חבל ארץ מיוחד: סיור בהרי השומרון | "טיול שבועי"

קובי פינקלר 1 Comment on חבל ארץ מיוחד: סיור בהרי השומרון | "טיול שבועי"

כל מה שיפה בשומרון: מלכות ומלכים, זיתים גפנים, תצפיות ומאכלים בהרי שומרון | הצטרפו למסע של קובי פינקלר

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אל מול נוף עוצר נשימה עובר בעמק שלמרגלות הר כביר- נחל תרצה. תרצה הייתה בירתם של מלכי ישראל וזו נקודת ציון משמעותית להבנת ההתיישבות היהודית במקום למן היום בו הגיע לכאן אברהם אבינו להתיישב באלון מורה.

אזור ההר המרכזי של ארץ ישראל- הרכסים של הרי השומרון, טומנים בחובם היסטוריה עשירה ומרתקת מן התקופות העתיקות עד ימינו.

אקלימו הנוח של ההר, הקרקעות הפוריות בבקעות, מקורות מים טבעיים בשילוב עם צירי הדרכים הבינלאומיות העוברות כאן ומוקדים בעלי חשיבות אסטרטגית-  שימשו כר נרחב לעושר בלתי רגיל של אתרים הקשורים למורשת ישראל.

"לכל פינה שאליה אנו פונים, לכל כיוון שאליו אנו מביטים משמעות מיוחדת" אומר  בועז העצני המלווה אותנו בסיור.

לאורך המתלול הצפוני של הר כביר, כביש כורכר עביר לכל כלי הרכב ומסלול טיול. חונים במגרש חנייה למרגלות הפסגה המערבית של הר כביר – מצפה כביר ויוצאים לאוויר, לאווירה ולנופים שהבטחנו. והם רבים.

מהמצפה, יוצא, שביל הליכה מעגלי קצר (כחצי ק"מ) לתצפיות סביב פסגת ההר. לא פחות משמונה תצפיות ניצבות על הדרך ובכל אחת  מהם נוף מרהיב. היפה שבהן לטעמינו, היא "מצפה אילן". ניתן לראות מכאן היטב את שכם בין ההרים גריזים ועיבל, את עמק נחל תרצה ומקומות רבים נוספים.  ביום  בהיר, נוכל להבחין ולזהות במזבח יהושע במורדות הר עיבל. ניתן לזהות מכאן נקודות בגליל ואף את החרמון.

תוך כדי הליכה מהירה הוא מגיע למרומי אחת הפסגות, מצביע על גת לדריכת ענבים ואומר לנו "הנביאים נבאו על הרי שומרון במשפט: "עוד תטעי כרמים בהרי שומרון" כשהולכים באזור ומוצאים כל כך הרבה שרידים של בתי בד וגתות סימן מובהק הוא למה שהיה כאן ולמה שעוד עתיד להיות כאן" אומר בועז.

חוזרים ברכב לשער היישוב, ונוסעים  עוד כק"מ בכביש הגישה עד לנקודת העניין הבאה – עין אל-כבירה (עין כפיר).  זוהי  גם בריכה ואמת מים תת קרקעית. הליכה חוויתית עם פנסים עד הנביעה וכמובן בריכות השכשוך החדשות. נפלא.

יקב ומרכז מבקרים כביר

יקב כביר הוא יקב בוטיק בישוב אלון מורה שבשומרון. היקב שוכן על מורדותיו של רכס הר כביר , ומכאן שמו.

הסיפור שלהם מתחיל בשנת 2007 עם נטיעת הכרם הראשון באלון מורה, על רקע נופי התנ"ך, הר גריזים והר עיבל.

משנת 2011 מייצרים כאן  יין איכותי ומוקפד לכל אורך התהליך, מהגפן ועד המזיגה לכוס כשהענבים גדלים בכרמי היקב,

ליקב מרכז מבקרים גדול וחדש ומסעדה  חלבית מעולה, שניהם צופים אל כרמי היין של היקב, כרמי הזיתים ונופי השומרון.

