מה קרה? טעינו… \\ הרב נהוראי משה אלביליה

הרב נהוראי משה אלביליה 1 Comment on מה קרה? טעינו… \\ הרב נהוראי משה אלביליה

מהי נקודת "מודה על האמת" שהייתה אצל משה רבינו? ומדוע ביקש הרב להתרים עבור שלושה אברכים בלבד בכולל של שלושים?

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אני לא יודע אם זה מדבר להרבה אנשים.

אבל לחלק גדול מהאוכלוסיה והקשר הבין אישי בין אדם לחבירו זה מדבר עד מדבר מאוד…

במה מדובר?

בואו ותשמעו:

אין אדם בעולם שלא אוהב מישהו שמדבר איתו אמת, כזו שבאה מן הלב ללא כחל ושרק, אמיתית שמראה סוג של דרך חיים כזו, שאני איש שהאמת היא נר לרגליו, ולא זז ממנה כמלוא נימה..

מה קורה וטועים?

אדם אחד יגיד: "מה קרה טעיתי, כולם טועים!!!"..

אדם אחר יגיד: "טעיתי, אני לא מלאך מושלם שאף פעם לא קורה לו כלום"…

המיוחדות תהיה שהאדם יבוא ממקום פנימי אחר ויאמר את האמת: "טעיתי ואני לוקח אחריות על מעשיי"..

מעניין, נכון?

היכן מצאנו את זה בפרשת השבוע?

אומרת התורה הקדושה (י, יט-כ): "וידבר אהרן אל משה הן היום הקריבו את חטאתם ואת עולתם לפני ה' וגו' הייטב בעיני ה' וישמע משה וייטב בעיניו".

כותב רש"י הקדוש: "הודה ולא בוש לומר שמעתי אלא אמר שמעתי ושכחתי".

אומר הרב פינקוס ע"ה בספרו "תפארת שמשון" (עמוד צט') שכאן בעצם התגלתה מידת "מודה על האמת",העצומה של משה רבינו.

וזה לשונו: "ובאמת, קורה לכל אדם שהוא טועה, זו תכונה שהטביע הבורא בכל אחד ואין מי שיינצל ממנה, ככל שהאדם חשוב – יותר קשה לו להודות על טעויותיו, גדלות האדם אינה מתבטאת בכך שאינו טועה, אלא ביכולתו להכיר בטעויותיו ולהודות עליהן כל שכן כאשר התווכח וכעס על מישהו בענין שהתפרסם ברבים, ולבסוף התברר שדווקא חבירו הוא הצודק, כמה קשה לו לוותר על כבודו ולבוא ולומר אני הוא זה שטעיתי ואתה הצודק.

דומה הדבר למי שרוצה להשתמש במכונית משכוללת, דבר ראשון עליו לברר האם הבלמים תקינים, מפני שאם נוסעים במכונית בלי מעצורים ככל שהמכונית טובה וחזקה יותר , תשאיר אחריה שואה והרס גדולים יותר.

וכן האדם, כל מה שהוא גדול בתורה ויראת שמים, או שהוא בעל כשרונות מפותחים, אם אינו יודע להכיר בטעויותיו ולהודות עליהן, הרי כנגד גדלותו ישאיר אחריו אסונות וחורבנות, רק אם בכוחו להודות על האמת, ולחזור בו בלי לחוס על כבודו, יכול הוא להשתמש בכוחותיו ובכשרונותיו להועיל לעולם.

ולא בכדי הביא רבינו בעל ה"מסילת ישרים" (פרק ב') וההולך בעולמו בלי התבוננות אם טובה דרכו או רעה, הנה הוא כסומא ההולך על שפת הנהר, אשר סכנתו ודאי עצומה ורעתו קרובה מהצלתו".

זה לא רק התבוננות במאקרו על החיים על גם התבוננות במיקרו..

קרה וטועים?

השמים לא נפלו..

אבל זה גם הטעות הזו צריכה לבוא עם התבוננות..

מה קרה וטעינו? יש משהו שאנחנו צריכים לשפר? לתקן?

משה שמע ואמר שכחתי. "זה טוב בעיני"..

יכול להיות שאני לא יודע תשובה, אני אדם ולא מלאך ולא תמיד חייב לדעת את הכל…

אבל להוסיף לזה קורטוב מלח של התבוננות החיים יהיו אחרת לגמרי…

בואו ותשמעו סיפור (אוצר הסיפורים ח"ב עמוד 338):

"אחד ממעריציו של הגאון ר' יצחק זאב מבריסק בא אליו פעם בהצעה שהוא מסכים לצאת לאסוף כספים לכולל של הרב, הסכים הרב להצעתו, אולם התנה עמו תנאי אחד "אל כל נגיד שתפנה, אמור לו בפה מלא שבכולל לומדים רק שלושה אברכים ותו לא".

האמת הייתה, שבכולל למדו אברכים רבים שבאו לשמוע לקח מפי הרב, ובהם היו גם בניו של הגרי"ז בעצמו, אולם מרוב ענוותנותו היה חי בהרגשה שיש לו כולל של שלושה אברכים בלבד, חששו של הרב היה , שאם יבואו לאסוף כספים בשביל הכולל של הרב מבריסק, אז יפריזו המתרימים במספר הלומדים בכולל, והכספים שיינתנו לא יהיו בדרך האמת, ולכן התנה את הסכמתו בכך שהאמת תאמר כפשוטה ללא כחל וסרק..

עדיף להפסיד תרומות לכולל!!!!

ובלבד שהאמת תהיה נר לרגלינו..

כמה זה מחזק ומחייב עד למאוד!

שבת שלום ומבורך לכל בית ישראל היקרים והאהובים!!

המאמר נכתב לרפואת

יונתן בן ספיר רעיה הי"ו

ולהצלחת כל עם ישראל אמן!!!



1 תגובות

מיין תגובות