מלחמת התשה: הקואליציה נאלצה לנעול את הדיון בנושא פטור מטעמי דת

    אבי רבינא No Comments on מלחמת התשה: הקואליציה נאלצה לנעול את הדיון בנושא פטור מטעמי דת

    אחרי מלחמת התשה של חברי הכנסת החרדים נאלצה הקואליציה לנעול את דיוני הוועדה ולהמתין לדיון בוועדה המסדרת. חשש בקואליציה: אם החוק לא יעבור בוועדה עד מחר, הוא יידחה לשבוע הבא

    צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90
    9:08
    26.04.24
    הרב בנימין מילצקי No Comments on הצטרפו לאלפי הלומדים: בבא מציעא דפים נ"ח-נ"ט

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחר שעבר בקריאה ראשונה בשבוע שעבר, ועדת חוץ ובטחון קיימה היום דיון על הצעת חוק שירות ובטחון להארכת תוקף החוק המאפשר לצבא לבטל פטור לבנות דתיות, אם יוכח כי הטענה שלהם כוזבת. חברי הוועדה ח"כ ישראל אייכלר וח"כ מאיר פרוש הערימו קשיים באמצעות הסתייגויות רבות, ואילצו את חברי הוועדה להאזין לנאומי הנמקה במשך שעות ארוכות.

    יצוין, כי חברי הוועדה מטעם סיעת הליכוד נמנעו ולא עמדו לצד חברי הכנסת החרדיים במאבק, מלבד ח"כ שלמה קרעי שהצטרף למאבק וסייע בכל יכולתו.

    מדובר בהצעת חוק להארת הוראת שעה שחוקקה ב-2012 שקבעה נוהל חדש להליך ביטולו של פטור שניתן למועמדת לשירות בטחון (מלש"בית) המצהירה כי טעמי הכרה דתית מונעים ממנה לשרת בצה"ל, אם סבר הפוקד כי תצהירה כוזב. טרם קביעת הוראת השעה, ביטולו של פטור כאמור היה רק לאחר הרשעה חלוטה בפלילים של המלש"בית בגין הגשת תצהיר כוזב.

    לפי ההסדר החדש שנקבע בהוראת השעה, הפוקד מוסמך לבטל את הפטור, בכפוף לאישורה של ועדה מינהלית בראשות שופט בדימוס ובהשתתפות נציגי ציבור מטעם הרבנות הראשית וצה"ל.

    בשלב מסוים טענו חברי האופוזיציה לנושא חדש. בקואליציה ניסו לדחות את טענתם, אך צוות הייעוץ המשפטי הסכים עם חברי האופוזיציה, והקואליציה נאלצה לנעול את דיוני הוועדה. כדי לאשר דיון בנושא חדש הקואליציה תביא את הנושא לדיון בוועדה המסדרת, שתתכנס רק מחר.

    ראשי הקואליציה הביעו חשש כי בעקבות הדחיה המשמעותית, אם הוועדה המסדרת לא תצליח לסיים את הדיונים בזמן, החוק לא יעלה השבוע להצבעה כמתוכנן.

    גם ח"כ איתמר בן גביר התנגד לחוק בנחרצות ואמר: "אין מחלוקת שמי משקרת ועושה מניפולציות נגד הגיוס אנחנו נגד. אמא שלי הייתה באצ"ל בגיל 14, נעצרה על ידי הבריטים והייתה קצינה בצבא. אבא שלי היה גם הוא קצין, אחי בגרעין נח"ל בשדה בוקר והבן שלי מתאמן כדי להתקבל לסיירת מטכ"ל". בהצהרת ביניים ציין בן גביר: "אני רק מקווה שלא יפעלו נגדו כמו שפעלו נגדי בגלל שאני איש ימין".

    בן גביר הוסיף להתייחס לנקודה המרכזית בבעית גיוס הבנות: "הבעיה היום היא, שכופים על בנות גיוס בכח, למרות שהצהירו היותן דתיות, כיוון שלא ידעו להשיב על שאלות, שגם בנות דתיות לא תמיד יודעות אותן. גם לא ייתכן שבת נפסלת על זה שבעבר לבשה בגד שלא תואם במאה אחוז את ההלכה המחמירה. לא כל אחת מקפידה על תרי"ג מצוות ועדיין צריך להיות ברור שאם הבת שומרת על הבסיס, צריך לקבל הצהרתה. אין לאף אחד דתומטר על הדת".



    0 תגובות