בקומה התחתונה מרכז מבקרים. לראות את הביקבוק, מיכלי התסיסה, חדר היינן, חדר הקירור. לבקר בחדר החביות התת קרקעי בו מתיישנים היינות בחביות עץ אלון.  ללמוד על העולם המופלא של היין ולצפות בסרטון קצר המספר על היקב ועל ההיסטוריה…

קובי פינקלר

סיור בשומרון, בכל פינה הוא סיור מרתק.  כאן, שילבו גם רכבים חשמליים וביחד עם בעלי המקום יוצאים לסיור.

ממול הר עיבל. כאן לנגד עינינו שרידי המזבח אותו בנה יהושע לחיבור בין עם ישראל לתורת ישראל.

בהר מנגד נמצא הכפר הערבי טלוסה (הר השקדים). על המקום הזה אומרת המשנה :"חמישה דברים אירעו את אבותינו בי"ז בתמוז ואחד מהם… שרף אפוסטמוס את התורה" . היכן שרפה? בטלוסה שליד הר עיבל. מה הרעיון? במקום שבו חיבר יהושע את העם את העם עם התורה שם שרפה הגוי הזה. מסביר בועז.

הסיור הולך ומסתיים. השמש כבר עומדת לשקוע "הרי זוהי דרך מבוא השמש- מקום בו השמש  שוקעת" "אין דבר"  אומר אחד המסיירים "מחר יפצע עוד יום על השומרון- ארץ המלכות והמלכים הגפנים והזיתים".

המרפסת של המדינה בפדואל

אתר ייחודי ומרהיב ממנו נשקף נוף אל מרבית שטחה של מדינת ישראל:  רוצים להבין מה חשיבותו של השומרון? עלו למרפסת של המדינה בפדואל. בגובה של כארבע מאות מטרים  אויר הרים צלול כיין. צופים כאן  על כל המישור מאשקלון ואשדוד, דרך מודיעין, נתב"ג, תל אביב וגוש דן, נתניה, השרון וחדרה ואפילו עד הכרמל וחיפה. באופק תוכלו לראות את הקו הכחול של הים התיכון.במקום הוקם הוצבו משקפות נוף לשימוש המבקרים, ובמרחק הליכה של כמה דקות נמצא מבצר המצודה ("דיר-קלעה") המרשים.בחול המועד סוכות יהיו במקום הפעלות לכל המשפחה.

כשמגיעים לצומת תפוח מתחילים לחוש את אוירת השומרון התנכי"ת.  פותחים את ספר התנ"ך וקוראים מתוך ספר יהושע פרק י"ב "מלך תפוח אחד…” ולאחר מכן "מתפוח ילך הגבול ימה נחל קנה והיו תוצאותיו הימה, זאת היתה נחלת שבט אפרים.."

מימין ומשמאל כרמי הזיתים .העובדה שאנחנו מוצאים הרבה מאוד גתות לדריכת ענבים יכולה ללמד על כל שבהחלט מדובר דווקא על כרמי יין.

 כפר תיירותי ב'חוות גלעד'

חוות גלעד הוקמה ע"י הזוג איתי ובת ציון זר יחד עם עוד כמה חבר'ה רווקים בשנת 2012 תשע"ב שנה לאחר הירצחו של גלעד זר הי"ד בצומת ג'ית. אל המקום התווספו משפחות רבות, ברוך ה' כיום הישוב מונה כ – 45 משפחות והוסדר כישוב מן המניין לאחר הירצחו של הרב רזיאל שבח הי"ד.

במקום מספר אתרים תיירותיים  שיהיו פתוחים גם בחול המועד סוכות. תאמו מראש.  רוצים מתחם פרטי עם בריכה? קפצו לאיילים בקצה היישוב. בריכת בוטיק מקורה ומחוממת. מתחם גדול לאירועים ויש אפשרות להביא לשם גם קייטרינג. מחירים שווים לכל נפש.

