יומן החוץ עם שלמה ריזל | האזינו

    שלמה ריזל No Comments on יומן החוץ עם שלמה ריזל | האזינו

    כמידי שבוע, מסכם לכם כתב חדשות החוץ את החדשות העיקריות שהתחרשו ברחבי הגלובוס בשבוע האחרון

    שלמה ריזל
    17:38
    26.04.24
    אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במה שמסמל את סופו של עידן, הודיע ארמון המלוכה הבריטי ביום שישי האחרון על מותו של הנסיך פיליפ, בעלה של מלכת בריטניה אליזבת השנייה, בגיל 99. בהצהרת הארמון נמסר כי "בצער עמוק, המלכה מודיעה על מות בעלה, הוד מלכותו הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו. הוד מעלתו מת הבוקר בשלווה בטירת ווינדזור. פרטים נוספים יימסרו בבוא העת. המשפחה המלכותית מצטרפת לאנשים ברחבי העולם באבל על אובדנו". סיבת מותו של פיליפ אינה ברורה, אך ידוע שסבל מבעיות לב ואף אושפז לאחרונה בבית החולים.

    ועד להלוויתו שתתקיים רק בסוף השבוע הזה, מיהר הצבא הבריטי לירות בסוללות הארטילריה מתותחים מתקופת מלחמת העולם הראשונה ששימשו גם בחתונתו של הנסיך עם המלכה אליזבת ב-1947, ובטקס ההכתרה שנערך שש שנים לאחר מכן.

    לפי הדיווחים בבריטניה לנסיך פיליפ לא תיערך לוויה ממלכתית וההקהל הרחב לא יורשה לצפות בה מקרוב, בהתאם למשאלתו.

    בינתיים הנה ראש הממשלה הבריטי מספיד אותו בנאום שהועבר בשידור חי בכל כלי התקשורת בבריטניה ובמדינות הכפופות לה.

    מהומות בצפון אירלנד

    וברקע האירוע הזה, במרחק של 519 קילומטרים משם בצפון אירלנד, מתפתח בימים אלו אירוע אחר, היסטורי גם כן. על רקע ההיפרדות של בריטניה מהאיחוד האירופי, החלו בשבוע האחרון להתפתח מהומות ענק במדינה, הנחשבת לאחת מארבע המדינות המרכיבות את בריטניה, וזאת על רקע קווים נוקשים שדאגו לקבוע בבריסל.

    האיחוד האירופי נגד בנקודה רגישה במיוחד כאשר החליט כי במסגרת הברקזיט יוצבו מחדש גבולות של ממש בין צפון אירלנד לבין אירלנד שנפרדה מבריטניה אחרי קרב קשה לעצמאות מהכיבוש הבריטי, ונראה כי האירועים האלו יפתחו מחדש פצע מדמם ומאוד לא נעים באי הבריטי.

    רוסיה

    ואם הזכרנו את פיליפ שהיה נסיך במשך 74 שנות הנישואין שלו למלכה אליזבת, יותר מכל זוג מלכותי אחר בבריטניה, יש מי שמנסה לקבוע שיא משלו.

    נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אישר את החוק שיאפשר לו להישאר בשלטון עד 2036 לאחר משאל עם על שינויים בחוקה בשנה שעברה. אחד הסעיפים בחוקה שעלתה להצבעה ב-1 ביולי אשתקד היה איפוס הגבלות הכהונה שהיו לפוטין, כך שהוא יוכל להתמודד בשתי מערכות בחירות נוספות אם ירצה בכך. השינויים אושרו כצפוי על ידי הפרלמנט, הנשלט על ידי נאמני הקרמלין, והחוק שאושר היום נתן להם תוקף רשמי.

    פוטין בן ה-68, שנמצא בשלטון במשך יותר משני עשורים – יותר מכל מנהיג אחר מאז הרודן הסובייטי יוסיף סטלאין, אמר יחד עם זאת כי הוא טרם החליט אם הוא יתמודד בבחירות לנשיאות ב-2024, עם תום הקדנציה הנוכחית שלו.

    ובינתיים, במה שעוד נרחיב עליו רבות בהמשך, פוטין מנסה לעורר מחדש את המלחמה במזרח אוקראינה. אחרי שהנשיא החדש בארה"ב חתם על סנקציות חדשות נגד פוטין, האחרון מנסה להראות לביידן מי בעל הבית האמיתי. במסגרת זו מחישה רוסיה בימים אלו כוחות גדולים מאוד לעבר אוקראינה, כולל כוחות רגליים, שיריון, אוויר וים, והיא מצהירה בצורה ברורה כי תגן על מה שהיא מכנה "האזרחים הרוסיים המתגוררים באוקראינה". המערב ואוקראינה נמצאים בלחץ אדיר מהתרחיש הזה, וכעת נותר רק לראות מי ימצמץ ראשון. בינתיים, הנה נשיא אוקראינה, היהודי ולדימיר זלינסקי, בראיון תוקפני בפני הפרלמנט האוקראיני. הנאום הזה אגב נישא בשפה האוקראינית ולא ברוסית, כדי להראות קבל עם ועדה שאוקראינה אינה רואה את עצמה מדינת חסות של רוסיה



    0 תגובות