיית הבחירות"

ועדת הפנים דנה בכלל ההשלכות מדחיית הבחירות ובהם שיפוי תקציבי למועמדים שיצאו לחל"ת לצורך התמודדות. יו"ר הוועדה חה"כ אשר הציע להוסיף אופציה נוספת של דחייה לארבעה חודשים במידה והמלחמה תימשך

צילום: Yonatan Sindel/Flash90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ יעקב אשר החלה לדון בהצעת חוק דחיית הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות. הצעת החוק מבקשת לדחות את הבחירות האמורות בשלושה חודשים ולקיימן ב-30 בינואר 2024. יו"ר הוועדה, ח"כ אשר אמר בפתח הדיון: "נתייחס לכל ההשלכות שיש לדחייה ונוודא שהמועמדים לא ייפגעו. מדובר בשמירה על הדמוקרטיה הלכה למעשה, שיש לה השלכות רבות. אנחנו נעשה כמיטב יכולתנו להגיע פה להסכמות ולנוסח מיטבי על מנת לקיים הליך בחירות דמוקרטי".

היו"ר אשר הציע להכניס לחוק אפשרות נוספת של דחיה בארבעה חודשים בסה"כ במקרה שהמלחמה לא תסתיים עד ה-30 בינואר 2024. לפי הצעתו, במקרה כזה תידרש הכרזה של משרד הפנים 45 יום קודם לכן. "איש אינו יודע כמה זמן תימשך המלחמה, לדעתי נדרש להכין אופציה נוספת כדי שלא נצטרך לחוקק הכל מחדש במידה והמלחמה תימשך", אמר היו"ר אשר.

עו"ד רון אלמוג, משרד הפנים הסביר: "המועד המקורי לבחירות אמור היה להיות בעוד שבועיים, אך בגלל מצב המלחמה יש קושי משמעותי לקיים את הבחירות מבחינת המועמדים, הרשויות המקומיות, המדינה שמגויסת למצב מלחמה, והן מבחינת הבוחרים, ולכן אנחנו מציעים לדחות את הבחירות בשלושה חודשים. החלק השני הוא ההליכים שנעשו לקראת הבחירות ואנחנו לא יכולים לחזור עליהם עכשיו מהתחלה, ובוודאי שלא בזמן מלחמה. לכן אנחנו עומדים על כך שפעולות שנעשו יעמדו על תוקפן ורק פעולות שטרם נעשו יעשו מחדש". עו"ד עמי ברקוביץ, משרד המשפטים הוסיף: "אנחנו תומכים בהצעת החוק ועומדים מאחוריה. הצעת החוק הממשלתית הצביעה על תקופה של שלושה חודשים שמאפשרת מבחינתנו את הקפאת המצב. מעבר לארבעה חודשים – ההצדקה לדחייה פחות חזקה".

יאיר רביבו, ראש עיריית לוד ומתמודד לראשות העירייה, טען כי צריך לעצור את מערכת הבחירות, להגיע לסיכום כספי ולקבוע תאריך חדש לבחירות שיהיה נגזרת של יום סיום המלחמה. "אנחנו בעיריות סיימנו את כל ההכנות לקראת הבחירות ואנחנו בשלב שבו הצד הפיזי יסתדר ברגע שכולם יחזרו מהחזית. אני מציע שהקמפיין יהיה קצר מאוד בין 28-35 ימים". עוד אמר כי אם תיקבע מערכת בחירות נוספת לא יהיה צורך להגיש רשימות חדשות "צריך לקבוע ועדת חריגים רק לנסיבות מיוחדות שבהן מועמד נהרג או נפצע", אמר רביבו.

שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, אמר כי מרכז השלטון המקומי מתיישר עם החלטת הממשלה על דחיה של שלושה חודשים, אך הדגיש כי מבחינתו אם ניווכח שלא יתאפשר לקיים את הבחירות גם בעוד שלושה חודשים, יש לקבוע תאריך קבוע ומוסכם, ולא דחיה בעוד חודש. עו"ד מירה סולומון נציגת השלטון המקומי הציעה – "דחיה בשנה אם לא תסתיים המלחמה".

נושאים נוספים שעלו במהלך הישיבה ויבואו לידי ביטוי בהצעת החוק: מנגנון פיצוי למועמדים שחויבו על פי חוק לצאת לחל"ת במהלך תקופת התמודדותם, קבלת מקדמות ללא ערבות למועמדים, הגדלת יחידות החישוב והוצאות המימון, תקופת הכהונה של המועצות וראשי הרשויות שייבחרו, הצבעה של מפונים מישוביהם, עדכון ההודעה לבוחר ועוד.

הוועדה תתכנס בימים הקרובים לדיון נוסף ולמציאת פתרונות לבעיות שעלו. "אני מבטיח שהצעת החוק שתצא מכאן תצא מיטבית כשהכל מסונכרן בין כל משרדי הממשלה והשלטון המקומי", אמר היו"ר אשר.



0 תגובות