שמירה והישמרות בחג הסוכות

    יונתן שורק No Comments on שמירה והישמרות בחג הסוכות

    ההיערכות לקראת החג בקרב שלומי בית ישראל וכוחות הביטחון, האור המקיף ומצוות המגורים בסוכה | מדוע קוראים לחג חג הסוכות ולא משתמשים בשם חג האסיף? | וּפְרושׂ עָלֵינוּ סֻכַּת שְׁלומֶךָ

    סוכות במאה שערים צילום: פלאש 90
    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מיליוני יהודים בארץ ובעולם יציינו הערב (שני) את חג הסוכות ה'תשפ"ב, במצוות הישיבה בסוכה ובנטילת ארבעת המינים. רבים יעלו אל הכותל המערבי זכר לשמחת בית השואבה והעלייה לרגל.

    משטרת ירושלים נערכה בכוחות מתוגברים בעיר העתיקה ובסביבתה לקראת חג הסוכות שיחל הערב. אלפי שוטרים פרושים באזור ויאבטחו את ההמונים העולים לרגל בחג לכותל המערבי ולברכת הכוהנים ההמונית.

    כתבינו לענייני משטרה בנצי לייזרוביץ הזכיר לנו כי בשבוע החולף חוותה הבירה הקדושה שני פיגועי טרור בהם נפגעו גם בחורי ישיבה ובמשטרה חוששים מפיגועי חיקוי נוספים ומבקשים להדק את האבטחה והשמירה.

    בדומה ליתר החגים היהודיים הנחגגים "זכר ליציאת מצרים", גם חג הסוכות טעם מצוין בעניין דומה: לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם. עם ישראל מצוווה לציין את המאורע ההיסטורי של הושבת בני ישראל בסוכות בנדודיהם במדבר. מועד החג נקבע כמובן לאמצע ירח תשרי, החודש השביעי בתורה.

    "בסוכות תשבו שבעת ימים למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים".
    הגמרא: (סוכה יא:) "ענני כבוד היו, דברי רבי אליעזר, רבי עקיבא אומר סוכות ממש עשו להם". הטור כותב בהלכות סוכה: (סימן תרכ"ה) "הסוכות שאומר הכתוב שהושיבנו בהם הם ענני כבודו שהקיפן בהם לבל יכה בהם שרב ושמש והדוגמא צוונו לעשות סוכות כדי שנזכור נפלאותיו ונוראותיו".

    אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאָסְפְּכֶם אֶת תְּבוּאַת הָאָרֶץ, תָּחֹגּוּ אֶת חַג ה' שִׁבְעַת יָמִים, בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שַׁבָּתוֹן וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי שַׁבָּתוֹן. וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר, כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל, וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים. וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַ-ה' שִׁבְעַת יָמִים בַּשָּׁנָה, חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם, בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי תָּחֹגּוּ אֹתוֹ. בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים, כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת. לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם.

    אכן, בשל סיבת הזיכרון, מועד זה נקרא בתורה בשם "חג הסוכות". וזאת כמובן, על שם מצוות הסוכה ולא על שם שאר מצוות החג דוגמת ארבעת המינים ומצוות שמחת החג. דבר זה מלמד אותנו על מהות החג ועיקרו הנעוצה והמבוטאת במצווה זאת של ישיבה בסוכה.

    הסוכה מספקת עבורנו "ענני כבוד". מעטפת הגנה שעוטפת ומחבקת אותנו כנשוא הָאֹמֵן את היונק, ומערסלת אותנו בתוכה כמו רחם רחימאית ומכניסה אותנו אל אתגרי השנה החדשה על ברכותיה וקללותיה לא עלינו. אגב, סיבה זו טמונה במנהג חסידי חב"ד למעט שינה בסוכה – האור המקיף את דריה מונע שינה בה כמו שאמר יעקב אבינו בשנתו בהר המוריה: "אכן יש ה' במקום הזה ואנכי לא ידעתי".

    בחג זה אנחנו נדרשים לדור במקום זמני, ארעי, לא תחת קורת הגג הבטוחה והיציבה שלנו. בחג זה אנחנו בטוחים בצילו של הקב"ה ובוטחים בישועתו. חג שמח

    יהונתן שורק

     

     



    0 תגובות