איש הדת הקיצוני, איברהים ראיסי הושבע לנשיא איראן

שלמה ריזל No Comments on איש הדת הקיצוני, איברהים ראיסי הושבע לנשיא איראן

כחודש לאחר שנבחר, הושבע איש הדת הקיצוני, איברהים ראיסי, לנשיאות איראן. ראיסי היה המועמד המועדף של מנהיגה העליון של איראן וצפוי לנקוט קו קיצוני ביותר נגד המערב

22:21
30.04.24
צבי טסלר No Comments on גל של התייקרות מחירים לאחר הפסח | הסל המשתלם

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

נשיאה הנבחר של איראן, איברהים ראיסי הושבע היום (חמישי) לנשיאות בטקס בפרלמנט בטהרן. בין האורחים שהגיעו לטקס היו מנהיג תנועת חמאס, איסמאעיל הנייה, וסגן מזכ"ל חיזבאללה נעים קאסם.

ראיסי, הנשיא השמיני של הרפובליקה האיסלאמית, התייחס לסנקציות האמריקניות המשתקות ואמר כי "יתמוך בכל המהלכים הדיפלומטיים שיביאו להסרתן".

ראיסי, שנחשב לאיש דת קיצוני ביותר, שימש לפני היבחרו כראש מערכת המשפט של איראן והיה המועמד בבחירות של האייתולות של משמרות המפכה ומזוהה לחלוטין עם מנהיגה העליון של איראן, עלי חמנאי. על ראיסי הוטלו בעבר סנקציות על ידי ארצות הברית, בשל היותו מעורב בפגיעה בזכויות אדם.

מאז נכנס הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן לתפקידו, התקיימו שישה סבבים במשא ומתן בין איראן למעצמות בנושא הגרעין. באיראן הקפיאו לאחרונה את השיחות עד לכניסתו של ראיסי לתפקיד, זאת מתוך מטרה שאם השיחות יצליחו, ראיסי, שמזוהה כאמור עם המנהיג העליון של איראן יהיה זה שיקטוף את הפרחים ומצד שני, המטרה הייתה שאם השיחות יקלעו למבוי סתום, ראיסי יהיה זה שיחזיק בהגה וידע לעמוד על האינטרסים של מנהיגי איראן.

לפני כחודש, זכה ראיסי בניצחון סוחף בבחירות לנשיאות איראן, כשקיבל 62% מהקולות, בבחירות בהן אחוז ההצבעה היה נמוך במיוחד. 48.8% מבעלי זכות הבחירה מימשו את זכותם, המספר הנמוך ביותר מעולם, ובאופוזיציה האיראנית טענו כי ההמונים לא הגיעו להצביע, כדי להפגין את חוסר האמון שלהם בממשל האיראני שנשלט על ידי האייתולות.

נשיא איראן הוא התפקיד השני בחשיבותו והוא כפוף למנהיג העליון, עלי לחמינאי, אך יש לו סמכויות רבות כראש הרשות המבצעת של הרפובליקה האיסלאמית.

העובדה שמדובר בנאמנו של המנהיג העליון, וכאדם שכבר שנים מסומן על ידו כיורשו רק מעצימה את כוחו ונותנת לו חופש פעולה מלא בכל אשר יפנה. לא זו אף זו, ראיסי הקיצוני מצד עצמו רק יחשל את חמינאי להמשיך בקו הנוקשה, הקיצוני והמסוכן.

ההיסטוריה של ראיסי וחמינאי, שעשרים שנה מבדילות ביניהם, חופפת בכמה נקודות. שניהם נולדו למשפחות דתיות במשהד – העיר השניה בגודלה באיראן, שניהם הפכו לאנשי דת בכירים, ושניהם נטלו חלק כזה או אחר בהפלת משטר השאה. מה שעוד משותף לשניהם זו העובדה שגם חמינאי סלל את דרכו לתפקיד המנהיג העליון דרך מושב הנשיאות, בדיוק כפי שצפוי לראיסי.

אבל מעבר לנקודות הטכניות האלו ברור שמה ששותף לשניהם זו הקיצוניות הפונדמנטליסטית, זו שבשלה הם רוצחים המוני אזרחים שמחזיקים בדעה פוליטית הפוכה, וזו שלאורה הם יעדיפו לקדש בכל מקרה את המוות, שלהם ושל שונאיהם על פני כל חתירה לשלום גן כזה שיביא על מגש של זהב את כל דרישותיהם.

ראיסי טוען שהוא מגן זכויות אדם, לוחם בעוני ונאבק בשחיתות אבל היריב העיקרי שלו הם האזרחים הקטנים, אלו שרק מנסים להרים את הראש ולזעוק מסיבה פוליטית או מחמת קושי כלכלי שלוחץ אותם תחת השלטון העריץ. לפי האופוזיציה האיראנית ראיסי היה זה שהוציא להורג ללא משפט אלפי אסירים פוליטיים. באתר של גולים איראנים היו גם מי שטענו שמדובר ברצח של לא פחות מ-30,000 איש תוך שהם מכנים זאת כחיסול הפוליטי הגדול בעולם מאז ימי ברית המועצות.

אף אחד לא יודע אם ראיסי יגרום לאיראנים לסגת משולחן המשא ומתן ולנטוש את ארה"ב ואירופה המחכות להם בכיליון עיניים, אבל דבר אחד ברור: אם ייחתם הסכם בתקופתו של ראיסי, הוא יהיה גרוע לישראל יותר מההסכם שהיה נחתם אם מועמד רפורמיסט היה ניצב לשולחן המשא ומתן.

ראיסי לא יסכים להתגמש בנושא הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לא יסכים להתגמש בנוגע לסנקציות סביב תכנית הגרעין ולא יסכים לקבל רף נמוך של אורניום מועשר או צנטריפוגות שההסכם יתיר לאיראנים להחזיק בהם. ובכלל, מעבר לדיונים על תכנית הגרעין עצמה יש כאן דיונים בשלל נושאים חשובים ובראשם משמרות המהפכה ופעילות הטרור שלהן בעולם ותכנית הטילים הבליסטיים של איראן. ראיסי לא יסכים להתגמש בכלום גם בנושאים אלו והצפי הוא שגם כאן המערב ימשיך להעניק לו כל מה שהוא רוצה.



0 תגובות