"קליטה כושלת": תושבי השכונה החדשה מאשימים את העירייה

    אבי יעקב 1 Comment on "קליטה כושלת": תושבי השכונה החדשה מאשימים את העירייה

    כבר למעלה משבוע ימים שלתושבי רמת בית שמש ד 1 אין גנים לילדיהם וזאת, לטענתם, בעקבות חלוקה כושלת של מבני הציבור בשכונה | מפקחת משרד החינוך מטילה את האשמה על העירייה שחייבת "לתת מבנה או להציע שיבוץ חלופי" | לשכת ממונה החינוך בתגובה: התקציב לא אושר במליאת מועצת העיר משיקולים לא ענייניים | תחקיר מטריד

    רמת בית שמש צילום: פלאש 90
    8:35
    26.04.24
    אליהו גרין No Comments on התחזית: השרב נשבר, אך עדיין יהיה חם מהרגיל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לפני כחודשיים ראש עיריית בית שמש עליזה בלוך נטלה את סמכויותיהם של למעלה ממחצית חברי הקואליציה שלה בשל התנגדותם לחלוקה בלתי הוגנת של מבני ציבור בעיר באופן שקיפח לטענתם את בוחריהם. ואכן נראה כי הכאוס הפוליטי בעיר מותיר את עקבותיו בשטח, הקואליציה העירונית מטילה את ההאשמות באי הקצאת השטח למוסדות החינוך על האופוזיציה שחוסמת אותם במליאת מועצת העיר בה בעת שהמחלקה המשפטית מערימה קשיים על קניית המבנים הניידים.

    וכך, כבר למעלה משבוע שגני הילדים ברמת בית שמש ד 1 והילדים הקטנים נמצאים בבתים וזאת למרות ששנת הלימודים נפתחה זה מכבר והילדים חזרו לשגרת למידה. לדברי מנהלי הגנים העירוניים למרות שחולקו מבנים זמניים עבור קהילות שונות שחלקן לא מספיקות למניין מתפללים, אחרות פלשו למבנים שיועדו לגני ילדים אך לא פונו על ידי העירייה ובכך נפגעו באופן ישיר מרבית שמפחות השכונה.

    כחלק מתפיסה מערכתית של בלוך בסוגיית החינוך בעיר, הופרטו הגנים בשכונות כאשר במסגרתם למען הסדר הטוב והוצאת הפוליטיזציה מסוגיית הקצאות הגנים, כל רשת גנים אמורה הייתה לקבל שכונה שבה גני הילדים יתופעלו על ידה (מעונות לא נכללו בהסכם הרשמי, א"י). החלוקה המחודשת עסקה בחמש שכונות; רמת אברהם המוכרת בשם "גולובנציץ", וארבע שכונות המרכיבות את רמת בית שמש ד.

    חשוב לציין כי למרות זאת, ברמת בית שמש ד 2 יש מבנים עבור גנים שאף הוקצו למוסדות שזכו להפעיל את גני הילדים בשכונה, אך הם עדיין לא אוכלסו בצל הבעיות הפוליטיות בעיר השסועה. גם לפי טענת גורמים בעיר, מפתח חלוקת הגנים הופר בחלקו בשל לחצים קואליציוניים על ראש העיר שבניגוד להבטחתה ניתנו גני ילדים למוסדות נוספים בשכונות.

    "מלבד גן לבנים וגן לבנות אשר אליו מגיעים הסעות מרחבי העיר מדי בוקר תושבי רמת בית שמש ד-1 נאלצים לשכן את ילדיהם במבנים לא ראויים ולא מותאמים עבורם" אומר תושב השכונה ל"קול חי". לדברי אותו תושב: "גני בנות בכל הגילאים, ארבעה גנים שוכנים באופן לא מותאם בבתים של אנשים".

    הוא טוען כי אין בית ספר בשכונה, אלא רק ברמת בית שמש ג' הסמוכה. תלמודי התורה הליטאים, כשתי כיתות לימוד בסך הכל, נמצאים בדירות של תושבים. מלבד חיידר מקומי שפתח סניף בשכונה ומנהליו הודיעו להנהלת העיר כי לא יסכימו למתווה בו תלמידיהם ילמדו במקומות לא מותאמים שכאלו, עד שלדבריו העירייה "התקפלה" והקצתה להם מבנים זמניים.

    מלבדם, לדבריו: "שאר המוסדות מתגלגלים או שוכרים קרוואנים של בתי כנסיות שלא פעילים והכי הזוי שגני העירייה שכביכול נתונים באחריות העירונית נותרים מאחור מה שהוביל להשבתת הגנים עד להודעה חדשה. תהליך הקליטה שלנו בשכונה הייתה כושלת".