עוד ביישוב- סדנאות לקרמיקה אצל עפרה זר, במתחם ה'משושה' סדנאות  שונות ומגוונות ,  לידם, יישון בשרים אצל נפתלי ועוד.

יוסי דגן ראש המועצה עומד איתנו למול הנוף הפתוח ומספר על אפשרויות הלינה  הרבות בשומרון, על הפסטיבל הגדול שיהיה בסוכות ומעל הכל על האנשים הטובים שבשומרון שמקבלים את כולנו באהבה. ת'אמת? נכון. להרבה אהבה והרעפת הטוב זכינו כאן.

נחל קנה במורדות חוות יאיר

נחל קנה  שימש בתקופת ההתנחלות בארץ גבול בין נחלות  אפרים ומנשה. מקור שמו בקני החצב אותם שתל יהושע לסימון  הגבול בין שתי הנחלות.  ההסבר הבוטני מדבר על כך שצמח החצב הינו צמח רעיל ועל כן בעלי החיים לא פגעו בו ועל כן סימון הגבול נשאר לאורך כל השנים.

הכניסה המומלצת היא מכביש עמנואל- יקיר. יש גם פתח בתיאום עם המועצה בכניסה לנופים.

במורד הצפוני של יקיר, מעל אפיקו של נחל קנה בליבה של שמורת החורש הים תיכונית, מצויה פינת החמד – פארק אורי . הפארק הוקם, לע"נ החייל אורי ביטון הי"ד, בן הישוב, חייל סיירת הנח"ל שנפל במהלך הסתערות על חוליית מחבלים בלבנון בערב רח' שבט תשנ"ז.

מאזור הפארק תצפית טובה ליישובים יצהר והר ברכה בגב ההר, קרני שומרון שפלת החוף עד חדרה, וכן לשמורת נחל קנה הגבול הטבעי בין נחלות אפרים ומנשה.

לרשות המבקרים בפארק אורי מספר אזורי פעילות משולטים, חורש ים תיכוני צפוף ובו שבילי הליכה ופינות ישובה, פינת היכרות עם שבעת המינים, פינת ארבעת המינים צמחי תבלין וריח, והכל משולט. ממול  מזדקרות, שתי גבעות באופן די בולט לעין ונראות כזוג קרניים. על שמן, מן הסתם, זכה הישוב הסמוך להן בשם "קרני שומרון".

שומרון- נעים להכיר.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    מנבואת הנחמה של ישעיה (פרק ל"א) "אהבת עולם אהבתיך….עוד אבנך ונבנית… עוד ת ט ע י כרמים בהרי שמרון נטעו נטעים וחללו … כי יש יום אמרו…קומו ונעלה ציון…" פסוקי נחמה מרגשים בישעיה.
    ועוד—סנהדרין דך צ"ח אין לך קץ מגולה מזה שנאמר (בנביא יחזקאל לו, ח) : ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא' רבי (אליעזר) אומר אף מזה שנאמר (זכריה ח, … זאת אומרת בורא עולם מצווה על ארץ ישרא לשתוציא פרות ועצים לכבוד עם ישראל שחזר.1948 שנה היא היתה שוממה והשמתי אני את הארץ ושממו עליה איביכם הישבים בה … וַהֲשִׁמֹּתִי אֲנִי אֶת הָאָרֶץ וְשָׁמְמוּ עָלֶיהָ אֹיְבֵיכֶם … ויקרא כו "זו מידה טובה לישראל" כולם מכירים הפרוש .מדוע? כי הארץ לא תאיר פנים לאויבים שינסו להתישב בה? האם לפני 150 שנה הצליחו לגדל כאן משהו? היה חול וחול וחול וביצות וזה מתואר בספרים של נוודים שעברו בא"י.. זו רק אחת מכל הנבואות שמתגשמות