נסגרה מחלקת הקורונה האחרונה בישראל

צבי טסלר No Comments on נסגרה מחלקת הקורונה האחרונה בישראל

היום נסגרת מחלקת הקורונה הייעודית האחרונה בישראל שפעלה במרכז הרפואי הרצוג. המחלקה פעלה ברציפות מתחילת הגל השני ועד היום ובמהלך המגיפה טופלו בה כ- 2,000 חולי קורונה

מחלקת קורונה צילום: פלאש 90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

היום (ראשון) נסגרת מחלקת הקורונה האחרונה בישראל. מחלקה זו פועלת במרכז הרפואי הרצוג בירושלים ברציפות – מאז אוגוסט 2020, ובמהלך המגיפה טופלו בה כ- 2,000 חולי קורונה. מרביתם הגיעו במצב קשה, או עם מחלות רקע משמעותיות.

עם סגירתה, לא תשאר בארץ עוד מחלקה אשפוזית ייעודית לחולי קורונה, כאשר נדבקים חדשים, שזקוקים לאשפוז, ייקלטו במחלקות רגילות בבתי החולים (לרוב, במחלקות פנימיות).

המרכז הרפואי הרצוג הוא בית החולים הותיק בישראל. הוקם בשנת 1894, ומנוהל מאז ועד היום על ידי עמותה ציבורית, ללא כוונת רווח (מלכ"ר).

עם פרוץ המגיפה, פנה משרד הבריאות להנהלת הרצוג בבקשה שתכשיר במהירות מתחם ייעודי וגדול לטובת טיפול בחולי קורונה מבוגרים.

בתחילה, בשל החשש מהצורך במספרי מיטות גדולים למונשמים (על רקע מראות ודיווחים קשים מאיטליה ומספרד), התבקש המרכז הרפואי הרצוג להקים מתחם אשפוז ל- 160 מונשמים. בהמשך, לאור ההבנה שהצורך במיטות מונשמים נמוך בפועל מהצפי הראשוני, הוחלט על הסבת המתחם לכ- 120 מיטות לחולי קורונה קשים.

בשיא, טופלו במתחם 125 חולי קורונה, ובמשך שבועות רבים, בתחילת כל גל חדש, טיפל המרכז הרפואי הרצוג במספר הגבוה ביותר של חולי קורונה באותה עת בישראל.

היתה זו גם המחלקה היחידה בארץ, שלא נסגרה בין גלי התחלואה ופעלה ברצף, מרגע שנפתחה. המחלקה שימשה כמקום לקליטת מטופלים בודדים בין הגלים, וכן כמקום לקליטת זרם חולים ראשונים בכל התפרצות, בכדי לאפשר לשאר בתי החולים בישראל את מרחב הזמן להתארגנות, עד לפתיחה מחדש של מחלקות ייעודיות לקורונה.

בהודעת משרד הבריאות על סגירת המחלקה נאמר: "מחלקת הקורונה בהרצוג עבור חולים בינוניים /קשים היא הראשונה שנפתחה עם פרוץ הקורונה, פעלה ברצף לאורך כל תקופת הקורונה והאחרונה – להיסגר. תודות על התרומה והערכתנו לצוות הרפואי".

ד"ר קובי חביב, מנהל המרכז הרפואי הרצוג מספר: "אנו סוגרים את המחלקה בתחושה של שמחה וגאווה. יש תחושה של שמחה אמיתית על כך שארוע הקורונה, על השלכותיה הקשות – מאחורינו. כעת, בסיום העשייה האדירה והמאמץ המטורף של הצוות – מותר להתעטף בגאווה.

"אנחנו בית החולים היחיד בארץ, שעבד וטיפל ברציפות בחולי הקורונה. צוות בית החולים נמתח במהלך גלי ההדבקה עד הקצה. הסטנו כוח אדם מהמחלקות השגרתיות, כדי לתגבר את הטיפול בחולי הקורונה. קרוב לשלוש שנים התנהלנו בשיטת אקורדיון, עם הסטת כוח אדם רפואי ופארא-רפואי בין המחלקות, לפי הצורך".

לדבריו: "אנו גאים על שלושה הישגים משמעותיים: 1. היקף תמותה נמוך מהצפוי ומהממוצע הארצי, וזאת למרות הפרופיל המייחד את רוב החולים, שאושפזו אצלנו – קשישים עם מחלות רקע משמעותיות (לעיתים כ- 60% מכלל הקשישים במצב קשה בישראל שאושפזו במר"גים, אושפזו בהרצוג).

"2. גאים על המאמץ האדיר לסייע לבריאות הנפשית של החולים, ולצמצם את בדידותם. מהר מאוד הבנו עד כמה קשה ומסוכנת הבדידות לחולי הקורונה, ולכן הכנסנו למחלקות מלווים רוחניים, וכן חיילי צה"ל מתנדבים ומתנדבי עמותות כמו: 'עזר מציון'. קיימנו אירועים ומסיבות, מצאנו שיטה יצירתית להגברת התיאבון, באמצעות גלידה מזינה בטעמים, שפותחה אצלנו על ידי שירות התזונה. השקענו בשיקום, בפיזיותרפיה, בריפוי בעיסוק ובריפוי בדיבור, באמצעות צוות הרצוג, שעבד סביב השעון ובמסירות רבה.

"3. הישג גדול לבית חולים הרצוג שהפך לשחקן מרכזי ומשמעותי בהתמודדות עם הקורונה בארץ, ובמיוחד עבור האוכלוסיה שבסיכון גבוה. אלה היו שנים של השקעה עצומה, של חשיבה ומעשה בהיבטי ניהול ורפואה. אני מבקש להודות לכל אחד ואחת מעובדי הרצוג, שנרתמו לאורך תקופה ארוכה לאתגר הקשה. גאווה אמיתית.

"אני מבקש להודות למשרד הבריאות, שנתן בנו אמון, ובין גלי התחלואה, דאג לשמר אצלנו מחלקה פעילה. תמה תקופה. למדנו המון. צברנו ניסיון, שכולנו מקווים לא להשתמש בו בעתיד. כולנו שמחים שהארוע הגדול הזה מאחורינו".



0 תגובות