    פרטי הסכם החלוקה

    תושבים מספרים כי הסיפור מתחיל למעשה לפני כשנה במסגרתה החליטה ראש העיר יחד עם סגנה ממונה החינוך ישעיהו ארנרייך לחלק את השכונות בבית שמש לזיכיונות של רשתות גנים במפתח חלוקה שיוויוני לכל רשת שתקבל שכונה בה גני העירייה והמעונות יוקצו לניהולה. הדבר זכה לביקורת משום שלדברי התושבים החלוקה תמנע תחרות, והפחית את טיפוח ופיתוח של גני הילדים בעיר – משום שכל מוסד שולט ללא מיצרים על אזור אחר.

    במסגרת החלוקה רשת "צעדים" שהוקמה במיוחד כדי לקבל את ניהול גני השכונה החדשה, זכתה במבנים ובהקצאות רבות שבמסגרתן ראש העיר וסגנה אף באו לבקר ולחנוך את המקום שהוקם לרווחת ילדי השכונה. למרבה הצער, למרות סיועה הצמוד של העירייה גני הילדים עדיין לא נפתחו באופן מיטבי משום שהמוסד התעכב עם סמל המוסד, ולא היה ביכולתו לקבל את ילדי המעונות שנאלצו למצוא את עצמם נגררים לבתים פרטיים בהיעדר מוסדות אחרים בשכונה. הטענה שאין תחרות ומענה מוסדי אלטרנטיבי צף מחדש, ועורר זעם בקרב תושבי השכונה המתאכלסת.

    אותה בעיה חזרה על עצמה גם במעונות של רשת הגנים הוותיקה "גני החושן" שכעת משביתה את גניה בשל היעדר מקום עירוני ראוי לתלמידים. וגם אם מאבקה של רשת הגנים מוצדק וחשוב, אין למעשה להורי הילדים בשכונת רמת בית שמש ד' 1 אין יכולת לגן אלטרנטיבי לילדיהם, והם מוחזקים לתחושתם כבני ערובה בשל הסכמי החלוקה התמוהים.

    תושבים בשכונה החדשה, פנו לרונית זיו, מפקחת משרד החינוך באזור וטען כי העיריה חילקה זיכיונות בלעדיים לרשתות הגנים כך שאין להורים אפשרות אחרת ואם משרד החינוך סגר את הגן בשל בעיות ביורוקרטיות, ובשל כך אין אפשרות להעביר גן. היא טענה כי מנהלת המוסד קיבלה הנחיה לפתוח את המוסדות ולדבריה מחפשת מבנה פנוי. "באחריות הרשות לתת מבנה או להציע שיבוץ חלופי" הוסיפה המפקחת.

    פתרון העניין לטענת גורמים באופוזיציה טמון בענייניה הפרטיים של הנהלת העיר. לדבריהם הוטל ווטו של המחלקה המשפטית וועדת תכנון והבנייה שכעת נמצאת בראשות ראש העיר בלוך, המאיימת  על מנהל החינוך עיכובים גדולים בגלל אי אישור התב"ר במועצת העיר המסוכסכת. כעת יש עיכוב עקב דרישות של אגף ההנדסה או המחלקה המשפטית שלא היו בעבר.

    מנגד גורמים בקואליציה מתגוננים וטוענים כי אם היו מאשרים את התב"ר לפני מספר חודשים ומתחילים את העבודה מיד, היה נותר זמן גם בשביל להתגבר ולעמוד בכל הדרישות של אגף ההנדסה וגם לסיים את הפיתוח והבאת המנדי"ם מוקדם יותר.

    למיטב ידיעתנו עד לשלב זה עיריית בית שמש טרם הצליחה לפתור את המשבר, שנראה כי היא יצרה אותו במו ידיה.

     

    מלשכת הרב ארנרייך נמסר בתגובה:

    עיריית בית שמש ומינהל החינוך עושים מאמצים רבים להכשרת מגרשים על מנת לתת מענה זמני למוסדות חינוך עד לבניית מבני הקבע בשכונה. הטענה אודות כניסת בתי כנסת למנדי"ם של מוסדות חינוך אינה מוכרת לנו, ולא התקיימה חלוקה לבתי ספר לפני הגנים העירוניים.

    לצערנו ומסיבות ומשיקולים שאינם עניינים שאין כאן המקום לפרטם התב"ר העירוני שהיה אמור להיות מאושר לפני מספר חודשים לצורך פיתוח המגרש לא אושר במליאת מועצת העיר דבר אשר גרם וגורם עדיין עיכוב לצערנו ומהווה חסם משמעותי בפתרונות למען טובת ילדי העיר.

    למרות זאת העירייה עושה מאמצים כבירים לזרז ולקדם ככל הניתן את הבאת המנדי"ם על מנת לאפשר את פתיחת מוסדות החינוך בשכונה.

     

    דובר עיריית בית שמש אליו פנינו כבר לפני שבוע ויותר – טרם הגיב.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      מי ערך את הכתבה?? שמעון גולדברג או שלמה ברילנט?? 😂😂